آیا حذف تحریم‌ها کمکی به صادرات پتروشیمی کرده است ؟

0

خبرگزاری ترند مدعی شد برخلاف کاهش تحریم‌های غرب در زمینه‌ی واردات، خرید و حمل‌ و نقل محصولات پتروشیمی طی ماه‌های اخیر، آمار صادرات پتروشیمی ایران افزایش قابل توجهی را نشان نمی‌دهد.

 صادرات پتروشیمی ایران در سال گذشته از مرز ۱۰ میلیارد و ۷۲۳ میلیون دلار گذشته است که تنها افزایش ۱.۰۱ درصدی را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌دهد.

در واقع مجموع صادرات محصولات پتروشیمی ایران در سال گذشته ۱۴.۵ میلیون تن بوده است که حتی چهار درصد کمتر از میزان آن در مقایسه با یک سال پیش از آن است.

ایران در آخرین ماه سال گذشته صادرات پتروشیمی به ارزش ۸۶۸ میلیون دلار داشته که این میزان افزایش ۳.۶ درصدی را نسبت به ماه قبل از آن (به ارزش ۸۳۵ میلیون دلار) نشان می‌دهد.

در حالی که غرب برخی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را به دنبال اجرایی شدن توافق ژنو کاهش داده است، اما به نظر می‌رسد که برخی مشکلات داخلی، از افزایش چشم‌گیر صادرات پتروشیمی ایران جلوگیری می‌کند.

براساس این گزارش، به دنبال سرمای هوا و نیاز کشور به انرژی گاز، دولت برای مدتی تغذیه مجتمع‌های پتروشیمی را متوقف کرده است.

در واقع نیاز مجتمع‌های پتروشیمی ایران، روزانه ۳۰ الی ۳۵ میلیون مترمکعب گاز است، اما در ماه سرد سال این میزان به ۱۵ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

با پایان فصل سرد سال و حل مشکل کمبود گاز، ایران می‌تواند در سال جاری صادرات پتروشیمی خود را به‌طور چشم‌گیری افزایش دهد.

با توجه به آخرین گزارش سالانه شرکت نفت BP انگلستان تولید گاز ایران حدود ۱۶۰ میلیارد مترمکعب بوده است که اندکی کمتر از سطح مصرف داخلی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ