نوبت که به خودشان رسید آسمان تپید! / اخبار ویژه روزنامه کیهان

0

روزنامه کیهان در اخبار ویژه روز پنج شنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۳ موضوعات زیر را مطرح کرده است:

نوبت که به خودشان رسید آسمان تپید!

در حالی که رئیس‌‌جمهور در مراسم فرهنگی گوناگون امر ممیزی و نظارت و برخورد در حوزه‌های فرهنگی و هنری را زیر سوال می‌برد در مقام دولتی خواستار برخورد با سازندگان فیلم مستند «من روحانی هستم» شدند.

وزیر ارشاد درباره انتشار فیلم «من روحانی هستم» گفت: این فیلم یک توهین آشکار به شخص رئیس‌جمهور است و دستگاه قضایی باید با عوامل آن برخورد کند.

علی جنتی در گفت‌وگو با (ایسنا) افزود: انتشار فیلم «من روحانی هستم» بدون مجوز و طی مراحل قانونی صورت گرفته است و یک توهین آشکار به شخص رئیس‌جمهور است.

وی با بیان اینکه دستگاه قضائی باید با عوامل تهیه این مستند برخورد کند، اظهار کرد: نباید در جامعه به سمتی پیش برویم که انتشار بسته‌های فرهنگی غیرقانونی رواج پیدا کند.

از سوی دیگر نوبخت سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران و درباره فیلم «من روحانی هستم»، گفت: این مجموعه که به صورت سی‌دی منتشر شده، با اهداف مغرضانه تهیه شده و قابل پیگیری قضایی است و ما نیز از قوه قضائیه انتظار داریم که پیگیری کند.

رئیس‌جمهور پیش از این چندین‌بار در مقاطع مختلف تأکید کرده که هنرمندان و نویسندگان نیازی به ارشاد و گشت ارشاد و ممیزی ندارند و این خود افکار عمومی است که تشخیص می‌دهد از کدام کالای فرهنگی و فیلم و کتاب استقبال کند یا در انزوا قرار دهد. روحانی این را هم گفته که اجازه دهیم هر چه در دل و اندیشه نویسنده می‌گذرد، روی کاغذ جاری شود.

با این اوصاف- و صرف نظر از مصداق و محتوای فیلم من روحانی هستم- جای تأمل است که چگونه مقامات دولتی پیگیر مجازات عوامل تهیه این فیلم می‌شوند. البته این موضوع در ماجرای پیگیری تذکر و توقیف برخی نشریات منتقد دولت نیز مسبوق سابقه است و حکایت‌ یک‌بام و دو هوا را تداعی می‌کند.

وزارت ارشاد برخلاف برخی سخت‌گیری‌های شدید علیه منتقدان، در قبال برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها و محصولات  فرهنگی و هنری و انتشاراتی ضدارزش‌های اسلامی، کاملا ساکت است یا نقش حمایتی ایفا می‌کند.

 

جای خالی آن ۷۳ میلیون نفر در گفت‌وگوی تلویزیونی

دو روزنامه اصلاح‌طلب اظهارات رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی را عاری از پرسش‌های مهم مردم توصیف کردند.

روزنامه آرمان دراین‌باره نوشت: ذکر این نکته حائز اهمیت است که بخش عمده‌ای از مصاحبه رئیس دولت یازدهم به محتوای خاص و جدیدی اختصاص نداشت. معتقدم ایشان به برخی از مسائل جدی جامعه پرداخت اما از کنار برخی از مسائل نیز عبور کرد در حالی که این مسائل دغدغه روز جامعه ایرانی محسوب می‌شوند. مسلما در این کشور اتفاقاتی رخ داده که ۷۳ میلیون ایرانی برای دریافت یارانه‌ها ثبت‌نام کردند؛  این اتفاق پیام بسیار مهمی برای دولتمردان و از سوی دیگر برای کارشناسان دارد. ثبت‌نام میلیون‌ها ایرانی بی‌تردید دارای پیام‌های مشخصی برای دولتمردان و مجریان طرح هدفمندی یارانه‌ها هم بوده است بنابراین دولت روحانی برای درک بهتر مردم نیاز دارد تا حرف آنها را بشنود.

آرمان افزود: روحانی  در مصاحبه شب گذشته خود گفت، مجلس به ما ابلاغ کرده بود که دولت اعلام کند هر کس نیازمند است برای دریافت یارانه‌ها ثبت‌نام کند. بنابراین ما هم اعلام کردیم و ۷۳ میلیون نفر ثبت‌نام کردند. آیا واقعا پیام ثبت‌نام ۷۳ میلیون شهروند ایرانی همین امر بوده است یا اینکه مردم خواسته‌های مهم‌تری هم داشته‌اند. ایشان دو خبر مسرت‌بخش اعلام کردند و آن توسعه روابط با چین و روسیه است.  فکر نمی‌کنم که کشور ما مشکلی بابت رابطه با روسیه یا چین داشته باشد. ما خواهان این هستیم که روابط ما با کشورهایی که سال‌هاست مشکل داشته است بهبود پیدا کند.

روزنامه فرهیختگان نیز در مطلب مشابهی به قلم زیباکلام تصریح کرد: متأسفانه مصاحبه‌گران به هیچ‌وجه سوالات چالشی و پرسش‌های مهمی که دغدغه بخش عمده‌ای از مردم است را مطرح نکردند. در حقیقت آنها اجازه دادند روحانی اصلا ورودی به مسائل اصلی حساس و جدی برای جامعه را نداشته باشد. نمونه‌ای از آنها ثبت‌نام ۷۳ میلیون نفر برای دریافت یارانه‌ها بود. عده‌ای معتقدند ثبت‌نام برای یارانه‌ها در واقع پیام سیاسی مشخصی برای دولت و حتی خارج از دولت داشت. جا داشت که مصاحبه‌گران به این نکته اشاره می‌کردند. درست است که یک یا دو میلیون نفر ثبت‌نام نکردند اما شخص رئیس‌جمهور برای ۷۳ میلیون نفری که برای دریافت یارانه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، چه برنامه‌ای‌ دارد و برای آنها چه خواهد کرد؟ آیا می‌خواهد به تمام آنها یارانه بدهد؟

این تحلیل می‌افزاید: به نظر می‌رسد روحانی همه دغدغه‌اش این بود  که موضوعات خوب و امیدوار‌کننده مطرح کند. در بحث سیاست خارجی نیز اظهارات ایشان تعجب‌آور بود. او گفت که خبرهای خوشی در پیشرفت روابط با روسیه و چین به گوش خواهد رسید. اما مسئله این است که رابطه با این کشورها در مقایسه با غرب و اتحادیه اروپا همواره خوب بوده است. بهتر بود رئیس‌جمهور به مشکلات رابطه با غرب و سازوکار بهبود روابط با جامعه بین‌المللی اشاره می‌کرد.

روزنامه آفتاب‌یزد نیز تیتری طعنه‌آمیز مبنی بر اینکه «مخالفان به موفقیت‌های دولت احترام بگذارند» را انتخاب کرد حال آن که روز قبل از آن نوشته بود: امیدواریم این مصاحبه متقن و مستند باشد نه از روی هوا. قصد نداریم بگوییم دولت به زنگ حساب رسیده اما در زمان انشا هم نیست.

در این میان مخاطبان سایت مشرق نیز کامنت‌هایی نظیر این کامنت‌ها را ذیل خبر اظهارات روحانی درج کرده‌اند: درخت گردبن بر این بزرگی درخت خربزه الله‌اکبر ملایمت این بود پس تندت چی بود تازه اون آقای نوبخت میگه دولت در گرانی‌ها نقشی ندارد هی پسر یه سر برو بورکینافاسو شاید دولتش تو گرونی‌های کشور ما دست داره. تهدید و تعقیب منتقدان این اعتدال است!!! و اگر یکی از هواداران شما در یکی از روزنامه‌ها و وبسایت‌هایشان به یکی از مقدسات توهین یا زیر سوال ببرند، آیا باز هم آنها را اینگونه تهدید و تعقیب می‌کنید؟

آیا اکثریت مطلق مردم طرفدار دولتند؟ واقعا؟! طرفدار بودند که ۷۳ میلیون نفر برای یارانه ثبت‌نام نمی‌کردند؟! مردم اونی رو که در جامعه دارن با تمام وجودشون احساس میکنن محل قضاوت بین خودشون و شما قرار میدن و بیشتر مردم حتی اون کسانی که به شما رای دادن بسیاری از مطالب شما رو قبول ندارن چون خروجی اون در جامعه یه چیز دیگه است. طبق معمول فرافکنی! دولت کلیدساز آن دفعه گفت بی‌سواد و جیره‌خوار و این دفعه می‌گوید «اقلیت» هستند!!

به زبان بی‌زبانی گفت که در مسئله ‌هسته‌ای ما فقط «شفافیت» نشان دادیم و چیزی هم نگرفتیم تا چند سال دیگه شفافیت نشان دهیم؟ هر موقع با شیب ملایم، تاسیسات هسته‌ای را تعطیل کردید؟؟!!! آنوقت شفافیت کامل نشان داده‌اید. جناب حقوقدان مچکریم. باز هم فرافکنی و دیگر هیچ/بازهم تهدید منتقدین و خفه کردن و بستن دهان‌ها/ در گزارش اول که تمام تقصیرها به گردن دولت قبل افتاد و این دفعه که به گردن مجلس!! شانس با ما همراه بود که سرهنگ نیستند و الا دهان منتقدین را با سرب پر می‌کردند.

 

کارنامه ۲۰۰ روزه وزیر راه در حوزه مسکن

وزیر راه و شهرسازی پس از ۲۰۰ روز چه کارنامه‌ای از خود بر جای گذاشته است؟

عیار آن‌لاین در این زمینه در گزارشی نوشت: عباس آخوندی با کسب ۱۵۹ رأی از ۲۸۴ رأی به وزارت رسید. او هر چند در هنگام کسب رای اعتماد از مجلس، ابراز داشت که هیچگاه مخالف با طرح نبوده است و مشکل را در خدمات زیربنایی و روبنایی می‌داند و نسبت به سطح مدیریت دولت در این طرح انتقاد دارد. ولی بعد از رسیدن به وزارت، مسکن‌مهر را عامل ۴۰ درصد تورم دانست. این اظهارات وزیر راه و شهرسازی موجب واکنش کارشناسان و نمایندگان مجلس شد که تاثیر مسکن مهر را در تورم ناچیز می‌دانستند. البته آخوندی وعده تکمیل واحدهای باقی‌مانده مسکن‌مهر، تکمیل و پیگیری خدمات زیربنایی و روبنایی و خدمات بانکی مرتبط را داد. اما انتقادات وزیر راه و شهرسازی به این جا ختم نشد و نهایتا اوایل آبان‌ماه دستور توقف مسکن مهر را صادر کرد.

این دستور وزیر راه و شهرسازی در حالی صادر شد که وی برنامه مشخصی برای تامین مسکن مردم نداشت و فقط به صورت کلی و بدون ارائه جزئیات از مسکن اجتماعی سخن می‌گفت. این دستور با توجه به نیاز سالانه ۲ میلیون واحد مسکن موجب اعتراض بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس شد زیرا وزیر راه و شهرسازی بدون ارائه برنامه برای تامین مسکن مورد نیاز مردم، مسکن مهر را متوقف کرد.

این گزارش می‌افزاید: وزیر راه و شهرسازی با توجه به دیدگاهی که نسبت به مسکن مهر داشت، بانک مسکن را به عنوان بانک عامل در این طرح، «ورشکسته» و «گروگان مسکن مهر» اعلام کرد. این اظهارنظر عجیب وزیر راه و شهرسازی با واکنش وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی مواجه شد و آنها اعلام کردند که بانک مسکن جزو بهترین بانک‌های کشور بوده است و سودآوری قابل توجهی داشته است. این واکنش مسئولین ارشد اقتصادی دولت یازدهم باعث شد تا آخوندی نیز سخنان خود درباره وضعیت مالی بانک مسکن را پس بگیرد. افزایش قیمت مسکن مهر نیز از دیگر مسائل آخوندی بود که در سال گذشته دو بار رخ داد. وزیر راه و شهرسازی، در اولین برخورد با این مسئله، افزایش قیمت آن را منتفی دانست، اما بعد از مدتی افزایش قیمت بر حسب نوع پروژه‌ها اجرایی شد.

عیار آن‌لاین ادامه می‌دهد: از موارد دیگری که پیرامون مسکن‌مهر مطرح بود،  افزایش میزان بازپرداخت وام مسکن بود، این موضوع از جانب وزیر راه و شهرسازی در اوایل مهر لغو شد. دستور بازپرداخت ۲۰ ساله در دولت گذشته برای تمام افراد دریافت‌کننده مسکن مهر توسط نیکزاد صادر شده بود و آخوندی با استناد به این دلیل که این وزارتخانه اجازه دخالت در امور بانک مرکزی را ندارد، این دستور را لغو کرد. اما ۲۴ ساعت پس از اظهارات وزیر راه و شهرسازی، قائم مقام وی در طرح مسکن مهر گفت۲۰ ساله شدن بازپرداخت وام مسکن مهر که در دولت دهم از طرف هیئت دولت ابلاغ شده بود به قوت خود باقی است. اوایل زمستان (دی‌ماه)، این مصوبه توسط بانک مرکزی و بانک مسکن  لغو شد و وزارت راه و شهرسازی مخالف با این اقدام بود  نهایتا هم با تاکید رئیس‌جمهور پیرامون تعهدات دولت گذشته در مسکن ‌مهر و پیگیری وزیر راه و شهرسازی این مصوبه در بهمن‌ماه دوباره برای افرادی که دفترچه قسط دریافت نکرده بودند، بازگشت.

این گزارش نتیجه می‌گیرد: وزیر راه با مدیریت حوزه مسکن کشور در دولت یازدهم، عرضه را کاهش داده است. از طرفی هم با افزایش وام خرید مسکن، تقاضا را تحریک کرده است. بر همین اساس و با توجه به کمبود عرضه در بازار مسکن، پیش‌بینی می‌شود که تحریک جانب تقاضا توسط وزیر راه و شهرسازی نهایتا موجب افزایش قیمت مسکن و ایجاد تورم در بازار مسکن شود.

 

۲ زندان مخفی دیگر اشغالگران در افغانستان لو رفت

روزنامه نیویورک‌تایمز از کشف زندان‌های مخفی جدید در افغانستان متعلق به آمریکا و انگلیس خبر داد.

این روزنامه نوشت: کمیسیونی که از سوی دولت افغانستان به منظور تحقیق در خصوص مراکز بازداشت تحت کنترل نیروهای آمریکایی و انگلیسی در جنوب کشور تشکیل داده بود، روز شنبه اعلام کرد در دو پایگاه نیروهای ائتلافی زندان‌های مخفی کشف کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز افزود: این موضوع می‌تواند روابط میان دولت افغانستان و متحدانش را پیچیده‌تر کند.

عبدالشکور دادرس، رئیس این هیئت گفت: ما فرودگاه قندهار و اردوگاه باسشن را با دقت مورد تحقیق و بررسی قرار دادیم و موفق شدیم در آنها چند بازداشتگاه غیرقانونی که تحت کنترل نیروهای نظامی خارجی بود، پیدا کنیم. این زندان‌ها در قندهار و هلمند قرار دارند.

 

موشک‌های حزب‌الله قلب تل‌آویو را نشانه رفته است

فرمانده سابق دایره اطلاعات نظامی اسرائیل در سخنانی تاکید کرد موشک‌های بالستیک حزب‌الله، قلب تل‌آویو را نشانه رفتند.

به گزارش رای‌الیوم؛ «ژنرال عاموس یادلین» که هم‌اکنون ریاست مرکز پژوهش‌های امنیت ملی اسرائیل وابسته به دانشگاه تل‌آویو را برعهده دارد و با نهادهای امنیتی و سیاسی این رژیم در ارتباط است در اظهاراتی گفت: حزب‌الله موشک‌های بالستیکی را در بیروت برای مواجهه آتی با دولت عبری نصب کرده است.

این ژنرال بازنشسته ارتش اسرائیل در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه حزب‌الله به شلیک این موشک و موشک‌های دیگر به قلب شهر تل‌آویو در مرکز اسرائیل مبادرت خواهد کرد افزود: آمارهای ما نشان می‌دهد که در صورت اصابت موشک‌های حزب‌الله به تل‌آویو بیش از ۵۰۰ نفر کشته خواهند شد.

وی گفت: حزب‌الله توانسته است که هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) که توان بسیار بالایی دارد، بر فراز دولت عبری بفرستد.

فرمانده سابق دایره اطلاعات نظامی اسرائیل اظهار داشت: حزب‌الله عملا نیمی از حکومت لبنان است همان طوری که حماس در باریکه غزه است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ