شانس برنده شدن در قرعه کشی ثبت نام خودرو چقدر است؟

0

خردادماه آخرین فرصت ثبت نام در قرعه کشی خودرو است و با توجه به اعلام سازمان حمایت مبنی بر قرعه کشی در روز شنبه آینده بعید است زمان آن تمدید شود. تاکنون حدود ۶۰۰ هزار نفر برای شرکت در طرح قرعه کشی خودرو ثبت نام کردند که پیش بینی می شود این تعداد تا چهارشنبه هفته جاری که مهلت ثبت نام وجود دارد به یک میلیون برسد. تقاضای یک میلیونی برای ۲۵هزار خودرو به این معناست که هر نفر تنها ۵/۲درصد شانس برنده شدن در قرعه کشی را دارد. برای تحلیل اعداد و ارقام ثبت نام کنندگان با مسوولان دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا تماس گرفتیم اما هیچ کدام پاسخ دقیقی به این پرسش ما ندادند که چه تعداد تاکنون ثبت نام کرده اند. اخبار رسیده به روزنامه جام جم اما حکایت از آن دارد که به نظر می رسد این عدد به بیش از یک میلیون هم برسد.

شنبه هفته بعد قرعه کشی انجام می شود

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از نظارت این سازمان بر روند ثبت نام و نحوه قرعه کشی خودرو خبر داد و تصریح کرد: محدودیتی برای ثبت نام افراد نداریم اما غربالگری به صورت ویژه انجام خواهد شد تا حق کسی تضییع نشود.  معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: روز شنبه ۱۷خرداد قرعه کشی انجام خواهد شد و اسامی افرادی که برنده شدند اعلام و از طریق پیامک به آنها اطلاع رسانی می شود. تابش با اشاره به این که مهلت واریز وجه برای برندگان هم مشخص شده گفت: افرادی که در قرعه کشی خودرو برنده شدند ۴۸ ساعت پس از اعلام اسامی، زمان دارند تا نسبت به واریز و تکمیل وجه اقدام کنند. به گفته وی، خودروساز موظف است سه ماه پس از قرعه کشی خودرو را تحویل متقاضی دهد و تا پایان تابستان قطعا پرونده اولین قرعه کشی بسته خواهد شد و خودرو به دست متقاضیان می رسد.

شرایط نانوشته برای ثبت نام

هرچند رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان معتقد است داشتن خودرو در یک خانواده ملاکی برای حذف از لیست دریافت کنندگان خودرو نیست اما یک مقام آگاه به جام جم گفته اگر در یک خانواده زن دارای خودرو باشد، شوهر نمی تواند برای خود ثبت نام کند و بالعکس. برای ثبت نام فرزندان خانواده ها هم هنوز تصمیمی گرفته نشده اما تابش می گوید این طرح فعلا در قرعه کشی اول کارایی ندارد و احتمالا برای قرعه کشی های بعدی لحاظ خواهد شد. در شرایط اعلام شده که مصوب ستاد تنظیم بازار کشور است آمده با هر کدملی فقط امکان ثبت نام و خرید یک دستگاه خودرو از خودروسازان وجود دارد. مشتریانی که در ۳۶ ماه اخیر اقدام به خرید خودرو از شرکت های خودروساز کرده اند، مجاز به ثبت نام نیستند. دارابودن گواهینامه رانندگی برای خریداران الزامی است. سن خریدار خودرو باید بالاتر از ۱۸سال باشد و کد ملی، شماره تلفن همراه و مشخصات حساب بانکی، همه باید متعلق به شخص ثبت نام کننده باشد، افراد نباید پلاک خودروی فعال و نصب شده داشته باشند. خریدار خودرو به هیچ عنوان حق فروش وکالتی خودرو را ندارد و خودروی فروخته شده قابل صلح نیست. اگر در راستی آزمایی مراحل فروش، تکمیل وجه، تحویل خودرو و حتی در بازه زمانی پس از تحویل خودرو، مشخص شود که خریدار از ضوابط عدول کرده یا در فرآیند ثبت نام صداقت نداشته است، خودروی وی توقیف و مطابق با قانون با آن برخورد می شود. هر خودروی صفرکیلومتری که در فرآیند تحویل مشتری قرار می گیرد، حداکثر باید ظرف مدت سه ماه برای استفاده از گارانتی به نمایندگی های مجاز خدمات پس از فروش خودروسازان مراجعه کند. مشتریان باید در ثبت شماره شبای خود در سایت فروش دقت نمایند، چراکه مسوولیت ورود شماره شبا به صورت اشتباه و درنهایت برگشت پول به فرد دیگر بر عهده ثبت نام کننده است و سند خودرو تا یک سال در رهن شرکت باقی خواهدماند اما با این حال برخی افراد برای کسب سود ثبت نام خود را نهایی کردند. این در حالی است که شماره بدنه، شماره موتور و شماره شاسی این خودروها در اختیار دفاتر اسناد رسمی گذاشته می شود و امکان فروش وکالتی و صلح به هیچ عنوان وجود ندارد. همچنین باید توجه داشت ستاد تنظیم بازار کشور مصوب کرده هر خودروی صفرکیلومتری که در فرآیند تحویل مشتری قرار می گیرد، حداکثر باید ظرف مدت سه ماه و پس از تردد هزارکیلومتری، برای استفاده از گارانتی به نمایندگی های مجاز خدمات پس از فروش خودروسازان مراجعه کند اما این نکته ذکر نشده که درغیراین صورت همانند خودروهای احتکارشده پرونده تشکیل می شود و قانون با این افراد برخورد خواهد کرد.

تاثیر کرونا بر تولید خودرو

شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا با پشت سر گذاشتن بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ حسابی تجربه کسب کردند و در عملکرد مقابله با شیوع ویروس کرونا کارنامه بهتری داشتند. در سال ۹۷ و ۹۸ تولید خودروی ایران به شدت کاهش یافت و برخی مدیران دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا) به دلیل مفاسد اقتصادی دستگیر و تحویل مقام قضایی شدند. اما این پایانی بر بحران خودروی ایران نبود و قیمت ها هر روز مسیر رشد را طی کردند. اواخر سال گذشته بود که فرشاد مقیمی به عنوان مدیرعامل ایران خودرو منصوب شد و طی گفت وگویی که با روزنامه جام جم داشت اعلام کرد تا اردیبهشت امسال معوقات این شرکت صفر می شود. اغلب قطعات خودروسازان ایران از شهر ووهان چین تهیه می شود و با شیوع ویروس کرونا این شهر قرنطینه شد و حساب و کتاب خودروسازی ایران را به هم زد، به طوری که هنوز معوقات خودروسازان ادامه دارد و شرایط قرعه کشی به تعهدات آنها می‎ افزاید. قطعا مشکل افزایش قیمت خودرو در بخش عرضه است، اما خودروسازان اعلام کردند روزانه بیش از ۲۰۰۰ دستگاه تولید می کنند. با احتساب ۲۰۰۰ دستگاه برای هر خودروساز روزانه ۴۰۰۰ خودرو باید روانه بازار شود که در یک سال حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو به چرخه مصرف می رسد. حال پرسش اینجاست که تقاضای واقعی در بازار ایران آیا بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروست که تا این حد قیمت ها افزایش دارند؟

چرا تقاضا در بازار زیاد است؟

اختلاف قیمت زیاد کارخانه و بازار آزاد باعث شده دریافت خودرو به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار با استقبال زیادی مواجه شود. اگر کسی شانس برنده شدن در قرعه کشی خودرو را داشته باشد با اختلاف قیمت کارخانه و بازاری که به وجود آمده حدود ۵۰ میلیون تومان سود می برد. خودروی ۲۰۶ که پرتقاضاترین خودروی شرکت ایران خودرو محسوب می شود قیمت مصوب ۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را دارد، اما روز پنجشنبه با قیم ۱۲۲ میلیون تومان در بازار معامله شده است. معاملات خودرویی در هفته گذشته نشان می دهد تصمیمات دولت برای بازار خودرو نتوانسته کنترلی در بخش کاهش قیمت داشته باشد.

مکث

گردونه رو فقط در ایران بچرخون

وقتی یک کالا بیش از عرف روند صعود قیمت را طی می کند معمولا دولت ها شرایطی برای افزایش عرضه فراهم می کنند تا کارخانه آسیب دیده بتواند پاسخگوی نیاز مردم باشد.

در کشورهای پیشرفته همه شرکت ها مالیات می پردازند و اگر نیاز به حمایت داشتند دولت ها از همان محل به کمکشان می آیند. تصویری که اکنون از ایران دور است و برای رسیدن به این هدف حداقل چهار سال زمان نیاز دارد. حال قرار است خودرو به صورت قرعه کشی به دست مردم برسد؛ سیستم قرعه کشی خودرو تنها در ایران اجرا می شود و کشورهای دیگر در بحران های اقتصادی چنین تصمیمی نگرفتند.

در بحران سال ۲۰۰۸ میلادی که رکود بی سابقه ای دنیا را فرا گرفت که از آمریکا آغاز شده بود، خودروسازان برنامه هایی را برای مقابله با رکود تدوین کردند و دولت ها هم تا حد زیادی به این شرکت ها کمک مالی رساندند تا در تحویل خودروها وقفه ای ایجاد نشود.

شرکت رنو سال ۲۰۰۸ اعلام کرد ۵۰۰۰ نیروی انسانی خود را تعدیل می کند و این رقم به ۶۰۰۰ نفر رسید، اما وقفه ای در تحویل خودروها نداشت و محصولات به روز طبق قیمتی که اعلام کرده بود به مشتریان رسید. در این میان طراحی جدید خودروها به مدت یک سال متوقف شد و هزینه اضافی این کارخانه تا ۹۸ درصد کاهش یافت.

شرکت فیات هم تعطیلات تابستانی را طولانی تر کرد تا پیشنهادهای جدید برای تولید خودرو دریافت نکند. چهار غول خودروسازی دنیا در انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آلمان از دولت هایشان کمک مالی دریافت کردند تا بتوانند بحران را پشت سر بگذارند، اما شرایط خودروسازی در ایران کمی متفاوت است.

اگر دولت کمکی به ایران خودرو و سایپا می کند به نوعی به شرکت های خودش کمک کرده و بخش خصوصی در این زمینه نفعی نمی برد در حالی که شرکت های بزرگ در جهان ماهیت خصوصی دارند.

نتایج قرعه کشی خودرو قرعه کشی ثبت نام خودرو قرعه کشی ایران خودرو ثبت نام سایپا امروز اخبار خودرو اخبار ایران خودرو

منبع : روزنامه جام جم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ