سفره خانواده های نیازمند با “شیر” خداحافظی می‌کند

0

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران درباره قیمت محصولات لبنی با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت : مطمئنا قیمت لبنیات با اجرای گام دوم هدفمندی یارانه افزایش خواهد یافت ، اما این افزایش قیمت بستگی به مواردی دارد که باید با دامداران و کارخانه داران درباره آن مذاکره کنیم .

قیمت محصولات لبنی قیمت لبنیات انجمن صنایع لبنی ایران

رضا باکری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مشرق توضیح داد : برآورد ما این است که با اجرای فاز دوم هدفمندی ، کارخانجات ،۱۳ درصد هزینه های خود را بالا ببرند ، از طرف دیگر از سال ۹۳ ، ۲ درصد هم نرخ مالیات بر ارزش افزوده بالا رفته است که این دو عامل در مجموع ، گرانی ۱۵ درصدی را بر قیمت لبنیات تحمیل خواهد کرد .

وی در ادامه این موضوع را هم یادآور شد که، افزایش ۱۵ درصدی قیمت لبنیات با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها ، منهای رقم شیر خام است، که البته پیش بینی می شود در صورت اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها ، شیر خام  نیز ۱۷ درصد گران شود .

باکری یش بینی کرد:با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گرانی ۳۲ درصدی قیمت محصولات قطعی است ، اگر چه این را هم گفت این درصورتی است که دولت حمایتهای لازم را از کارخانجات تولیدکننده محصولات لبنی و دامداران انجام دهد و گرنه رقم گرانی ها و افزایش قیمتها بیش از این ارقام خواهد بود .

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در پاسخ به این سوال که هم اکنون قیمت محصولات گران است و بعد از هدفمندی یارانه ها طبق گفته شما قیمت لبنیات قرار است ۳۰ درصد دیگر گران هم شود، با این اوصاف سرانه مصرف لبنیات افت نمی کند ؟ گفت : مطمئنا این اتفاق خواهد افتاد ، و ما باید منتظر افت شدید مصرف سرانه شیر باشیم که این مقداری خیلی نگران کننده است .

گفتنی است مطالعات نشان میدهد مصرف سرانه شیر در سال ۹۰ حدود ۱۴ درصد ، در سال ۹۱ حدود ۲۰ درصد و در سال ۹۲ حدود ۳۰ درصد کاهش نشان میدهد ، لذا کارشناسان پیش بینی می کنند با افزایش ۳۰ درصدی قیمت لبنیات در سال ۹۳ ، حدود ۵۰-۴۰ درصد از مصرف سرانه شیر کاهش پیدا کند که این مسئله بدون شک در تهدید سلامت خانوارهای ایرانی بی تاثیرگذار نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ