دختران مشاور املاک چه چیزی را معامله می‌کنند؟

0

اتحادیه مشاوران املاک تهران در حالی به ظاهر بر استخدام و به کارگیری دختران در دفاتر مشاور املاک مخالفت می کند که عملا هیچ اقدامی در جهات مقابله با این پدیده انجام نمی دهد.

بخشنامه اتحادیه مشاوران املاک کشوری استفاده از دختران و زنان به عنوان مباشر و مشاور را ممنوع کرده اما با وجود تاکیدات چندباره، اوضاع در تهران به گونه دیگری دنبال می شود.

حقوق پورسانتی استخدام مشاور املاک استخدام زنان استخدام دختر
کافی است یک بار به یکی از دفاتر مشاوره املاک در برخی مناطق تهران مراجعه کنید تا متوجه عمق ماجرا شوید؛ در بسیاری از این دفاتر تعداد زیادی از دختران با ظاهرهای آنچنانی به عنوان مشاور با حقوق پورسانتی مشغول به کارند.

بسیاری از مردانی که سال ها معامله املاک و مسکن را کار مردانه می دانستند اکنون هنگام بازدید از خانه برای خرید یا اجاره آن، صدای پاشنه های کفش یک دختر نیز همراهی‌شان می کند.

تا کنون گزارش های غیررسمی فراوانی در خصوص مفاسد اخلاقی این اقدام درز کرده اما از انتشار آن در سطح رسانه ها جلوگیری شده است.

استفاده از دختران با ظاهرها و آرایش های آنچنانی بی تردید به یکی از ویژگی های منحصربفرد دفاتر مذکور تبدیل شده و به گفته مراجعه کنندگان برخی مردان را نیز – حتی اگر قصد معامله مسکن نداشته باشند – به آنجا می کشاند!

نکته قابل تامل این است که باوجود آنکه این دفاتر – که اکثر آنها در زمره دفاتر شناخته شده و مشهور مناطق مختلف تهران هستند – با آزادی کامل و بدون هیچ گونه واهمه ای از ممنوعیت اقدام شان به کار خود ادامه می دهند.

البته در این میان نکته دیگری نیز به چشم می خورد و آن آزاد بودن استخدام منشی یا کارمند زن در دفاتر مشاوره املاک است. حسام عقبایی  با بیان این مطلب و اشاره به این نکته که بانوان می‌توانند پروانه کسب برای راه‌اندازی دفاتر املاک دریافت کنند، از آماری عجیب در خصوص دارندگان پروانه کسب برای دفاتر مشاوره املاک خبر داده و گفته است که در حال حاضر از ۱۲۰۰ مشاور املاک دارای پروانه کسب ۸۰۰ نفر زن پروانه کسب دارند.

به بیان دیگر، در حالی که فعالیت خانم ها به عنوان مشاور و مباشر ممنوع اعلام شده اما بیش از ۶۵ درصد از مجوزهای دفاتر مشاوره املاک تهران در اختیار بانوان است و آنها باید با استخدام نیروهای مرد دفاتر خود را اداره کنند!

حسام عقبایی چندی پیش بر ممنوعیت استفاده از بانوان به عنوان مشاور و مباشر تاکید کرد اما ظاهرا اصل ماجرا چیز دیگری است چراکه نه تنها هیچ گونه برخوردی با این موضوع صورت نمی گیرد بلکه اطمینان دفاتر مشاوره املاک از به کارگیری دختران، بر چراغ سبز اتحادیه به آنها صحه می‌گذارد.

حقوق پورسانتی استخدام مشاور املاک استخدام زنان استخدام دختر
حسام عقبایی در حال اعطای مجوز تاسیس دفتر مشاوره املاک به بانوان؛ به گفته او بانوان می‌توانند پروانه کسب برای راه‌اندازی دفاتر املاک دریافت کنند اما مباشر و مشاور زن نباید در دفاتر مشاور املاک استخدام شوند! موضوعی که اکنون خلاف آن مشاهده می شود.

عقبایی که ۵ ماه از ریاست او بر اتحادیه املاک تهران می‌گذرد تا کنون درباره نوع برخورد اتحادیه با دفاتر متخلف اظهارنظر نکرده و خبری نیز در خصوص جریمه یا برخورد با این گونه دفاتر منتشر نشده است.

گفته می شود همراهی و چراغ سبز نشان دادن به استفاده از دختران در دفاتر مشاوره املاک که شاید با هدف عدم ایجاد چالش با دفاتر مشهور و بزرگ صورت می گیرد،  با تلاش اتحادیه برای بالا بردن بی سروصدای قیمت خرید و اجاره مسکن همراه شده است.

به علاوه مشکلات دیگری از جمله تخلف های ریز و درشت در میزان پورسانت درخواستی از طرفین معامله در ماه های گذشته مسکوت مانده است.

بسیاری از مشاوران املاک بدون آنکه نظارتی روی آنها صورت گیرد، پورسانت های خود را درست هنگام به نتیجه رسیدن معامله حتی دو برابر می کنند و طرفین معامله نیز عملا به دلیل ترس از منتفی شدن معامله به آن تن دهند.

از طرفی، با وجود انکه صدور کد پیگیری برای معاملات صورت گرفته اجباری است، اما بسیاری از دفاتر مشاوره املاک برای فرار از مالیات، به صورت غیرقانونی معاملات را بدون صدور کد رهگیری ثبت می کنند.

گفتنی است تلاش خبرنگار صراط برای دریافت پاسخ مسئولان اتحادیه املاک تهران درباره تخلفات و ابهامات فوق تا کنون بدون نتیجه مانده است.

مرجع : صراط نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ