پیشنهاد خرید بخشی از سهام سایپا توسط چانگان

0

روز گذشته روابط عمومی شرکت ایدرو از عقد توافق‌نامه بین دو شرکت خودروساز سایپا و چانگان چین برای تولید دو خودروی جدید سدان و شاسی‌بلند خبر داد.

اما آنچه در حاشیه عقد این قرارداد خودنمایی می‌کند اظهارات غلامرضا شافعی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مورد پیشنهاد خرید سهام شرکت سایپا و شرکت‌های تابعه توسط شرکت چانگان چین است.
شافعی در حاشیه امضای این توافق‌نامه پیشنهاد کرده که شرکت چانگان می‌تواند از سه طریق در خودروسازی ایران حضور یابد، یکی از این راه‌ها، سرمایه‌گذاری در زمینه تولید قطعات الکترونیکی با فناوری بالا به‌طور مستقیم در ایران است و پیشنهاد دیگر این ‌است که با خرید بخشی از سهام شرکت‌های سایپا کاشان، بن رو و پارس خودرو، و تولید محصول در این شرکت‌ها وارد بازار ایران شود.
به گفته شافعی، گزینه سوم حضور چانگان درایران، خرید بخشی از سهام سایپا خواهد بود که اگر شرکت چینی علاقه‌مند به حضور در بازار ایران باشد، از طریق سایپا می‌تواند حضور موثرتری داشته باشد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در اجلاس داووس و دعوت سرمایه‌گذاران خارجی به حضور در صنعت خودروی ایران و نیز قانون جلب سرمایه‌گذاران خارجی تاکید کرده که فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری در ایران فراهم شده است که شرکت چانگان باید از این فرصت استفاده کند. حسن روحانی رئیس‌جمهور در حاشیه اجلاس داووس که بهمن‌ماه سال گذشته در سوئیس برگزار شد، در جریان سخنرانی خود تلویحا از آمادگی ایران برای فروش سهام خودروسازان به شرکت‌های خارجی خبر داد.
وی در اظهارات خود با اشاره به اهمیت صنعت خودرو و پیشرفت‌های قطعه‌سازان ایرانی، گفت که ایران می‌خواهد با ارائه پیشنهادهای جذاب، شرکت‌های خارجی را در مالکیت خودرو‌سازی‌های داخلی شریک کند.هر چند پس از گذشت مدت زمان کمی از اظهارات رئیس‌جمهور برخی خبرها از پیشنهاد خرید شرکت پارس خودرو توسط رنو و حتی خرید بخشی از سهام ایران خودرو توسط پژو فرانسه حکایت داشت؛ اما ظاهرا در غیاب شرکت‌های فرانسوی، شرکت‌های خودروساز چینی در گزینه اول خودروسازان قرار گرفته اند.
اما در این مراسم مدیرعامل شرکت چانگان نیز توضیحاتی در مورد شرکت تابعه خود داده است، وی عنوان کرده که هم‌اکنون چانگان بیش از ۱۰ درصد بازار خودروی چین را در اختیار دارد و قصد داریم با تولید ۶ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۰ به رده اول خودروسازان چینی دست پیداکنیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ