برای رفع خشکی پوست و لب هنگام روزه داری چه کنیم؟

0

فرزانه خدایی منش کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: روزه داری در برخی افراد باعث ایجاد عوارضی مانند: سو هاضمه، تغییر مزاج و خشکی پوست لب‌ها می‌شود که یکی از علل این عوارض، کاهش آب بدن است.

او افزود: دریافت اضافه غذا‌های چرب، پر نمک، ادویه دار و خشک، بدن را مجبور به واکنش کرده و برای دفع این مقدار مازاد بر نیاز، مقدار زیادی آب از بدن خارج می‌شود. لازم است برای پیشگیری از کمبود آب بدن در زمان روزه داری، مصرف موارد ذکر شده را محدود کنید.

خدایی منش در توصیه به داشتن رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان برای پیشگیری از کاهش آب بدن، تاکید کرد: مصرف نوشیدنی‌های گازدار و کافئین دار در زمان روزه داری توصیه نمی‌شود؛ زیرا این نوشیدنی‌ها آب را از بدن دفع می‌کنند. ترکیبات کافئین دار به شدت ادرار آور بوده و گزینه مناسبی برای مصرف در وعده سحر نیستند.

او در ادامه افزود: مصرف خاکشیر، آب لیمو ترش، تخم شربتی با شیرینی خیلی کم، ماست کم چرب، مصرف مداوم و تدریجی میوه و سبزیجات در فاصله افطار تا سحر کمک زیادی به حفظ آب بدن و کاهش احساس گرسنگی در طول روز می‌کند. مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند انواع کباب‌ها سبب تحریک تشنگی در ساعات اولیه روز شده و روزه داران را دچار تشنگی شدید می‌کند. اما مصرف مواد غذایی با پروتئین کنترل شده هنگام سحر به روزه داران برای داشتن احساس سیری کمک می‌کند؛ بنابراین حذف پروتئین از وعده سحر توصیه نمی‌شود، اما باید به میزان دریافت آن توجه کرد.

مجله سلامت متخصص رژیم درمانی متخصص تغذیه روزه گرفتن در هوای گرم روزه گرفتن دکتر تغذیه خواص خاکشیر وتخم شربتی چگونه خشکی لب را از بین ببریم

خدایی منش ادامه داد: باید توجه داشت نوشیدن زیاد آب تاثیر زیادی در پیشگیری از ایجاد تشنگی در طول روز ندارد؛ چرا که پس از مدتی از طریق ادرار دفع می‌شود. همچنین آب زیاد روند هضم مواد غذایی را مختل می‌کند؛ بنابراین در مصرف آب زیاده روی نکرده و به اندازه آب بنوشید.

او در پایان گفت: مصرف ۸ تا ۱۲ لیوان آب در فاصله افطار تا سحر میزان تشنگی در طول روز را کاهش می‌دهد. اگر علت پوسته پوسته شدن لب‌ها کم آبی بدن باشد، با رعایت این نکات می‌توان از ایجاد آن پیشگیری کرد.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ