واقعیت ماجرای توقیف ۴ نفتکش ایرانی توسط آمریکا چیست؟

0

دو روزی است که از خبر توقیف ۴ نفتکش، که آمریکایی‌ها می‌گویند متعلق به ایران است می‌گذرد. خبری که اول در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد و بعد ترامپ آن را در نشست خبری با رسانه‌های آمریکایی تائید کرد. نشستی که کم حاشیه هم نبود و در آن “اس وی داته” خبرنگار هافینتگتون پست دروغ های پی در پی ترامپ را به شدت نقد کرد.

خبر توقیف، اما خیلی زود از سوی سخنگوی وزارت خارجه و رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تکذیب شد. موضوعی که رئیس جمهور روحانی هم به آن اینطور واکنش نشان داد: “توقیف ۴ کشتی ایرانی در آب‌های بین المللی از اساس دروغ است. ”

مستندات چه می‌گویند؟

طبق قواعد بین المللی کشور‌ها می‌توانند برای حمل و نقل دریایی خود از پرچم برخی کشور‌ها استفاده کنند، برای مثال ۵۹ کشتی ایران تا همین یک سال پیش از پرچم کشور پاناما برای حمل محموله هایشان در آب‌های بین المللی استفاده می‌کرند.

چراکه این کار باعث می‌شد تا هزینه نهایی حمل و بیمه کمتر شود، اما نهایتا پاناما و برخی از کشور‌های خدمات رسان در حوزه حمل و نقل دریایی تحت فشار‌های آمریکا مجبور شدند حق استفاده از پرچم هایشان را از کشتی‌های کشورمان سلب کنند.

از آن به بعد محموله‌ها در دریا، با پرچم کشور خودمان یا با روش حمل FOB صادر می‌شوند.

در روش حمل FOB محموله روی دریا به فروش می‌رسد یا کشور خریدار هزینه حمل و بیمه محموله خریداری شده را پرداخت می‌کند.

برای مثال خرداد ماه سال جاری کشورمان پنج نفتکش حامل ا میلیون و ۵۳ هزار لیتر سوخت بنزین را علی رغم هشدار‌های پی در پی واشنگتن با پرچم جمهوری اسلامی ایران به ونزوئلا صادر و به طور رسمی تحویل و فروش آن را اعلام کرد.

ماجرای ۴ نفتکش توقیفی چیست؟

با توجه به اینکه این کشتی‌ها اجاره‌ای بوده و نمی‌توانستند محموله‌های خود را با پرچم جمهوری اسلامی ایران حمل کنند بنابراین می‌بایست از طریق FOB محموله هایشان را منتقل می‌کردند.

یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: حدود ۶ ماه گدشته هر چهار کشتی محموله‌های خود را روی آب‌های خلیج فارس و به روش FOB منتقل کرده اند.

همچنین شب گذشته وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی به این موضوع اذعان کرد و نوشت: ” دزدان دریایی کارائیب اکنون دیگر قاضی و دادگاه برای خود دارند. مسئله تاسف‌بار برای آن‌ها این است سوخت به تاراج برده شده ایرانی نبوده است. سوخت به صورت “تحویل بر روی عرشه کشتی” در خلیج فارس به فروش رفته بود. کشتی و پرچم نیز از آن ما نبوده است. پروپاگاندای پوچ و سخیف اذهان را از شکست دیپلماتیک مفتضحانه آمریکا در سازمان ملل منحرف نمی‌کند. ”
اینکه سوخت و محموله توقیفی مربوط به کدام کشور است هنوز مشخص نیست، اما چیزی که معلوم شده این است که هر چهار کشتی اینک در اجاره کشورمان نبوده و ۶ ماه پیش و در آب‌های خلیج فارس، ایران محموله هایش به وسیله این نفتکش‌ها را فروخته و پس از تخلیه، این کشتی‌ها از منطقه خارج شده اند.

اشتباه ساده لوحانه یا دروغ آگاهانه؟

“آمریکا را دوباره عالی (بزرگ) کن” این شعار انتخاباتی ترامپ در دور اول انتخابات ریاست جمهوری اش بود، شعاری که جدیدا به “آمریکا را عالی نگهدار” تغییر کرده.
شعاری که معمولا پس از سر دادنش سعی دارد نام ایران، چین، روسیه و گاهی کره شمالی را به زبان بیاورد تا بتواند بوسیله آن، برخی به گفته مردم آمریکا “سفید پوست نژاد پرست” که رگه‌های ملی گرایانه‌ی متعصب دارند را تهییج کند برای انتخاباتی که چند ماهی بیشتر به شروعش باقی نمانده است.

یک روز با خبر جعلی توقیف نفتکش ایرانی می‌خواهد به شعارش جامه عمل پوشانده باشد، روزی هم با وعده مذاکره و توافقی بهتر سعی دارد تا قشر میانه روی آمریکا را برای انتخابات پیش رو متقاعد کند.

هرچه هست کارشناسان می‌گویند، مجبور است. به خصوص که حالا و با توجه به کرونا شاخص‌های داخلی آمریکا سیگنال‌های خوبی برایش نمی‌فرستند.

گزارش از: پوریا سلیمان زاده / باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ