داروی مسکن و ضد دردی که از مرفین هم قوی تر است

0

پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند استرالیا با به کارگیری زهر حلزون قادر شدند ضد دردهایی قوی‌تر از مورفین را بسازند. این مواد که بر اساس پروتئین کوچکی در حلزون های صدفی تولید شده‌اند، می‌تواند پرفایده تر از قوی‌ترین ضد دردها باشند.

پروفسور دیوید کریک، به توصیف تولید پنج مسکن تجربی جدید به عنوان یک گام مهم تدریجی پرداخته است. کریک گفت: این دستاورد می‌تواند به عنوان طرح اولیه‌ای برای تولید گروه جدیدی از داروها با قابلیت تسکین یکی از شدیدترین دردهای مزمن استفاده شود که درمان آن در حال حاضر بسیار دشوار است.

قیمت زهر حلزون زهر حلزون دانشگاه کوئینزلند خواص زهر حلزون حلزون صدفی Conotoxin

حلزون صدفی که بیشتر در دریاهای گرم و گرمسیری وجود دارند، از سم برای فلج کردن شکار خود استفاده می‌کنند. این مایع حاوی صدها پروتئین کوچک موسوم بهConotoxin است که تاثیری ضد درد در انسان دارند. عامل فعال این دارو که کانوتوکسین نامیده می‌شود از حلزون‌های گوشتخواری به دست می‌آید که در مناطق غربی اقیانوس هند و اقیانوس آرام یافت می‌شوند. به گفته محققان، سم این موجودات در آینده می‌تواند به تولید دارویی برای درمان دردهای عصبی شدید و مزمن منجر شود. این حیوان دریایی در زمان شکار کردن ماهی‌ها، سمی را وارد بدن ماهی می‌کند. این سم به اندازه‌ای قوی است که بدن ماهی را در زمان خورده شدن فلج می‌کند.

پروتئین بسیار کوچکی که از سم این حلزون به دست آمده است، پایه اصلی پنج ترکیب آزمایشی جدید را تشکیل می‌دهد. محققان در حال کار بر روی ساخت دارویی مبتنی بر Conotoxin هستند که برخلاف داروهای کنونی با منشا پروتئینی که باید در ستون فقرات بیمار تزریق شود، بطور دهانی قابل مصرف باشد. در کارآزمایی‌های اولیه که در آنها یک داروی پیش‌ساخت بر روی موش ها آزمایش شد، نتایج نویدبخشی بدست آمد که طی آنها درد بطور چشمگیری کاهش یافته بود. این پژوهش بزودی در نشست انجمن شیمی آمریکا ارائه خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ