تعرفه واردات کالاهای کامپیوتری و تبلت در سال ۹۳ افزایش یافت

0

سید مهدی میرمهدی با بیان اینکه عوارض گمرکی که برای برخی کالاهای کامپیوتری در سال ۹۳ درنظر گرفته شده ضربه بزرگی به این صنف خواهد زد، اظهار داشت: براساس تعرفه هایی که در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۹۳ منتشر شده است تعرفه کالای نوت بوک از ۴ درصد به ۱۰ درصد رسیده که این افزایش نرخ، باعث افزایش قیمت این کالا در سطح بازار و به تبع آن افزایش کالاهای قاچاق خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بخش لوازم جانبی کامپیوتری نیز شاهد افزایش چندین برابری تعرفه های گمرکی برخی کالاها هستیم، تصریح کرد: برای مثال تعرفه واردات کالای کیبورد ۲۶ درصد و ماوس کامپیوتر ۲۲ درصد برای سال ۹۳ تعیین شده و این درحالی است که تعرفه این اقلام تا پیش از این ۱۰ درصد بوده است.

رئیس اتحادیه صنف رایانه با تاکید براینکه این تعرفه ها هنوز بر روی کالاهای وارداتی اعمال نشده است گفت: متاسفانه طی ماه آینده و با اعمال این نرخ های جدید بر روی کالاهای کامپیوتری، شاهد افزایش قیمتها در این بخش خواهیم بود.

رئیس اتحادیه صنف رایانه، بزرگترین پیامد حاصل از افزایش تعرفه های گمرکی در این بخش را افزایش کالاهای قاچاق به بازار و نابسامانی این بازار به ضرر مصرف کننده عنوان کرد.

تعرفه گمرکی کالاهای کامپیوتری در سال ۹۳

براساس مصوبه هیات وزیران که در کتاب مقررات واردات و صادرات سال ۹۳ به چاپ رسیده نرخ گمرکی تبلت با قابلیت نصب سیم‌کارت ۴ درصد و نوت بوک ۱۰ درصد تعیین شده است.

همچنین تعرفه واردات کارتریج چاپگر لیزری ۸ درصد، ماشین‌های خودکار داده‌پردازی به صورت یکپارچه شامل چاپگر، اسکنر، فتوکپی، فاکس، تلفن و دیسک خوان نوری در یک محفظه ۴ درصد خواهد بود.

در این مصوبه تعرفه واردات PC نیز ۲۶ درصد، جعبه کامپیوتر شخصی شامل کلیه واحدها از جمله درایوها، بردها، حافظه و هارد ۲۶ درصد، کیبورد ۲۶ درصد و ماوس ۲۲ درصد تعیین شده است.

درهمین حال، تعرفه انواع بوردها شامل برد اصلی، گرافیک صدا و همچنین دستگاه کامل کامپیوتر (سرور) در کتاب مقررات واردات و صادرات ۴ درصد است.

تعرفه واردات اقلام کامپیوتری همچون کیس ۲۶ درصد، CPU چهار درصد، پانل جلوی جعبه رایانه ۱۵ درصد، دیسک خوان نوری ۴ درصد، گوشی تلفن همراه ۶ درصد، سوییچ شبکه ۴ درصد، رک مربوط به تجهیزات ارتباطی و مخابراتی ۱۵ درصد، کارت شبکه بی سیم ۴ درصد و مانیتور با صفحه نمایش CRT نیز ۲۶ درصد تعیین شده است؛ همچنین مالیات بر ارزش افزوده کالاها نیز ۸ درصد خواهد بود.

منبع: مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ