انواع شایع ترین تومور مغزی و نخاعی و درمان آن ها 

0

تومور مغزی رشد غیرطبیعی سلولهای داخل مغز یا جمجمه است. برخی از آنها خوش خیم ، برخی دیگر بدخیم هستند. تومورها می توانند از بافت مغز خود رشد کنند (اولیه) ، یا سرطان از جای دیگر بدن می تواند به مغز گسترش یابد (متاستاز). گزینه های درمانی بسته به نوع ، اندازه و محل تومور متفاوت است. اهداف درمانی ممکن است درمانی یا تمرکز روی تسکین علائم باشد. بسیاری از ۱۲۰ نوع تومور مغزی می توانند با موفقیت درمان شوند. روشهای درمانی جدید برای بسیاری از افراد باعث بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر می شود.

تومور مغزی از ۱ تا ۴ درجه بندی می شوند ،  تومورهای درجه یک کمترین رشد و کمترین احتمال شیوع دارند و تومورهای درجه ۴ پرخاشگرترین و مضرترین سرطان ها هستند. سرطانهای درجه ۱ و ۲ معمولاً به عنوان خوش خیم طبقه بندی می شوند ، در حالی که تومورهای درجه ۳ و ۴ به عنوان تومور بدخیم مغزی طبقه بندی می شوند.

متخصص مغز و اعصاب تومور مغزی

علائم تومور مغزی به نوع ، اندازه و محل آن بستگی دارد. تومورها ممکن است در ابتدا هیچ علائمی ایجاد نکنند اما در نهایت ممکن است به اندازه ای بزرگ شوند تا به قسمت هایی از مغز فشار بیاورند و باعث سردرد ، تشنج یا جلوگیری از عملکرد طبیعی بخشی از مغز شوند.

درمان تومور مغزی نیز به اندازه و محل آن بستگی دارد. اگرچه تومورهای خوش خیم تمایل به گسترش ندارند ، اما در صورت عدم درمان زودرس ، با فشار دادن قسمت هایی از مغز می توانند آسیب ایجاد کنند. تومورهای درجه یک اغلب با روش جراحی برداشته می شوند و بیمار بهبود می یابد. با این حال ، تومورهای درجه ۲ اغلب رشد می کنند و پتانسیل جهش و تبدیل به تومورهای درجه بالا را دارند.

تومور بدخیم اولیه برای جلوگیری از شیوع آن و ایجاد آسیب در سایر قسمت های مغز و بدن نیاز به درمان فوری دارد. درمان ممکن است شامل جراحی ، پرتودرمانی و شیمی درمانی باشد. با این حال ، این تومورها اغلب پس از برداشتن جراحی برمی گردند.

تومور هیپوفیز

تومور هیپوفیز ، که به آن آدنومای هیپوفیز نیز گفته می شود ، از غده هیپوفیز شروع می شود. تقریباً همیشه خوش خیم هستند با این حال ، در صورت عدم درمان و کنترل، می توانند مشکلات پزشکی جدی دیگری ایجاد کنند. این مشکلات می تواند به دلیل تولید بیش از حد یا کمبود تولید هورمون ها باشد یا اگر تومورها به اندازه زیادی بزرگ شوند به نواحی اطراف غده هیپوفیز مانند عصب بینایی فشار وارد خواهند کرد.

تومورهای هیپوفیز ممکن است در ۱۵ تا ۲۰ درصد از افراد رخ دهد ، اما تومورهایی که نیاز به درمان دارند کمتر اتفاق می افتند و اغلب تشخیص داده نمی شوند. تومورهای غده هیپوفیز اغلب در مراحل اولیه علائمی ندارند. در صوذت داستن علائم نیز در هر فردی متفاوت می باشد. این علادم در خانم ها و آقابان نیز متفاوت است. بسیاری از بیماران سالها قبل از تشخیص تومور، با آن زندگی می کنند و متوجه بیماری نمی شوند.

تشخیص تومورهای هیپوفیز بخصوص در مراحل اولیه دشوار است. در حقیقت ، بسیاری از تومورهای هیپوفیز سالها تشخیص داده نمی شوند. آزمایش خون مورد استفاده برای تشخیص تومورهای هیپوفیز می تواند پیچیده باشد و نیاز به تخصص خاصی دارد. متخصصان غدد داخلی و جراحان مغز و اعصاب از جمله ماهرترین و با تجربه ترین افراد در تشخیص تومورهای هیپوفیز هستند.

گزینه های درمانی بسته به نوع ، درجه ، اندازه و محل تومور و سن و سلامت فرد متفاوت است. برای درمان تومورهای هیپوفیز و بازگشت سطح هورمون ها به حالت عادی ، از داروها ، جراحی و پرتودرمانی به تنهایی یا ترکیبی استفاده می شود از آنجا که پیش بینی اینکه تومور هیپوفیز ممکن است عود کند ، غیرممکن است ، به منظور بررسی تغییرات یا رشد مجدد ، پایش دوره ای با  MRI لازم است.

متخصص مغز و اعصاب تومور مغزی

تومور نخاعی

تومورهای سیستم عصب نخاعی ممکن است خوش خیم (سرطان) یا بدخیم (سرطان) نباشند. با این حال ، حتی تومورهای خوش خیم نخاع نیز می توانند باعث مشکلات شدید و حتی مرگ شوند اگر به موقع درمان نشوند. نخاع شما لوله ای است که از پایه مغز شما تا انتهای ستون فقرات شما قرار دارد و اعصاب را در خود جای داده و پیامها ی بین مغز و بدن شما را ارسال می کند. علائم تومور نخاعی شامل درد کمر یا گردن ، ضعف در بازوها یا پاها ، مشکل در راه رفتن  است.بسته به موقعیت و نوع تومور، علائم و نشانه‌های دیگری نیز ممکن است بروز کنند.

نیاز به انجام عمل جراحی، به نوع تومور بستگی دارد. تومورهای نخاعی اولیه را می‌توان از طریق جراحی برداشتن کامل تومور (en bloc resection) معالجه کرد. در بیماران مبتلا به تومورهای متاستازیک، درمان ممکن است در ابتدا وقتی بوده و با هدف بازگشت یا حفظ عملکرد عصبی، پایداری کمر و کاهش درد انجام بگیرد

بهترین جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات

برای درمان هر یک از این مشکلات باید به بهترین جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات که میشناسید مراجعه نمایید. بهترین جراح فردی است که تجربه و مهارت کافی جهت تشخیص و درمان این نوع بیماری ها داشته باشد. گاها بهترین جراح در دسترس ترین آن ها است. اما اگر فرصت کافی جهت یافتن جراح خوب مغز و اعصاب را دارید، حتما بیشتر جستجو کنید. جراحی را بیابید که با صبوری علائم و مشکلات شما را بررسی می کند و بهترین روش درمان را برای شما تجویز می کند.

دکتر فهیم باغبان ، متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات دارای بورد تخصصی و فارغ التحصیل رشته جراحی اعصاب از دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشند کتر باغبان با سالها تجربه و تلاش ، آماده خدمت رسانی در این تخصص به بیماران می باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ