هشدار یک اقتصاددان: خطر تدارکچی شدن حسن روحانی؟!

0

محسن رنانی که چندی پیش از دولت خواسته بود تا با دقت بیشتری به موضوع اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها بپردازد، طی تحلیلی در صفحه شخصی‌اش از دولت خواسته تا مراقب اثرات تخریبی اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها باشد.

محسن رنانی در این تحلیل نوشته است: ارزیابی من این است که جامعه ایران تا اواخر بهار ۹۳ تصمیم خود را می‌گیرد و فرصت زیادی نیست و همه – شامل حکومت و دولت و نیروهای خیرخواه بیرون حکومت – باید در این دوره همت و فضا را به گونه‌ای متحول کنند که جامعه به یک ارزیابی امیدبخش و مثبت برسد.

اکنون سوال این است که اصلاح‌طلبان در وضع موجود چه باید بکنند؟ دولت آقای روحانی ظاهرا مصمم است که فاز دوم هدفمندی را اجرا کند. یعنی یک خطای فاحشی که در این دولت رخ داده این است که مشاوران اقتصادی ایشان ۳ مساله را آن‌قدر برجسته کردند که دولت را به فلج فکری و انفعال دچار کردند. آن ۳ مساله، کسری منابع در مساله یارانه‌هایی که باید داده شود، مساله کسری مالی برای مسکن مهر و مساله نقدینگی است. امیدوارم اگر قرار است اجرا شود با یک سری ملاحظات که به برخی اشاره می‌کنم اجرا شود.

وی بیان داشت: مثلا در همان روزهای اول قیمت حمل و نقل به همان نسبت بنزین بالا می‌رود. بنابراین باید بین بنزین و سایر کالاها تفاوت قایل شوند و به نظرم تا زمانی که از رکود خارج نشده‌ایم، بهتر است قیمت سوخت را بالا نبرند.

او اشاره می‌کند که دولت در فاز دوم تن به خطر می‌دهد و می‌نویسد: آقای روحانی به‌نظر می‌رسد که در ورود به فاز دوم هدفمندسازی خیلی دارد خطر می‌کند که می‌تواند به کل حیثیت ایشان ضربه بزند. چه خواهد شد اگر موفق نشود؟ اگر در فاز دوم هدفمندی موتور تورم روشن شود و این سیاست موفق نشود، نخست این که نیروهای مخالف و معارض شروع می‌کنند به تخریب دولت. دوم این‌که جامعه به فاز کنش منفی می‌رود و وقتی حمایت مردمی را کاملا از دست بدهد، از طرف سایر قوا هم کاملا تحت کنترل است، به قول آقای خاتمی تبدیل به یک تدارکچی می‌شود. این خطر جدی است.
خطر دیگر آن است که در تئوری دارون عجم اوغلو، اقتصاددان شهیر ترک بیان شده است. اگر موج تورم تازه‌ای در ایران رخ دهد، موجب تخریب شدیدتر طبقه متوسط می‌شود.

رنانی با تاکید بر این‌که کنترل پذیری و انعطاف‌پذیری در نظام اقتصادی ایران رو به کاهش است از شرایط موجود به «تکینگی» تعبیر می‌کند که بر اساس آن یک سیستم به وضعیتی برگشت‌ناپذیر می‌رسد یعنی وارد فرآیندی می‌شود که دیگر امکان برگشت آن به وضع قبل نیست.

رنانی ادامه داد: نمی‌دانم چرا همچنان مشاوران اقتصادی دولت، تلاش دارند که از طریق ابزارهای مرسوم اقتصادی، وضع رکود کنونی را مدیریت کنند یا خارج کنند.

او گفت: نمی‌دانم چرا مقامات اقتصادی کشور گمان می‌کنند با اجرای فاز دوم هدفمندی، به روش‌های مرسوم مثلا با جمع کردن نقدینگی می‌توانند تورم را کنترل کنند.

او گفت: اگر مصمم هستید فاز دوم را اجرا کنید، اشکالی ندارد اجرا کنید اما یک شرط دارد. زمان اجرا را همزمان به بروز نشانه‌های خروج اقتصاد ایران از رکود موکول کنید.

منبع: شهروند

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ