بهترین کشورها برای تحصیل رایگان کدامند؟

1

تحصیل رایگان برای تمام مقاطع تحصیلی

یکی از دغدغه هایی که برای بسیاری از علاقه مندان به تحصیل در هر مقطع تحصیلی مطرح می باشد، کم کردن هزینه های تحصیلی است و به همین دلیل گزینه بهره مند شدن از یک تحصیل رایگان از طرف بسیاری از کسانی که به دنبال کسب علم و هنر هستند، بسیار مورد توجه قرار می گیرد؛ چراکه هزینه های وسایل مورد نیاز برای تحصیل مانند کتاب های مختلف، تجهیزات مورد نیاز هر کدام از درس ها و غیره خود به تنهایی هزینه های بسیار زیادی را برای محصلین در کلیه مقاطع تحصیلی به همراه دارد که به طور قطع چنانچه برای این مقطع های تحصیلی آموزش رایگان وجود داشته باشد، در هزینه ها تا حد قابل ملاحظه ای صرفه جویی خواهد شد و نگرانی پرداخت شهریه برطرف می شود، اما آن چه که در این زمینه مطرح می باشد این نکته است که آیا کشورهایی وجود دارند که بتوان با اقامت در آن ها از تحصیل رایگان برخوردار شد؟

ارزان ترین کشور برای تحصیل

قطعا هزینه های تحصیل برای هر فرد در کشوری که در آن جا زندگی می کند به دلیل نداشتن خرج سفر و مسائل مالی اقامتی بسیار کم تر و ارزان تر از تحصیل در سایر کشورها خواهد بود اما شاخص های دیگری وجود دارند که می تواند با غلبه بر این امتیاز، آن را بسیار کمرنگ کرده، گزینه ی انتخاب یک کشور دیگر و مهاجرت را پررنگ تر و مؤثرتر سازد؛ مواردی مانند مطرح بودن مسائلی که در پی می آیند:

  • رشته ی تحصیلی: آیا امکان تحصیل در این رشته ی تحصیلی با شرایط علمی مطلوب و قابل قبول در کشور وجود دارد؟
  • متناسب بودن هزینه ی تحصیلات با کیفیت آموزش: آیا کیفیت آموزش و خدمات ارائه شده با هزینه های دریافتی تناسب منطقی دارند؟
  • مقایسه ی ارائه ی خدمات و آموزش در کشور با سایر کشورها: آیا نکات مثبت تحصیل در کشور در مقایسه با تحصیل در سایر کشورها بیش تر است یا کم تر؟
  • بررسی آینده ی شغلی: آینده ی شغلی تحصیل در کشور بیش تر است یا تحصیل در خارج از کشور؟

تحصیل در خارج

تحصیل رایگان به چه قیمتی؟

در واقع آنچه که برای تصمیم گیری در رابطه با تحصیل رایگان در سایر کشورها مطرح می باشد، توجه به این نکته ی مهم است که باید بررسی های همه جانبه انجام شود تا پس از انجام شدن مهاجرت و صرف هزینه های سفر و اقامت هیچ گونه پشیمانی به همراه نداشته باشد؛ چراکه قطعا پس از مهاجرت به هر کشوری هزینه های زندگی در آن کشور نیز باید با توجه به سبک زندگی آن جا محاسبه شود تا در طول مدت زمان تحصیل مشکلی برای زندگی شخصی پیش نیاید. بنابراین مشاوره گرفتن از افراد و یا مؤسساتی که در این زمینه دارای سابقه و اعتبار لازم هستند، همچنین کسانی که پیش از این سابقه ی مهاجرت و تحصیل در سایر کشورها را داشته اند و تجربه های سودمندی در این زمینه دارند، می توانند مشاوره های مفیدی بدهند و کمک بسیار خوبی باشند.

بیشتر بدانید: آسان ترین راه برای دریافت اقامت هلند کدام است؟

تحصیل رایگان در کشورهای مختلف

تحصیل رایگان در کشورهای مختلف به صورت کاملا رایگان و یا با پرداخت هزینه ای بسیار اندک وجود دارد که به برخی از آن ها در ادامه اشاره خواهد شد:

تحصیل رایگان در ایران

با وجودی که تحصیل رایگان از همان اولین مقطع تحصیلی یعنی مقطع ابتدایی در ایران باید رایگان انجام شود اما دو نکته ی قابل توجه در این زمینه وجود دارد که عبارت هستند از:

  • تعداد مدارسی که با عنوان دولتی مشغول به فعالیت هستند، بسیار کم می باشد و تعدادی از دانش آموزان مجبور به انتخاب مدارس غیر دولتی و پرداخت شهریه برای تحصیل خواهند بود.
  • برخی از مدارس دولتی به بهانه های مختلف از دانش آموزان شهریه دریافت می کنند که البته با آن ها برخورد می شود ولی متأسفانه راهکار بازدارنده ی همیشگی اتخاذ نشده است.

در مقاطع تحصیلی بالاتر یعنی مقطع تحصیلی لیسانس به بالا امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های سراسری برای تمامی قبول شدگان در این دانشگاه ها وجود دارد و کسانی که به صورت بورسیه نیز پذیرفته می شوند می توانند به صورت رایگان به ادامه ی تحصیل بپردازند.

تحصیل در خارج

تحصیل رایگان در آلمان

در اغلب دانشگاه های دولتی در کشور آلمان در مقطع کارشناسی ارشد می توان تحصیل تقریبا رایگان داشت و دانشجویان تنها موظف به پرداخت سالیانه ی حدودا ۱۵۰ تا ۲۵۰ یورو می باشند، البته دو ایالت در قسمت جنوب غربی آن، بادن و وورتمبرگ، فقط برای دانشجویان عضو اتحادیه ی اروپا رایگان هستند.

تحصیل رایگان در آمریکا

کسانی که مایل به داشتن تحصیل رایگان در آمریکا هستند باید شرایطی که برای دادن بورسیه و یا کمک هزینه ی تحصیلی وجود دارد را داشته باشند و در واقع شرایط پذیرفته شدن به این صورت دارای یک موقعیت بسیار رقابتی بوده، بدون دارا بودن این شرایط امکان تحصیل رایگان فراهم نخواهد شد.

تحصیل رایگان در انگلیس

تحصیل رایگان در انگلیس تنها در صورتی امکان پذیر خواهد شد که فرد برای بورسیه های تحصیلی دانشگاه های این کشور پذیرفته شود و یا ویزای انگلیس را داشته باشد، در غیر این صورت باید شهریه های دانشگاهی را پرداخت نمایند.

تحصیل در خارج

کشورهای دیگر نیز می توان به این لیست اضافه نمود. تحصیل در فرانسه نیز مانند دیگر کشورها در صورتی که بومی و مقیم این کشور باشید، امکان پذیر است. البته افرادی که اقامت فرانسه را نیز داشته باشند می توانند از تحصیل رایگان در این کشور بهره مند شوند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. تاکسی اینترنتی می گوید

    ممنونم از سایت خوبتون