مدارک لازم برای تعویض پلاک چیست؟

0

مدارک لازم برای تعویض پلاک چیست؟

اگر قصد خرید خودرویی را دارید باید بدانید که مهم‌ترین مرحله آن تعویض پلاک است. مرحله‌ای که نام شما را به عنوان صاحب خودرو ثبت کرده و نام صاحب قبلی را از شناسنامه خودرو پاک می‌کند. برای اینکه این مراحل را طی کنید نیاز به حضور مالک قبلی و مالک جدید در مرکز تعویض پلاک وجود دارد. اما اینکه دقیقا چه مراحلی را باید برای تعویض پلاک طی کرد و مدارک لازم برای تعویض پلاک چیست، سوالاتی است که ذهن بسیاری از خریداران خودرو را به خود مشغول می‌کند. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا همه آنچه را که باید درباره تعویض پلاک و مدارک لازم برای تعویض پلاک بدانید برای شما توضیح دهیم.

 

۱– برای تعویض پلاک باید چه مراحلی را طی کنیم؟

اولین قدم مراجعه به یک مرکز تعویض پلاک است. توجه کنید که با توجه به اینکه دو شماره پایانی پلاک خودروی شما بر اساس محل زندگیتان مشخص می‌شود باید به مرکزی مراجعه کنید که در محدوده محل زندگیتان قرار دارد. پس از آن باید وارد پارکینگ مرکز تعویض پلاک شده و نوبت بگیرید. در ادامه کار باید بر اساس نوبت خود به ساختمان اداری مراجعه کنید و مدارک لازم برای تعویض پلاک را در پوشه تحویل داده شده قرار دهید.

پس از بررسی مدارک لازم برای تعویض پلاک توسط کارشناس حقوقی، افسر مرکز تعویض پلاک مشخصات خودروی شما نظیر شماره موتور و شاسی، شماره بدنه و صحت مدارک خودرو را تایید می‌کند. در این مرحله لازم است تایید فنی و مقدار خلافی خودرو را از افسر مربوطه تحویل بگیرید. مقدار خلافی باید توسط مالک قبلی خودرو در همان محل تعویض پلاک به طور کامل پرداخت شود. البته بنا به توافق ممکن است خریدار پرداخت این مبلغ را بر عهده گرفته باشد.

در مرحله نهایی باید هزینه مربوط به تعویض پلاک را به شماره حساب اعلام شده در مرکز تعویض پلاک واریز کنید. در نهایت می‌توانید با دریافت برگ سبز خودرو اقدام به نصب پلاک جدید و تحویل پلاک قبلی کنید. توجه کنید که مدت زمان انتظار شما در مرکز تعویض پلاک برای طی این مرحله از ۱۰ دقیقه تا یک ساعت متغیر است؛ چرا که این مرحله بستگی به این دارد که قصد استفاده از پلاک قبلی را دارید یا خیر.

مالک قبلی خودرو باید چه مدارکی به همراه داشته باشد؟

برای اینکه مراحل تعویض پلاک به درستی انجام شده و وقت شما هم خیلی تلف نشود، لازم است که هر دو طرف فروشنده و خریدار مدارک لازم برای تعویض پلاک را به همراه داشته باشند. در صورت کامل بودن مدارک لازم برای تعویض پلاک ظرف یک روز می‌توانید همه مراحل را طی کرده و با خودروی جدید خود به خانه برگردید. برای کسی که به عنوان فروشنده در مرکز تعویض پلاک حاضر می‌شود همراه داشتن مدارک زیر الزامی است:

– اصل سند ارائه شده توسط کارخانه در هنگام فروش (مخصوص خودروهای داخلی)

– اصل کارت خودرو

– اصل سند مالکیت ارائه شده توسط پلیس ناجا

– اصل شناسنامه و کارت ملی

– اصل بیمه‌نامه شخص ثالث

– اصل کارت معاینه فنی خودرو (همراه داشتن این مدرک برای خودروهای سواری که کمتر از ۴ سال از تولید آن‌ها گذشته و خودروهای عمومی که کمتر از یک سال از تولید آن‌ها گذشته لازم نیست)

نکته: حضور شخص فروشنده در محل تعویض پلاک الزامی نیست. فروشنده می‌تواند نماینده قانونی خود را به همراه مدارک لازم برای تعویض پلاک به مرکز تعویض پلاک بفرستد یا وکالت‌نامه تعویض پلاک را به خریدار تحویل دهد.

مالک فعلی خودرو باید چه مدارکی به همراه داشته باشد؟

برای کسی که به عنوان خریدار خودرو در مرکز تعویض پلاک حضور پیدا کرده است، همراه داشتن مدارک لازم برای تعویض پلاک شامل موارد زیر است:

– اصل شناسنامه و کارت ملی

– قبض برقی که به نام خریدار خودرو یا پدر او صادر شده باشد. (همراه داشتن این مدرک به دلیل تایید محل زندگی خریدار است. به این ترتیب شماره پلاک متناسب با محل زندگی وی به درستی ثبت می‌شود)

– وکالت‌نامه فروشنده (در صورتی که فروشنده قصد حضور در محل تعویض پلاک را نداشته باشد، می‌تواند یک وکالت‌نامه معتبر به خریدار بدهد تا خریدار خود به تنهایی کارهای بازم را انجام دهد.)

نکته: در صورتی که قبض برق یا سایر قبوض را در اختیار نداشته باشید باید از طریق سند منزل یا اجاره‌نامه چاپی تایید شده با هلوگرام و کد رهگیری محل زندگی خود را تایید کند. در صورت عدم ارائه این مدارک ملاک مرکز تعویض پلاک آدرس ثبت شده شما در ثبت احوال بوده و پلاک به نام شما صادر نمی‌شود.

هنگام مراجعه به مرکز تعویض پلاک، نکات زیر را به خاطر داشته باشید

– اگر فروشنده خود در محل حضور پیدا نمی‌کند، مطمئن شوید که مقدار خلافی خودرو صفر است؛ در غیر این صورت می‌توانید خودتان مبلغ را بپردازید و از هزینه باقیمانده برای سند کم کنید.

– امکان پرداخت همه هزینه‌ها در مرکز تعویض پلاک و از طریق دستگاه‌های POS فراهم شده است. پس بهتر است کارت بانکی عضو شبکه شتاب با موجود کافی با خود ببرید.

– پرداخت عوارض شهرداری برای تعویض پلاک لازم نیست. این مورد را می‌توانید پس از انجام تعویض پلاک و هنگام انتقال مالکیت خودرو انجام دهید.

– در صورتی که قبلا پلاکی به نام شما ثبت شده باشد و اکنون فعال نباشد، همان پلاک قبلی روی خودروی جدید شما نصب می‌شود. در غیر این صورت پلاکی با شماره جدید ثبت خواهد شد. توجه کنید که شماره پلاک به صورت تصادفی انتخاب می‌شود.

– در صورتی که تعداد پلاک‌های غیر فعال شما بیش از یکی باشد، می‌توانید انتخاب کنید که کدام یک از شماره پلاک‌ها بر روی خودروی جدید نصب شود.

– به جز هزینه‌های خلافی خودرو کلیه هزینه‌های مراحل تعویض پلاک بر عهده خریدار است.

– در صورتی که خودروی دست دومی را به صورت وکالتی خریداری کرده‌اید، امکان بروز مشکل در تعویض پلاک آن بسیار زیاد است. به خاطر داشته باشید که در این زمان خودروی شما تا زمان حل مشکل در مرکز تعویض پلاک باقی خواهد ماند.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ