خروج سهامداران کوچک از بورس

0

هشدارهای قبلی برخی کارشناسان درباره خروج سهامداران حقیقی یا همان سهامداران کوچک از بورس محقق شد. بورس تهران در فروردین‌ماه امسال شاهد خروج طیف زیادی از مردم از بورس بوده است.

براساس آمار موجود ارزش مبادلات بازار سهام ۶۵ درصد کاهش یافته، میزان مشارکت مردم ۲۰ درصد نزول کرده و سهامداران به‌طور میانگین در فروردین امسال ۶ درصد زیان‌کرده‌اند.  تازه‌ترین بسته حمایت از بازار که شنبه شب از سوی وزیر اقتصاد به بازار سرمایه هدیه شد، نوشداروی بعد از مرگ سهراب بود.

البته این جمله به‌معنای تأیید دخالت دولت در بازار سهام نیست بلکه به‌معنای این است که مکانیسم‌های خود کنترل بازار درست کار نمی‌کند. وزیر اقتصاد در اقدامی خلق الساعه روز شنبه دستور تزریق ۵هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی ۶بانک خصوصی و برخی شرکت‌های بیمه را در بورس صادر کرد اما تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد که روند خروج مردم از بورس خیلی پیش‌تر از اینها آغاز شده است. این موضوع موجب شده ارزش روزانه مبادلات بورس به پایین‌ترین حد خود در طول ۲.۵سال گذشته برسد.

وزیر اقتصاد همچنین وعده داده است با کاهش دستوری نرخ سود بانکی یعنی همان روشی که دولت‌های قبل تکرار کرده‌اند مانع خروج نقدینگی از بورس خواهد شد اما کارشناسان هشدار می‌دهند پیامد تزریق نقدینگی به بورس با چنین روش‌هایی بسیار خطرناک است و ممکن است این پول‌ها به‌جای اینکه از بورس سر دربیاورند به بازار‌هایی مانند مسکن و ارز مهاجرت کنند به‌ویژه آنکه گفته می‌شود ظرف روز‌های آینده با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بورس جذابیت‌اش را بیش از گذشته از دست خواهد داد.

از سوی دیگر برخی کارشناسان هشدار می‌دهندپیامد‌های چنین تصمیم‌هایی فقط روند نزول بورس را فرسایشی می‌کند و نمی‌تواند مانع بزرگی در مقابل نزول شاخص بورس باشد. آنطور که آمار‌ها می‌گویند در فروردین‌ماه امسال روند خروج سهامداران حقیقی یا همان سهامداران کوچک از بازار شدت گرفته است. در این مدت سهامداران خرد با فروش ۱۵۳۹میلیارد تومان سهام در تلاش برای خروج از بورس برآمده‌اند. این میزان سهام عموما از سوی سهامداران حقوقی خریداری شده است. در طول این مدت میزان فروش سهام از سوی سهامداران حقیقی بیشتر از سهام خریداری شده از سوی آنها بوده است.

افت معاملات در فروردین ماه

آمار معاملات فروردین‌ماه نیز گویای واقعیت‌های موجود است. براساس این آمار‌ها در فروردین‌ماه امسال ۲۸۹هزار نفر دردادوستد‌های بورس تهران شرکت کرده‌اند که این میزان نسبت به معاملات اسفند‌ماه سال گذشته که میزان مشارکت به کمترین میزان خود رسیده بود ۲۰درصد کاهش داشته است.

همچنین در فروردین‌ماه امسال در مجموع ۷میلیارد و ۳۸۹میلیون سهم به ارزش ۲هزارو۷۸۲میلیارد تومان در بورس دادوستد شده و این میزان معاملات نشان می‌دهد که ارزش مبادلات بورس با ۶۵درصد کاهش مواجه شده است. حجم و دفعات معاملات نیز به تناسب آن به‌ترتیب ۴۷ و ۱۵درصد کاهش داشته است. شاخص بورس تهران هم که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است نشان می‌دهد که سهامداران در فروردین‌ماه امسال به‌طور میانگین ۶درصد زیان کرده‌اند. شاخص کل بورس تهران در این مدت ۴هزارو۸۵۵ واحد کاهش یافته است.

همشهری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ