آیا عقلانیت و اعتدال در بورس حکمفرماست؟

0
امروز تمام فعالان بازار سرمایه امید داشتند که شاخص با برخورد به خط حمایت ۷۶ هزار واحد بتواند روند صعودی به خود بگیرد و حداقل جریان معاملات خیلی منفی نباشد اما برخلاف انتظار همگان بازار افت شدیدی کرد و خط حمایت را براحتی شکست و یأس در دل سهامداران دوباره جوانه زد .
پرسش اصلی
 اما پرسش اصلی این است که براستی چه رخ داده است که شاخص بورس مداوم افت می کند؟

 اوضاع سیاست خارجی که با تلاش دولت خوب است در داخل هم که بازارهای موازی تحرک خاصی ندارند و شرکت ها هم که آثار هدفمندی را در پیش بینی بودجه خود دیده اند پس چه شده است؟

شاید پاسخ این پرسش سیاست های غلط اقتصادی تیم دولت باشد که بدون توجه به پتانسیل های بورس و نقش آن در توسعه اقتصاد ملی این بازار را به حال خود رها کرده اند و فعلاً سرگرم یارانه و سیاست خارجی هست.

به نظر می رسد مسئولان بورسی هم این موضوع را فهمیده اند و دیگر تلاشی نمی کنند چون دریافته اند که این سیاست محوری است و آنها به صورت نهاد میانی نمی توانند اقدام خاصی بکنند که البته تلقی آنها صحیح هم است.

دولت روحانی و پشتوانه آرا

اما دولت روحانی که با تکیه بر آرای قشر نسبتاً تحصیلکرده و شهرنشین روی کار آمده ظاهراً تقاضاهای این گروه را فعلاً مد نظر ندارد این گروه تقاضا داشت که اقتصاد آزاد شود و هر کسی در جای خود تصمیم بگیرد و عمل کند اما آیا در حال حاضر بازار سرمایه به صورت آزاد است و این سقوط واقعی است؟

* آیا مدیران شرکت های حقوقی وابسته به دولت درست عمل می کنند؟

* آیا افزایش نرخ سود بانکی و تبلور باور مفت خوری در جامعه صحیح است؟

* آیا این روش بانک ها را به سر منزل مقصود می رساند؟

* آیا تهیج مردم به انصراف از یارانه و تجمع این پول نزد دولت گشایشی در امور مردم جامعه خواهد داشت؟

به هر حال آنچه که مشخص است فعلاً ما مثل گمشدگان فیلم لاست در یک جزیره ای به نام تالار حافظ رها شده ایم و با هیچ علامتی نمی توانیم ثابت کنیم که زنده ایم تا دولتمردان به دادمان برسند با این اوصاف هیچ تفاوتی میان افت بورس بعد از انتخاب احمدی نژاد و روحانی نیست یعنی هر دو دولت گرچه با شعارهای مختلف روی کار آمدند اما سودای دیگری در سر دارند ولی ناراحتی قشر فعال و تحصیلکرده بورس  از دولت تدبیر و امید این است که شما با شعار عقلانیت و اعتدال روی کار آمده اید آیا عقلانیت و اعتدال در بورس حکمفرماست؟

سود بازار سرمایه جدیدترین نرخ سود بانکی تحلیل شاخص بورس تهران پیش بینی شاخص بورس پیش بینی بورس در سال 99 بازار سرمایه

امروز تنها در بورس ۵ شرکت به عنوان ۵ انگشت بورس در سقف قیمت مثبت هستند و حدود ۴۵۰ شرکت منفی معامله می شوند دیگر قضاوت با شما.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ