جواد ظریف به مردم دروغ گفت / توافقنامه ژنو باب تحریم‌های جدید را باز کرد

0

سعید زیباکلام شامگاه چهارشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه لرستان در نشست دانشجویی با موضوع «توافقنامه هسته‌ای ژنو»  با بیان اینکه رهبری عمود خیمه وحدت و همبستگی ملت ایران است، بنابراین منطقی است که نسبت به سیاست‌ها ورود ابتدا به ساکن نداشته باشند، اظهار داشت: دولت‌ها همگی منتخب ملت بوده‌اند و با این حال دولت روحانی هم یک دولت قانونی است که بحث هسته‌ای را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه توافقنامه ژنو باب تحریم‌های جدید به بهانه نقض حقوق بشر در ایران و حمایت از تروریسم را باز کرد، با ابراز تأسف از انعقاد توافقنامه ژنو، خاطرنشان کرد: این نظارت و رصد بی‌سابقه، در طول تاریخ بر هیچ کشور مستقلی تحمیل نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: تداوم این وضعیت و عدم مخالفت با آن استقلال کشور را زیرسئوال می‌برد، بنابراین با توجه به دشمنی آمریکا و استکبار جهانی با ایران باید در برابر آنان ایستادگی کنیم.

زیباکلام با بیان اینکه معتقدم به غیر از توافقنامه ژنو، توافقنامه دیگری که مبنای متنی است از طرف کاخ سفید منتشر شده است، وجود دارد، تصریح کرد: طبق اظهارات مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه متنی که کاخ سفید منتشر کرده است، حاصل تفسیر آمریکایی‌ها از این توافقنامه است، اما سئوال ما این است که چرا هیچ کس تفسیرهای آمریکا را تکذیب نکرد.

وی با اشاره به اینکه با توافقنامه ژنو باب تحریم‌های جدید به بهانه نقض حقوق بشر در ایران و حمایت از تروریسم باز شده است، افزود: به دروغ می‌گویند که دیوار تحریم‌ها ترک برداشته و فرو ریخته است، این در حالی است که نه تنها هنوز تحریم‌ها پابرجا هستند، بلکه بعد از توافقنامه ژنو شاهد چندین تحریم جدید علیه ایران بوده‌ایم که آخرین آنها تحریم ۱۵ نفر از مقامات دولت قبلی و فعلی است.

منتقد توافقنامه هسته‌ای ژنو عنوان کرد: این توافقنامه نه تنها حق هسته‌ای ایران را اثبات نکرده است، بلکه آن را نیز به باد داده است.

زیباکلام با بیان اینکه ۲/۴ میلیارد دلاری که بنابر توافقنامه هسته‌ای ژنو از دارایی‌های بلوکه شده خودمان به ایران اختصاص یافته است، هنوز کسی شفاف اعلام نکرده است که چه میزان از آن پرداخت شده است، اضافه کرد: راه بهبود وضعیت اقتصادی مردم تن دادن به ذلت توافقنامه هسته‌ای نیست، بلکه باید مانع غارتگری برخی از آقایان، آقازاده‌ها و سوگلی‌ها شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: این رقم در برابر غارت‌هایی که در کشور توسط برخی‌ها صورت گرفته است، رقم ناچیزی است و اگر جلوی این غارت‌گری‌ها گرفته شود و منافذ اقتصادی که در کشور وجود دارد را ببندیم دیگر نیازی نیست که تن به ذلت بدهیم.

زیباکلام متذکر شد: توافقنامه ژنو غل و زنجیرهای اسارت را بر سر و گردن برنامه‌های هسته‌ای ایران انداخته است.

وی بیان داشت: بر همه ما واجب است که نسبت به سکوت نمایندگان مجلس و رسانه ملی اعتراض کنیم و از ائمه جمعه بخواهیم که مردم را نسبت به خطرات این توافقنامه آگاه کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اذعان داشت: مذاکرات برای توافق نهایی به سرعت و محرمانه در حال انجام است و به نظر می‌رسد، توافقنامه وین بد‌تر از توافقنامه ژنو باشد.

وی با بیان اینکه در پاورقی‌های این توافقنامه ماجراهای زیادی نهفته است، ابراز داشت: توافقنامه ژنو آتشی است که به خانمان ملت ایران افتاده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه بعد از امضای توافقنامه ژنو، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران، بارها و بارها در مورد کسب دستاوردهای منحصر‌به‌فرد و بسیار در بُعد هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها سخن گفتند که راستی‌آزمایی این ادعاها فقط و فقط در گرو مطالعه دقیق متن توافقنامه است، گفت: محرمانه بودن توافقنامه ژنو و همچنین مذاکرات وین جای نگرانی دارد و معلوم نیست که چرا دولت و وزارت امور خارجه این مذاکرات را از مردم خود پنهان می‌کند.

زیباکلام از عملکرد رسانه ملی و مجلس در زمینه توافقنامه هسته‌ای ژنو انتقاد کرد و یادآور شد: باید هوشیار باشیم، چراکه در پیش‌رو اتفاقات بدی داریم.

منتقد توافقنامه ژنو در پایان با تأکید بر اینکه تغییر سیاست خارجی باید به یک مطالبه عمومی در کشور تبدیل شود، خاطرنشان کرد: آمریکا و متحدانش هم باور نمی‌کنند که ایران بدون هیچ مقاومتی زیر بار توافقنامه ژنو برود و با این حال باید از توافقنامه ننگین ژنو در گام نهایی توافقنامه درس عبرت بگیریم، در غیراینصورت باید شاهد پذیرفتن یک توافقنامه ننگین دیگر باشیم.

منبع: فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ