مسعود فراستی در دورهمی: از پول و جیب مردم میلیاردی خرج می‌کنند و آشغال تحویل می‌دهند +فیلم

0

«من طرفدار سانسور هستم، نه اینکاری که آقایون در سینما و تلویزیون انجام می‌دهند، منظور من سانسور هنری است نه سانسور آدم‌ها، منظور من از سانسور این است که به منافع ملی من آسیبی نرسد، به اخلاقیات و ارزش‌های جامعه توهین نشود معلوم است با این نوع نگاه سینما درست نمی‌شود، اصلا به نظر من سینمای دولتی به هیچ عنوان درست بشو نیست. چون هر دولتی سفارش‌های خود را ارائه می‌دهد.»

مسعود فراستی منتقد سینما شب گذشته مهمان برنامه دورهمی بود و در صحبت با مهران مدیری، خاطره‌ای از روز اکران خصوصی فیلم سینمایی ساعت ۵ عصر بازگو کرد و گفت: مدیری هر چه تلاش کرد برای روز نخست اکران فیلم سینمایی «ساعت پنج عصر» از من دعوت کند، نپذیرفتم و پس از چند روز که یکدیگر را دیدیم به مهران گفتم فیلم را دیدم؛ فاجعه بود.

مدیری در پاسخ به انتقاد‌ فراستی، غمگین‌ بودن این روزهای خود را دلیل ضعیف شدن طنزهای اخیر خود عنوان کرد.

یکی از مهمانان ویژه برنامه عید فطر برنامه “دورهمی” مسعود فراستی منتقد قدیمی سینما بود که مهران مدیری مجری برنامه در چند بخش زندگی و نقد و سینما با او گفت‌وگو کرد. فراستی در بخش اول گفت‌وگو، درباره اخلاق سخت، تلخ و مجادله‌گرش، گفت: من اصلاً تلخ نیستم، در خانواده و با دوستان بسیار خوب و قابل تحملم، شاید در نقد آدم قابل تحملی نباشم اما در زندگی خوش اخلاقم.

همسر مسعود فراستی مهمان دورهمی امشب منتقد سینما فیلم های مورد علاقه مسعود فراستی دورهمی مهران مدیری بیوگرافی مسعود فراستی

او درباره دوران تحصیل در ایتالیا و فرانسه و شروع کار نقد در مجله فردوسی، صحبت کرد و توضیح داد: من مرض نقد را از  ۱۷ سالگی شروع کردم و در مجله فردوسی نوشتم. زمانی هم که به ایتالیا و فرانسه رفتم، عاشق فیلم دیدن بودم و می‌نوشتم. من جزو معدود آدم‌هایی در ایرانم که با نقد زندگی می‌کنم. نقد برای من یک جور دلیل اجتماعی زنده بودنم و پروژه ام است، نقد اصلا حاشیه و کسب و کار نیست چراکه می‌توان کسب و کار بهتری داشت.

فراستی با اشاره به اینکه در سینمای ایران شرایط بدتر است، افزود: من در سینمای جهان سالی چند فیلم خوب نمی‌بینم اما در سینمای ایران شرایط بدتر است. در طول این سال‌ها از فیلم‌های خوب تعریف کردم و از تعریف نکردن فیلم بد اذیت می‌شوم. من خیلی دوست دارم مدیوم رشد کند و خیلی‌ها فکر می‌کنند من خوشحالم که نقد می‌کنم در صورتی که من خیلی از فیلم‌ها را نقد نمی‌کنم چرا که ۵ دقیقه از آن‌ها را نمی‌توان تحمل کرد. من کار را نقد می‌کنم و با شخص کاری ندارم. سعی کردم این را جا بیاندازم که من منتقد جدی آثارم. البته ما فرهنگ نقد نداریم و در نقد لوسیم! سعی هم می‌کنم آدم‌ها را لوس نکنم و صریحم؛ این صراحت ابداً ادا درآوردن نیست.

این منتقد قدیمی، فضای سینمای ایران را مسموم دانست و گفت: فضای موجود سینمای امروز ایران فضای مسمومی است به خصوص این فیلم‌هایی که می‌گویند کمدی و اصلاً کمدی نیستند چرا که کمدی یکی از مهمترین ژانر‌های سینما است؛ این آشغال‌هایی که ما می‌بینیم، لغت آشغال اصلاً فحش نیست زیرا از پول من، جیب من و مردم خرج می‌کنند و آشغال تحویل می‌دهند.

فراستی در بخشی از صحبت‌هایش در این برنامه با انتقاد از فضای حاکم بر سینما ایران گفت: فضای امروز سینما ایران مسموم است، به خصوص این چیزهایی که به آن‌ها کمدی می‌گویند، که اصلاً کمدی نیستند. من عاشق ژانر کمدی، عاشق بیلی وایلدر و لورن و هاردی هستم.

او ادامه داد: از پول و جیب مردم میلیاردی خرج می‌کنند و آشغال تحویل می‌دهند. باید این‌ها را ناز کنم؛ باید بگویم عجب بچه خوبی هستی؛ در حالی که این سراسر اشکال است. این دوستان ما حداقل یک دهه است که سینما ایران را تبدیل به سینما اسپانسر زده فیلم فارسی کرده‌اند.

وی درباره تبدیل سینمای ایران به سینمای اسپانسرزده، افزود: این دوستان یک دهه است سینمای ایران را به سینمایی اسپانسرزده، «فیلمفارسی» تبدیل کرده‌اند. من درباره فیلم‌های “رحمان ۱۴۰۰”، “مطرب” و “هزارپا” حرف نزدم، چون به آن‌ها برمی‌خورد! اما من نقد می‌کنم، چون فیلم شان باعث شده به خیلی‌ها بربخورد؛ در هزینه‌ها و فروش‌های بیمارگونه آن‌ها اصلاً تعادلی وجود ندارد.

فراستی با بیان اینکه با “پول کثیف” و پولشویی، نمی‌توان فیلم سالم ساخت، خاطرنشان کرد: پیوند آدم‌های فیلم ساز با مردم قطع شده است، سوژه‌ها از دل جامعه در نمی‌آید بلکه از تخیّل بیمارگونه دوستان و کپی از فیلم‌های قبل از انقلاب و خارجی است. همچنین با پول کثیف نمی‌توان کار خوب انجام داد، با پول پولشویی شده ناسالم نمی‌توان فیلم ساخت و این فضای سالمی نیست و در کنار آن سلبریتی‌هایی که در دنیای مجازی رشد کردن حضور دارند.

وی تصریح کرد: اولین قدم این است که مردم این آشغال‌ها را تماشا نکنند و به خودشان احترام بگذارند، از طرفی فرهنگ نقد نداریم در جامعه‌ای که فرهنگ نقد به این ضعیفی باشد جامعه پیشرویی نیست چراکه فقط با نقد می‌توانیم رشد کنیم.

فراستی در پایان با اشاره به اینکه خنداندن مردم یکی از شریف‌ترین کارها است، گفت: همچنان دوستت دارم، به نظر من مهران مدیری از “ساعت خوش” به بعد مهمترین کمدین ایران است با تمام کار‌های بدی که دارد. (خنده) زیرا یک سرخوشی کمدی و  احترام به مخاطب در کارهایش می‌بینیم. خنداندن مردم یکی از شریف‌ترین کارهاست و مهران مدیری این کار را می‌کند. این آشغال‌هایی که من از آن‌ها انتقاد می‌کنم، نمی‌توانند مردم را انسانی بخندانند.

در بخش دیگری از برنامه مدیری نظر فراستی را دربارع برنامه «دورهمی» پرسید و فراستی در پاسخ گفت: « من «دورهمی» را نمی‌بینم، یکبار سه دقیقه از آن را دیدم و به نظرم افتضاح بود، البته این دکور زرشکی و طلایی شما بسیار قشنگ است اما هیچ ربطی به برنامه ومحتوای ان ندارد. خود شما یک زمانی برنامه‌های طنز عالی می‌ساختید مخصوصا در دهه ۷۰ و ۸۰ اما الان اصلا اینگونه نیست و به نظرم «هیولا» بسیار بد بود، سعی کن دوباره مانند سابق شوی مهران جان.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ