چند شغل‌ جدید و نوظهور در ایران که بازارش سکه شده

7

دنیای امروز دیگر مانند دوران گذشته و حتی چندسال پیش نیست. تغییرات زندگی‌های امروز سبب شده دسته‌ای از شغل‌ها حذف و دسته‌ای دیگر متناسب با نیازهای امروز جامعه ظهور پیدا کند. اگر کمی شم اقتصادی داشته باشید می‌دانید که دنبال چه حرفه‌ای بروید تا نانتان در روغن باشد.

پنبه‌زنی، آب‌حوض‌کشی یا قالیشویی از آن مشاغلی است که هیچ‌جایی در اقتصاد امروز نخواهد داشت ولی در عوض عرضه غذاهای منجمد یا تهیه مواد اولیه انواع غذاها از آن مشاغلی است که روزبه‌روز بر میزان تقاضاهای آن افزوده می‌شود. تا چندسال پیش سبزی‌خردکنی‌ها به‌صورت نوپا و بسیار ابتدایی خدماتی به مشتریان ارایه می‌کردند اما امروز با توجه به گستردگی حجم فعالیت‌های اقتصادی تمام اعضای خانوار در بیرون از منزل، تقاضا برای این خدمات افزایش یافته بنابراین اکنون مغازه‌هایی لوکس را می‌بینیم که انواع مواد اولیه غذاها یا حتی غذاهایی نیمه‌آماده را به مشتریان عرضه می‌کنند. انواع سبزی‌های خردشده و سرخ‌شده، پیاز و سیرسرخ‌شده، انواع سبزی خشک‌شده، هویچ نگینی‌شده، بادمجان سرخ‌شده و کبابی، باقلای خورشتی و پلویی و… و البته مشتریانی که برای رفاه بیشتر روزبه‌روز بر تعدادشان اضافه می‌شود.

«فرمهر بداقی» که تا سال گذشته مغازه‌ کوچک سبزی‌خردکنی خود را اداره می‌کرد امروز سوپرمارکتی لوکس از انواع محصولات فوق دارد. گفت‌وگوی خواندنی «شرق» با بداقی در ادامه می‌آید.

‌ چند سال است که فعالیت خود را در این حرفه آغاز کرده‌اید؟

از حدود هفت یا هشت‌سال پیش بود که به فکر افتادم در کنار شغل همسرم که میوه و سبزی می‌فروشد؛ خدمات بیشتری به مشتریان ارایه دهم. این فکر در ابتدا با آماده‌کردن دسته‌های پاک‌شده سبزی اجرا شد. پس از مدتی با توجه به استقبال مشتریان دستگاهی برای خردکردن سبزی نیز تهیه کردیم و در همان واحدی که همسرم فعالیت داشت؛ این خدمات را نیز ارایه می‌کردیم.

‌ اما فعالیت امروز شما با آنچه تصویر کردید بسیار تفاوت دارد.

بله. زندگی امروز اقتضائاتی دارد که ما آن را درک کردیم و برای پاسخگویی به نیازهای جامعه امروز، برنامه‌ریزی کردیم. امروز دیگر بخش قابل‌توجهی از جمعیت زنان، شاغل هستند و فرصتی برای رسیدگی به امور منزل ندارند. از طرفی تمایل مردم هنوز به غذاهای سنتی ایرانی زیاد است. اگرچه در سال‌های گذشته فست‌فودها سهم قابل‌توجهی از وعده‌های غذایی افراد را به خود اختصاص داده‌اند اما هیچ غذایی نمی‌تواند جای قرمه‌سبزی، میرزاقاسمی، دلمه و کوفته ایرانی را بگیرد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای دسترسی آسان‌تر مصرف‌کنندگان به این غذاها، مواد اولیه آن را که بعضا برای آماده‌سازی نیاز به صرف زمان زیادی دارد؛ تهیه و عرضه کنیم. در ابتدا علاوه بر انواع سبزی‌های خردشده و سرخ‌شده، سعی کردیم سبزی‌های خشک‌شده، بادمجان سرخ‌شده و کبابی را هم به فهرست خود اضافه کنیم. در کنار آن انواع ترشی و شور که طرفداران زیادی در جامعه ایرانی دارند هم به مشتریان ارایه کردیم. با توجه به استقبال مردم دیگر محصولات مانند سیر و پیاز سرخ یا خشک‌شده، هویج نگینی‌شده، باقلای خورشتی و پلویی را نیز اضافه کردیم.

‌ در مغازه شما طبقه‌هایی را می‌بینیم که بطری‌هایی با انواع رنگ‌ها وجود دارد. این‌ بطری‌ها چیست؟

آب هویج، کرفس، انار، آلبالو، پرتقال و زرشک است. ما از ذایقه مردممان اطلاع داریم و می‌دانیم که آبمیوه طبیعی را بر انواع مصنوعی و کارخانه‌ای آن ترجیح می‌دهند بنابراین این محصولات طبیعی را برای مشتریان خود آماده کردیم. همچنین با توجه به اینکه کاهش وزن از دغدغه‌های امروز خانواده‌هاست هر روز آب کرفس را برای این دسته از مشتریان آماده می‌کنیم که البته فروش بالایی نیز دارد. ما برای افرادی که به دلمه علاقه دارند نیز این غذا را آماده کرده‌ایم و به صورت نیم‌پخت در معرض فروش گذاشته‌ایم.

‌ از چه زمان این واحد را دایر کردید و در حال حاضر چه تعداد پرسنل دارید؟

از اواسط سال گذشته با تغییراتی در واحد خود تلاش کردیم؛ محصولات به‌صورت لوکس‌تری به مشتریان عرضه شود. هم‌اکنون نیز حدود ۱۵نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این واحد مشغول فعالیت هستند.

‌ از نظر بهداشتی، وزارت بهداشت بر فعالیت این واحدها نظارت دارد؟

بله به‌طور ماهانه بازرسان به این واحد مراجعه کرده و همه محصولات عرضه‌شده را کنترل می‌کنند. البته هستند واحدهایی که به‌صورت غیربهداشتی فعالیت کرده و به دلیل محیط آلوده‌ای که دارند مشتریان از عملکرد آنها ناراضی هستند ولی به‌طور حتم بازرسان با این واحدها برخورد خواهند کرد و نمی‌توانند فعالیتشان را به صورت طولانی‌مدت ادامه دهند.

‌ از نظر حدود صنفی، مشکلی ندارید؟

هنوز چنین مشاغلی عمومیت پیدا نکرده است و ما در محله خود تنها واحد ارایه‌دهنده چنین خدماتی هستیم. بنابراین از نظر حدود صنفی مشکل خاصی نداریم ولی با توجه به تقاضای جامعه در آینده ممکن است این واحدها گسترده‌تر شده و در یک منطقه چندین واحد ایجاد شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 7 )
  1. مهلا می گوید

    جالب بود

  2. بهار می گوید

    در مورد مصاحبه با خانم فرمهر بداقی یه سوال داشتم
    ما میتونیم با این خانم از نزدیک در تماس باشیم
    چون ما هم در شهر خودمون میخوایم همچین کاری رو شروع کنیم از ایشون راهنمایی می خواستیم
    یا اگه بشه محل کارشونو از نزدیک ببینیم
    ممنون میشم

  3. شریف می گوید

    سلام مصاحبه با خانوم بداقی خیلی جالب بود خواستم بدونم که امکانش هست که شماره یا آدرس از ایشان داشته باشم که بتونم برای دایر کردن یک فروشگاه ازشون کمک بگیرم؟ با تشکر

  4. محسن می گوید

    سلام.لطف کنید اگه امکانش هست ادرس یا شماره ای از خانوم بداقی در اختیار ما بزارید که برای دایر کردن این کار در شهرمون ازش راهنمایی بگیریم

    1. زهرا می گوید

      سلام و خسته نباشید لطفا اگه امکانش هست شماره خانم رو برم بفرستید

  5. محمدعلي می گوید

    با سلام ممنونم که درمورد کارتون توضیحات میدین به مردم،منم متاهلم بیکارم دنبال کار میگردم یه کار جدید به هرجایی که تونستم برای کار رفتم ولی متاسفانه جایی برام کار پیدا نمیشه،اگه کسی کاری سراغ داره ممنون میشم،مهندس عمران

  6. ekhtera می گوید

    ((ثبت اختراع به نام فرد و تسلیم لوح اختراع ثبت شده))
    $$$$$$
    ایا می خواهید مخترع و معروف شوید؟؟؟
    ایا نیاز به یک مشوق برای پیشرفت در زندگی دارید تا انگیزه ای شود برای خودتان که اینده ای درخشان داشته باشید و روی اختراعات خود تحقیق کنید
    ده ها اختراع ثبت نشده داریم ما می توانیم ایدهای را به شما پیشنهاد کنیم
    تا با نمونه سازی ان و ثبت به نام خودتان در اداره ثبت اختراعات در بین خانه و اقوام انگشت نما شوید!!!! و در نتیجه خودتان روی ایده ای جدید فکر کنید