جیلی GC6 و کم کاری سهامدار ولوو!

0

وقتی نام خودروسازان مشهوری مانند کمپانی‌های ولوو، لوتوس و لین اند کو به میان می‌آید، گوش‌ها برای شنیدن اخباری از این خودروها تیز می‌شود. در جایی هم که نام یک خودروساز چینی با نام این کمپانی‌ها پیوند می‌خورد، انتظارها از این خودروی چینی به شدت بالا می‌رود. بله،کمپانی چینی جیلی، سهامدار همین شرکت‌های بزرگ و نامدار دنیاست. جیلی توانسته با بهره‌گیری از مهندسان برتر خودروسازی در اروپا، نام خودش را به عنوان تافته‌ای جدا بافته از صنعت خودروسازی چین، در دنیا مطرح کند. حالا وقتی خبر از خودرویی با این برند به میان می‌آید، منتظریم که یک محصول متفاوت و خاص را ببینیم. نتیجه اما، چیزی است کاملاً متفاوت و دور از انتظار!

فروش جیلی

GC6 جوجه اردک زشت جیلی!

همانقدر که جیلی در دنیا شناخته شده است، در ایران و در میان انبوهی از نام‌ها و مدل‌های چینی، کمتر کسی به سراغ این برند می‌رود. دلیل بداقبالی محصولات جیلی در ایران را شاید بتوان تبلیغات ضعیف یا انتخاب نادرست شرکت وارد کننده دانست. بم‌خودرو که زیر مجموعه کمپانی خوشنام کرمان‌موتور است، بعد از توقف تولید فولکس واگن گل، تصمیم به وارد کردن یک خودروی چینی گرفت و بین تمامی برندهای چینی و از میان سبد رنگین کمپانی جیلی به سراغ یکی از ضعیف‌ترین نمونه‌ها یعنی جیلی GC6 رفته است. بم‌خودرو به دنبال سدانی ارزانقیمت بود تا بتواند در بازار خودروی ایران به عنوان رقیبی برای محصولات داخلی معرفی کند و بعد کم‌کم به سراغ خودروهای بهتر این کمپانی برود. نسخه اولیه جیلی GC6 اصلاً مورد توجه قرار نگرفت و بم‌خودرو بلافاصله اقدام به وارد کردن نسخه فیس‌لیفت آن کرد. جیلی GC6 اکسلنت، از ظاهر بسیار ساده و اقتصادی نسخه قبلی کاملاً فاصله گرفت و نمونه واضح یک فیس‌لیفت موفق شد. اما باز هم نوع طراحی این خودرو با سبک سلیقه جوانان همخوانی نداشت و بیشتر مناسب خانواده‌ها بود. با اینکه ظاهر این خودرو نسبت به خودروهای داخلی طراحی بهتری دارد اما در میان دیگر خودروهای پر زرق و برق چینی، ظاهر ساده این خودرو به چشم نمی‌آید. این تغییرات در کابین هم اعمال شده و شکل ظاهری کابین داخلی جیلی GC6 را کمی لوکس‌تر کرده است. جیلی برای این خودرو در بحث امکانات رفاهی و ایمنی، مورد قابل توجهی را در نظر نگرفته است. اگر جیلی GC6را با نمونه‌های لوکس این کمپانی مقایسه کنیم، متوجه ساده بودن این خودرو می‌شویم. شاید بم‌خودرو برای شکستن قیمت‌ها و بودن در بازار رقابت خیلی هم اهمیتی به وجود این آپشن‌ها نداده باشد، اما واقعیت این است که خریدار از یک خودرو انتظاراتی دارد که شرکت وارد کننده باید به آنها توجه کند.

 

جیلی GC6 ارزش خرید دارد؟

جیلی GC6 شاید در مقایسه با خودروهای داخلی گزینه قابل تاملی باشد،اما در مقایسه با سایر چینی‌های موجود در بازار شاید نمره بالایی در بخش ارزش خرید نگیرد. علاوه بر طراحی ظاهری و داخلی، متریال به کار رفته در داخل کابین با اینکه از خودروهای چینی انتظار متریال با کیفیت بالا نداریم، اما در مورد جیلی GC6 با توجه به خوشنام بودن شرکت سازنده، شاید انتظار خیلی بیشتر است. از طرفی برای مخاطب امروز، داشتن آپشن رفاهی یکی از مهمترین انگیزه‌های هزینه کردن برای یک خودروست. جیلی GC6 از این نظر هیچ موردی برای عرضه ندارد. مقایسه قیمت‌های بازار خرید و فروش جیلی GC6 در دیوار و دیگر اپ‌های خرید و فروش خودرو نشان می‌دهد رقبایی چون چری آریزو ۵، بسترن B30 و جک J5 در میان خودروهای چینی و نمونه‌های موفق ایرانی مانند تندر پلاس و پژو ۲۰۷ اس‌دی، در همین بازه قیمتی، آپشن‌های بیشتری را در اختیار خریداران می‌گذارند. باید هم طبیعی باشد که این وجود، کسی رغبت به خودروهایی از این دست نداشته باشد؛ مخصوصاً که ریسک بازار خرید و فروش دست‌دوم ضعیفی هم داشته باشد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ