تغییرات سودآوری “همراه اول” پس از مصوبه جدید

0
تعرفه مکالمات تلفن ثابت در حالی با افزایش همراه شده و به ازای هر یک دقیقه مکالمات محاسبه می شود که پیشتر این تعرفه به ازای هر پالس معادل دو دقیقه محاسبه می شد. علاوه بر این، براساس تصمیم گیری کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات تغییراتی در نحوه قیمت گذاری مکالمات تلفن همراه ایجاد شده و هزینه جابه جایی مناطق در مکالمات بین شهری نیز از میان رفته است.

براساس گزارش بورس نیوز، با بررسی تغییرات ایجاد شده در تعرفه مکالمات و نحوه محاسبه آن، به نظر می رسد درآمدهای شرکت های بورسی فعال در گروه مخابرات همچون ارتباطات سیار ایران نیز با رشد همراه شود.

در همین ارتباط، مدیر امور سهام شرکت ارتباطات سیار ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز با بیان اینکه نحوه قیمت گذاری مکالمات با تلفن ثابت و همراه متفاوت است، عنوان کرد: درآمدهای شرکت های فعال در گروه مخابرات متأثر از دو متغیر مکالمات تلفن ثابت درون شهری و بین شهری و نیز مکالمات تلفن همراه میان اپراتورهای مختلف است. علاوه بر این، هزینه جابه جایی مکالمات در مناطق مختلف نیز بر درآمدهای شرکت های مذکور تأثیر می گذارد.

داورپناه به شرح چگونگی درآمدهای “همراه” پرداخت و در این ارتباط گفت: حدود ۸۸ درصد از درآمدهای شرکت از محل مکالمات میان اپراتورهای تلفن همراه به ازای هر دقیقه ۴۴ تومان، مکالمات تلفن همراه بین شهری به ازای هر دقیقه ۷۶ تومان و در نهایت مکالمات همراه با اپراتور تلفن ثابت کسب می شود. همچنین حدود ۹ درصد درآمدها از محل مکالمات بین شهری و سه درصد آن نیز از افزایش تعرفه مکالمات ناشی از هزینه جابه جایی یا Roaming عاید “همراه” می گردد.

وی به تغییرات لحاظ شده در تعرفه مکالمات اشاره کرد و افزود: براساس مصوبه جدید تمامی تعرفه ها اعم از مکالمات تلفن همراه درون و برون شهری و نیز مکالمات تلفن ثابت با همراه در محدوده قیمتی ۴۹.۹ تا ۵۹.۹ ریال قیمت گذاری شده که در این حالت با تعیین کف و سقف قیمتی، هر اپراتوری می تواند قیمتی را در محدوده مذکور مشخص کند. اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که اعمال افزایش ۵۰ درصدی هزینه ها در مکالمات با سیم کارت های اعتباری کماکان وجود دارد.

این مقام مسئول به حذف درآمدهای “همراه” از محل اعمال افزایش تعرفه ناشی از هزینه جابه جایی و نیز مکالمات درون شهری و بیرون شهری اشاره کرد و ابراز داشت: با اعمال این تغییرات حدود ۱۲ درصد از درآمدها حذف خواهد شد، همچنین تعرفه مکالمات در تمامی ساعت روز اعم از ساعات اداری یا ساعت پایانی روز در حالی به طور یکسان تعیین شده که این تعرفه قبل از اعلام مصوبه جدید طی دوره مذکور با کاهش ۲۰ درصدی همراه می شد. از این رو، می توان گفت براساس مصوبه جدید حدود ۸۸ درصد از درآمدهای شرکت افزایش یافته و ۱۲ درصد آن نیز به طور کامل حذف شده است.

مدیر امور سهام شرکت ارتباطات سیار ایران در خصوص آثار مثبت یا منفی ناشی از تعیین تعرفه جدید مکالمات بر وضعیت سودآوری آن بیان کرد: اگرچه نتایج حاصل از تغییرات ایجاد شده به نحوه رفتار کاربران بستگی دارد و چگونگی استقبال آنها از خدمات مختلف، تعیین کننده میزان افزایش درآمدهای “همراه” پس از اعمال تعرفه های جدید است، اما پیش بینی می شود درآمدهای شرکت پس از انجام این امر با افزایش حداقل ۱۰ درصدی همراه شود.

داورپناه با اشاره به اینکه اجرای مصوبه جدید منوط به تأیید آن توسط وزیر ارتباطات است، اظهار داشت: مصوبه جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات تاکنون به شرکت ابلاغ نشده و زمان دقیق اجرای آن نیز مشخص نشده است.

وی در خاتمه به برنامه های آتی شرکت اشاره کرد و گفت: همواره استراتژی این مجموعه کسب درآمد نه فقط از محل افزایش تعرفه مکالمات، بلکه از طریق توسعه سرویس ها و ارایه خدمات به مشترکین بوده. علاوه بر این، “همراه” برنامه هایی جهت ارایه سرویس ارزش افزوده به مشترکین در نظر دارد.

چراکه در حالی حدود ۲۰ درصد از درآمدهای شرکت های خارجی هم گروه از این محل کسب می شود که شرکت های داخلی تاکنون هیچ برنامه ای در راستای این امر اجرا نکرده اند. برهمین اساس، توسعه فعالیت ها در این زمینه در برنامه آتی شرکت قرار دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ