قمارباز یهودی بازهم پای کار ترامپ آمد

0

ماهنامه واشنگتن در گزارشی نوشت: روزنامه نیویورک‌تایمز روز ۷ اوت از بروز اختلاف احتمالی میان دونالد ترامپ و شلدون آدلسون خبر داد. شلدون آدلسون از صاحبان بزرگ کازینو در لاس‌وگاس ظاهراً با رئیس‌جمهور تماس برقرار کرده تا درباره اهمیت بسته کمک‌های اقتصادی در ارتباط با بیماری کووید-۱۹ صحبت کند، اما رئیس‌جمهور از وی انتقاد کرده و گفته که برای کمک به انتخاب مجددش به اندازه کافی تلاش نمی‌کند. آدلسون ظاهراً از این موضوع خشمگین شده است، زیرا او و همسرش فقط طی سال جاری هر کدام ۶۰۰۰۰۰ دلار به کارزار انتخاباتی ترامپ کمک کرده‌اند. آدلسون بی‌مقدمه تماس را قطع کرده است.

این نشریه آمریکایی می‌نویسد: کارزار انتخاباتی ترامپ با کاهش منابع مالی مواجه شده بود و جو بایدن به زودی جمع‌آوری رقم بیسابقه ۵/۳۶۴ میلیون دلاری را در ماه اوت اعلام می‌کرد. آدلسون بخشنده‌ترین چهره جمهوری‌خواه در جریان انتخابات طی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ بود، اما به نظر می‌رسید وی در سال ۲۰۲۰ پا پس کشیده است.

نتیجه انتخابات آمریکا تا این لحظه قمار باز معروف صاحب قمارخانه ثروت شلدون آدلسون تاریخ پایان ریاست جمهوری ترامپ پیشتاز انتخابات آمریکا پیش بینی انتخابات آمریکا پدر قمار جهان بیوگرافی شلدون آدلسون اخبار انتخابات آمریکا Sheldon Adelson

خرید اقامتگاه سفیر آمریکا توسط آدلسون

اما رابطه میان ترامپ و آدلسون فراتر از تبادل پول است. نشریه خبری اسرائیلی گلابز گزارش داده که آدلسون اقامتگاه سفیر آمریکا در اسرائیل را به قیمت غیرمنتظره‌ای خریداری می‌کند. هفته قبل، نشریه «گلابز» در قالب یک گزارش اختصاصی فاش ساخت که شلدون آدلسون میلیاردر آمریکایی اقامتگاه سفیر آمریکا در هرتزلیا را به مبلغ ۳۰۰ میلیون شِکِل اسرائیل خریداری می‌کند. این بالاترین قیمتی است که تاکنون در ازای یک ملک در اسرائیل پرداخت شده است. اما «گلابز» اکنون فاش ساخته که اگرچه سفارت‌خانه آمریکا و دفتر دیوید فریدمن سفیر آمریکا در اسرائیل در ماه مه ۲۰۱۸ به بیت‌المقدس انتقال یافته است، اما فریدمن و خانواده‌اش همچنان در هرتزلیا سکونت دارند.

فریدمن به بیت‌المقدس نقل مکان نکرد، زیرا سازوکارهای امنیتی در آنجا هنوز تکمیل نشده‌اند و فرزندانش در نزدیکی اقامتگاه فعلی‌اش به دبیرستان می‌روند. آدلسون برای کمک به حل این مشکل اقدام به خرید اقامتگاه سفیر به مبلغی معادل ۸۸ میلیون دلار کرده تا فریدمن بتواند همچنان آنجا بماند.

در شرایطی که فریدمن مجبور است همچنان در هرتزلیا بماند، دولت آمریکا فروش خانه واقع در خیابان گالی تچلت به آدلسون را تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر تسریع نموده است. آدلسون صدها میلیون دلار به حزب جمهوری‌خواه و رئیس‌جمهور دونالد ترامپ کمک کرده است و از حامیان بزرگ اسرائیل به شمار می‌رود.

نتیجه انتخابات آمریکا تا این لحظه قمار باز معروف صاحب قمارخانه ثروت شلدون آدلسون تاریخ پایان ریاست جمهوری ترامپ پیشتاز انتخابات آمریکا پیش بینی انتخابات آمریکا پدر قمار جهان بیوگرافی شلدون آدلسون اخبار انتخابات آمریکا Sheldon Adelson

تعجیل در فروش خانه جنبه سیاسی دارد. کاخ سفید می‌خواهد نشان دهد که انتقال سفارت‌خانه از تل‌آویو به بیت‌المقدس امری برگشت‌ناپذیر است و نقل مکان خانواده فریدمن را نیز شامل می‌شود. حزب جمهوری‌خواه می‌خواهد حسن نیت خود را نزد پایگاه حمایتی خود در میان مسیحیان انجیلی به نمایش بگذارد، زیرا اگر ترامپ بازنده انتخابات شود، بازگرداندن اوضاع به وضعیت سابق سخت و دشوار خواهد بود.

علاقه‌مندی آدلسون به تثبیت روند انتقال سفارت‌خانه آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس واضح و آشکار است و شاید به همین دلیل است که او فوراً با ترامپ آشتی کرد. جاناتان سوان از وب‌سایت خبری اکسیوس گزارش داده که آدلسون روز ۱۰ اوت یکی از معاونان معتمد خود را به هتل فور سیزنز واقع در جکسون هول ایالت وایومینگ فرستاده تا برای کارزار انتخاباتی ترامپ کمک مالی جمع‌آوری کند.

اعتراض دموکرات‌ها به تماس تلفنی ترامپ به آدلسون

این گزارش تصریح می‌کند: پیوند میان اقدامات سیاسی و جمع‌آوری پول با اغراض سیاسی نامش ارتشا است و دموکرات‌ها تماس تلفنی روز ۸ اوت میان ترامپ و آدلسون را به اف‌بی‌آی گزارش کرده‌اند: حمایت آدلسون از ترامپ در سال ۲۰۱۶ تا حدودی به خاطر این بود که ترامپ وعده داده بود سفارت‌خانه آمریکا در اسرائیل را به بیت‌المقدس منتقل می‌کند و به توافق هسته‌ای منعقده با ایران پایان می‌دهد.

آدلسون یکی از ثروتمندترین افراد در آمریکا و همچنین مالک روزنامه «اسرائیل هیوم» است که در اسرائیل منتشر می‌شود و از نتانیاهو حمایت می‌کند. تد لئو و کاتلین رایس از نمایندگان دموکرات کنگره با ارسال نامه‌ای به کریستوفر رِی رئیس اف‌بی‌آی خواستار تحقیق درباره تماس تلفنی فوق‌الذکر شدند. آنها معتقدند تماس تلفنی مذکور می‌تواند یک اقدام مجرمانه باشد.

نتیجه انتخابات آمریکا تا این لحظه قمار باز معروف صاحب قمارخانه ثروت شلدون آدلسون تاریخ پایان ریاست جمهوری ترامپ پیشتاز انتخابات آمریکا پیش بینی انتخابات آمریکا پدر قمار جهان بیوگرافی شلدون آدلسون اخبار انتخابات آمریکا Sheldon Adelson

کمک آدلسون برای تحقق وعده ترامپ

این نمایندگان روز دوشنبه با ارسال نامه‌ای به سازمان اطلاعاتی فوق‌الذکر مدعی شدند که در جریان مکالمه «شاید جرمی اتفاق افتاده باشد»، زیرا پیوند زدن اقدامات مقننه‌ای به کمک‌های مالی امری غیرقانونی است.

اثبات وقوع یک اقدام غیرقانونی کاری بس سخت و دشوار است، اما اینکه یک شهروند خصوصی تا این حد درگیر یک تغییر بزرگ در حوزه سیاست داخلی شود، بسیار غیرمعمول به نظر می‌رسد. آدلسون گران‌ترین معامله ملک در تاریخ اسرائیل را رقم زد تا سفیر ما بتواند فرزندانش را همچنان به دبیرستان مورد علاقه‌شان بفرستد و در عین حال بر تعهد ترامپ مبنی بر حفظ سفارت‌خانه آمریکا در بیت‌المقدس تأکید شود. این امر شاید غیرقانونی نباشد، اما مطمئناً طبیعی نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ