آنچه در بازار بورس روز شنبه ۳۰ فرودین گذشت

0

شنبه سی ام فروردین بار دیگر جو منفی بر تمام گروههای بازار سایه افکند و شاهد ریزش مجدد شاخص های بورسی و فرابورسی بودیم. فضای منفی حاکم بر گروه های کوچک و بزرگ بازار به ویژه شیمیایی، خودرویی، پالایشی، سرمایه گذاری و بانکی در عملکرد منفی شاخص ها تاثیر شایانی داشته است.

روز جاری شاخص کل بورس تهران با ثبت افتی ۵۲۳ واحدی به ۷۳۶۳۷ واحد رسید. دو نماد “قثابت” و “فجر” بیشترین افزایش قیمت و “سخاش” و “شمواد” نیز بالاترین افت قیمت را تجربه کردند. همچنین “شبندر” بیشترین تاثیر منفی و “بموتو” بالاترین اثر مثبت را بر شاخص گذاشتند.

 با شروع معاملات در این هفته بار دیگر شاهد سقوط ارزش سهام در تمام گروه های بازار بودیم و بدین ترتیب شاخص کل بورس در مسیر نزول قرار گرفت. افت ارزش سهام به ویژه در گروه هایی همچون شیمیایی ، پالایشی، بانک و سرمایه گذاری و خودرویی منجر شد تا شاخص پس از نیم ساعت بار دیگر از مرز ۷۴ هزار واحد فرو افتد. این سیر در ساعت میانی معاملات نیز ادامه یافت و نماگر مذکور بیش از پیش در محدوده منفی فرو رفت. در ادامه معاملات اما با آرام تر شدن فضای بازار و همچنین عدم عرضه صف های فروش پر حجم در نمادهای بزرگ ، شیب نزول شاخص کمی آرام تر شد اما در اواخر معاملات به تبع افزایش سطح عرضه در برخی از گروه های بزرگ به ویژه پتروشیمی و بانکی ، این نماگر باز هم پایین تر از سطوح قبلی آمد.

امروز رئیس جمهور با ضمن اشاره به اینکه در هفته جاری فرایند ثبت نام برای دریافت یارانه های نقدی پایان می یابد، از احتمال اجرایی شدن فاز دوم هدمندی تا پایان همین هفته خبر داد.

رئیس کل بانک مرکزی نیز نسبت به نوسانات اخیر در بازار ارز موضع گیری کرد. سیف در این زمینه اعلام کرد در نیمه دوم سال گذشته عملکرد اقتصاد مثبت بوده و گشایش های ارزی موجب ثبات در بازار ارز گردید و نوسانات ارزی روزهای اخیر باعلائم مثبت ناشی ازعملکرد اقتصاد سازگار نیست و می تواند ناشی ازعوامل غیر اقتصادی باشد.

همچنین شرکت پالایش نفت بندر عباس نیز اطلاعیه شفاف سازی را پیرامون مطالبات شرکت و رفع ابهامات نرخ نفت خامومیعانات گازیمنتشر ساخت. در این اطلاعیه آمده است نامه ای که اخیراً با موضوع شفاف سازی در خصوص نرخ نفت خام و میعانات گازی و با محتوای نهایی شدن مطالبات شرکت و رفع ابهامات نرخ نفت خامو میعانات گازی در سایتهای بورسی منتشر شده مورد تایید این شرکت نبوده و ازسوی شرکت به سازمان بورس ارسال نشده و در حال حاضر این موضوع به صورت مستمر از سوی شرکت در حال پیگیری می باشد.

در عین حال خبرگزاری ایسنا نیز گزارشی را از اولین جلسه شورای سیاست گذاری خودرو ارائه کرد. بر اساس این گزارش وزیر صنعت در جلسه مذکور از خودروسازان خواسته تا برنامه پنج ساله خود در زمینه‌ افزایش تولید، تولید خودروهای جدید، توسعه بازار، رشد بهره‌وری، بهبود ساختار هزینه‌ای، گسترش واحد‌های تحقیق و توسعه، تولید موتورهای کم‌مصرف را ارائه کنند و خودروسازان از کمبود سرمایه در گردش و فعال‌ نبودن شرکت‌های لیزینگ و طولانی بودن مدت زمان و کارمزد گشایش اعتبار اسنادی به عنوان مشکلات اصلی این صنعت نام برده اند.

دبیر کل کانون کارگزاران نیز اظهار داشت که در صورت عملیاتی شدن بیانیه وزیر اقتصاد در زمینه حمایت از بازار سرمایه به ویژه خروج بحث فضای قیمت گذاری در صنایع از شرایط کنترلی، می توان انتظار روزهای پر رونقی را برای بورس داشت.

امروز همچنین می توان به افت جزئی قیمت طلا و افزایش ارزش دلار در بازار داخلی اشاره کرد. طلا هم اکنون به قیمت هر گرم ۱۰۰ هزار و صد تومان رسیده و دلار نیز در بازار آزاد در قیمت ۳۱۷۵ تومان در حال معامله است.

روز شنبه جو منفی بر تمام از گروه ها حاکم بود.درگروه معدنی تنها “تکنار” مثبت بوده است.در این گروه “کروی” صف فروش بالاتری را نسبت به سایر نمادها تجربه می کند.درگروه محصولات شیمیایی ۹ نماد رشد کرده و ۲ نماد نیز در آخرین معاملات مثبت شده اند. در این گروه نماد “پاکشو” بالاترین صف فروش را تجربه می کند. درگروه فلزات اساسی تنها ۲ نماد رشد کرده اند.در این گروه “ارفع” با ملموس ترین صف فروش روبرو بوده و نماد “فجر” صف خرید محدودی دارد. در بخش مخابرات “اخابر” به عنوان تنها نماد معاملاتی افت قیمت را تجربه کرده است. در بخش فنی مهندسی هر دو نماد سقوط کرده اند. در بخش خودرو تنها ۳ نماد رشد کرده اند. در این بخش”خودرو” بالاترین صف فروش را داشته و “خفنر” صف خرید را تجربه می کند. در بخش شرکت های چند رشته ای همه نمادها منفی بوده اند. در گروه بانکی تنها ۲ نماد در معاملات پایانی در محدوده مثبت قیمتی باقی مانده اند. در این گروه “دی” محسوس ترین صف فروش را تجربه می کند. در گروه سرمایه گذاری ۳ نماد رشد کرده اند. در این گروه باز هم “واتی” بار دیگر بالاترین صف فروش را تجربه می کند. در بخش محصولات نفتی همه نمادها افت کرده اند. در این گروه “شبندر” سنگین ترین صف فروش را به خود می بیند. در گروه دارویی تنها یک نماد در معاملات پایانی مثبت بوده است.در این بخش صف خرید “دروز” پابرجا مانده است. در معاملات بخش غذایی ۲ نماد افزایش ارزش سهام را تجربه کرده اند. در این بخش “غالبر” بالاترین صف فروش را تجربه می کند. در میان قندی ها تنها ۳ نماد در درصدهای مثبت به معاملات روزانه پایان داده اند. در معاملات صنعت لاستیک و پلاستیک همه نمادها به محدوده منفی خزیدند. در گروه ساختمانی ۲ نماد رشد کرده اند. در این گروه”ثتران”سنگین ترین صف فروش را تجربه می کند. در این میان در گروه سیمانی تنها یک نماد افزایش ارزش سهام را تجربه کرده است. در این گروه “سفار” صف خرید خود را حفظ کرده و صف های فروش نه چندان سنگینی در تعداد محسوسی از نمادهای منفی دیده می شود.

در پایان گفتنی است امروز بیش از ۱۹۶ میلیون سهم در بورس مورد معامله قرار گرفت که دو نماد”وبصادر” و”فجر” بیشترین حجم معاملاتی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در فرابورس نیز بیش از ۶۷ میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت که دو نماد”دی” و”حخزر” بیشترین حجم معاملاتی را تجربه کردند.

نمابورس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ