وعده جالب وزیر نیرو ؛ شکستن سد جهت احیای در یاچه ارومیه

0

وزیر نیرو گفتند که حاضرند برای احیای سد را بشکنند اما الان می گویند کشور بحران آب دارد و تا ۱۵ سال دیگر هم نمی توان کاری کرد

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: در جلسه هیات دولت برای احیای دریاچه ارومیه، وزیر نیرو به من گفتند که حاضرند برای احیای سد را بشکنند اما الان می گویند کشور کمبود و بحران آب دارد و تا ۱۵ سال دیگر هم نمی توان کاری کرد.

کمال الدین پیرموذن سوابق کمال الدین پیرموذن دریاچه ارومیه چیت چیان

کمال الدین پیرموذن عضو فراکسیون محیط زیست و نماینده فعلی مردم اردبیل در گفتگو با « پایگاه خبری تحلیلی پارس» اظهار داشت: من از این حرف آقای چیت چیان ناراحت هستم. در جلسه هیات دولت برای احیای دریاچه ارومیه، ایشان به من گفتند که حاضرند برای احیای سدهای منطقه را بشکنند اما الان می گویند کشور کمبود و بحران آب دارد و تا ۱۵ سال دیگر هم نمی توان کاری کرد.

وی افزود: من صادقانه اعلام می کنم در این مدت کارگروه حداقل وارد عمل شده است اما وزیر نیرو که قول داده بود آب نسبی مورد نیاز دریاچه ارومیه را تامین می کند،   الان در اجرا کاری نکرده است، پس مشکل سوءمدیریت داریم. اگر آب رودخانه زاب را انتقال دهند مشکل حل می شود. چون رود ارس مشکلاتی دارد و خرز هم زمانبر است اما آب زاب و سد حسنلو را می توانند با این اعتبارات منتقل کنند. این هم از مطالبات مردم و درخواست دولت است.

وی خاطرنشان ساخت: سونامی نمک دریاچه ارومیه می تواند حتی تهران را هم در بر بگیرد. در دومین جلسه هیات دولت یازدهم که مربوط به تشکیل احیای دریاچه ارومیه بود قولهایی داده شد که امیدوارم در عمل هم این سرعت وجود داشته باشد.

وی افزود: اگر نتوانیم مدیریت مصرف را در آب کشاورزی داشته باشیم، دریاچه ارومیه هرگز زنده نمی شود. در گذشته در اطراف دریاچه ارومیه حدود ۱۵۰هزار هکتار زمین زیرکشت وجود داشت اما الان به ۴۸۰هزار هکتار رسیده است و این بسیار خطرناک است.

وی اضافه کرد: مدیریت سنتی بر منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه این مشکل را به وجود آورده است. این تنها مربوط به دریاچه ارومیه نیست و عدم اعمال مدیریت یکپارچه منابع آب باعث اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه و ۴۰ تالاب کشور است.

وی ادامه داد: در صورت خشک شدن دریاچه هوای معتدل دریاچه تبدیل به گرم و خشک می شود؛ بادهای نمکی شروع به وزیدن می کند و زیست محیط منطقه تغییر می کند، سونامی نمک به تهران هم می رسد. پس به آلودگی هوای تهران و پدیده ریزگردها باید سونامی نمک را هم اضافه کنیم و بمباران زیست محیطی را داریم.

پیرموذن با اشاره به میزان تخصیص بودجه دولت برای احیای دریاچه ارومیه گفت: در حدود ۵۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه در نظر گرفته شده که معمولا ۳۰ تا ۵۰ درصد آن تخصیص پیدا می کند. این موضوع را دولت باید در نظر بگیرد.

وی افزود: الان سازمان محیط زیست به دنبال اخذ مجوز صندوق ملی محیط زیست است. اگر این مجوز را در مجلس بدهیم کمک بزرگی می کند. الان سازمان به دنبال سرمایه گذاری و فایناس برای حل مشکلات زیست محیطی است. چون دولت بودجه بیشتری نمی تواند بدهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ