گام بعدی هاشمی رفسنجانی چیست؟

0
آیت الله هاشمی رفسنجانی احراز صلاحیت نیافت. وی فرصت رقابت را در سن ۸۰ سالگی پیدا نکرد و مجبور است بجای حضور در صحنه به مدیریت صحنه بپردازد. البته آیت الله خود نیز حدس هایی زده بود. دیدار شریعتمداری با آیت الله هاشمی گویای همین نکته است.
به گزارش الف،  برخلاف بسیاری که توقع نداشتند شورای نگهبان آیت الله را رد صلاحیت کند، پیر سیاست انقلاب پیش بینی می کرد که ممکن است ناکام از رقابت بماند. به همین دلیل در دیدار با شریعتمداری که یکی دو روز بعد از ثبت نام، مهمان آیت الله بود تاکید می کند که در صحنه بمانید معلوم نیست تا روز اعلام صلاحیت ها چه اتفاقی می افتد.
اما همه در انتظار واکنش آیت الله هستند. برخی ممکن است ردصلاحیت هاشمی را آغاز فتنه جدید ببینند. این دست افراد بعید نیست که قوای امنیتی و نظامی را هم توصیه به آرایش دفاع و مقابله کنند. برخی که منطقی تر اوضاع را رصد می کنند و از توانمندی ضدانقلاب هم اطلاع دارند و بیشتر هم منش آیت الله را می شناسند، ممکن است روزهای آینده را چون دسته اول، پر تنش نبینند، اما واکنش آیت الله را علیه انتخابات و شورای نگهبان تند و شتاب زده ارزیابی کنند.
و اما انتظار دیگری هم وجود دارد. اطلاعیه چهارم آیت الله ادامه سه بیانیه قبلی است. یعنی با ادبیاتی آرام و متین و در شأن پیر معرکه انقلاب. حضور هاشمی در این دوره از انتخابات با پختگی و سعه صدر ستودنی همراه بود و برخلاف مزاح آیت الله در دیدار با دانشجویان هنوز دود از کنده بلند می شود.
آخرین بیانیه آیت الله که دیروز منتشر شد در نقد ادبیات تند و افراطی برخی منتقدین بود که همه شان را دعوت به اخلاق اسلامی و رعایت وحدت ملی و توجه به مشکلات اصلی کشور کرده بود. خبرهای رسیده حاکی از آن است که بیانیه چهارم آیت الله ادامه سه بیانیه قبلی است. هاشمی با همه انتقاداتی که به وی و برخی اطرافیانش وارد است، به تعبیر رهبر انقلاب جان و مال و عمرش را برای حفظ انقلاب و خدمت به این درخت تنومند به ارث رسیده از خون شهدا و امام خرج کرده است و بی تردید ضمن تمکین به رأی شورای نگهبان -که هرچند انتقاداتی بر آن وارد می داند که بخشی از آن نیز به حق است – همه را دعوت به خویشتنداری می کند و خواهد گفت که من به تکلیف خود گردن نهادم و شورای نگهبان نیز به آن چه فکر می کرده تکلیف است، رفتار کرده است.
آیت الله در این بیانیه خواهد گفت که در انتخابات شرکت می کنم و همه را نیز به حضور گسترده پای صندوق های رای دعوت خواهد کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ