جزییات افزایش سرمایه ۲۷۷ درصدی در یک شرکت ساختمانی

0
افزایش قابل توجه قیمت نهاده های ساخت و در مقابل آن ایجاد رکود در بازار مسکن در حالی موجب عدم تحقق درآمدهای برآوردی شرکت های ساختمانی از محل فروش واحدهای در حال ساخت آنها شد که این امر منجر به بروز مشکل کمبود نقدینگی برای این مجموعه ها گردیده است.

از این رو، شرکت های ساختمانی همچون سرمایه گذاری مسکن شمالغرب در صدد دریافت تسهیلات بانکی و تدوین برنامه افزایش سرمایه به منظور رفع مشکل مذکور برآمدند.

مدیر مالی شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اگرچه رشد هزینه ها و در مقابل آن افت تقاضا برای مسکن موجب کاهش سرعت روند اجرای پروژه های در حال ساخت شده، اما این مجموعه با دریافت وام بانکی سعی در تعدیل آثار منفی ناشی از رشد بهای تمام شده اجرای پروژه ها نمود، به گونه ای که “ثغرب” دریافت تسهیلات بانکی حدود هشت میلیارد تومانی را برای سال مالی جاری در نظر گرفته است.

وی با اشاره به افزایش سقف تسهیلات بانکی گفت: این برنامه در حالی از سوی دولت در حال اجرایی شدن است که بسیاری افراد از توانایی برای بازپرداخت این تسهیلات برخوردار نیستند، برهمین اساس به نظر می رسد با افزایش سقف تسهیلات بانکی تقاضای واقعی برای خرید مسکن افزایش قابل توجهی همراه نشود و همچنان بازار فروش مسکن در حالت رکود نسبی خود باقی بماند.

افزایش سرمایه ۲۷۷ درصدی

وی به برنامه های “ثغرب” جهت اجرای برنامه افزایش سرمایه آن اشاره کرد و ابراز داشت: افزایش ۲۷۷ درصدی سرمایه “ثغرب” از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران یا سود انباشته در حالی یکی از مهمترین برنامه های این مجموعه جهت تأمین هزینه های ناشی از اجرای پروژه های در حال ساخت آن به شمار می رود که پیش بینی می شود در مرحله اول برنامه افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه “ثغرب” پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده سهامداران و تصویب هیأت مدیره شرکت طی سال جاری به اجرا درآید.

توانایی ساخت ۲۰۰ هزار مترمربع سالانه

این مقام مسئول به پتانسیل های “ثغرب” جهت اجرای پروژه ها با سرعت بیشتر اشاره کرد و گفت: این مجموعه در حالی با سرمایه در گردش فعلی سالانه به میزان ۱۰۰ هزار مترمربع واحدهای ساختمانی احداث می کند که در صورت افزایش نقدینگی در اختیار آن از توانایی ساخت سالانه ۲۰۰ هزار متر مربع واحد ساختمانی برخوردار است.

پروژه مهر پونک

مدیر مالی این مجموعه ساختمانی در ادامه پیرامون اهم پروژه های در حال ساخت آن نیز گفت: پروژه مهر پونک یکی از مهمترین پروژه های در دست اجرای “ثغرب” می باشد، این پروژه مسکونی – تجاری دارای ۱۱۷۰ واحد است که ۸۷۰ واحد آن متعلق به وزارت مسکن و شهرسازی بوده و این سازمان تعیین کننده قیمت فروش واحدهای پروژه مذکور می باشد. افزون بر آن، ۳۰۰ واحد باقی مانده به صورت خود مالکی در اختیار “ثغرب” قرار دارد و این مجموعه واحدهای این پروژه را قیمت گذاری می کند.

پروژه ایپک

اسنقی همچنین در خصوص پروژه ایپک تصریح کرد: این پروژه تجاری در منطقه جغرافیایی مناسبی قرار دارد که به موجب آن می توان درآمدهای مناسبی از محل فروش واحدهای ساختمانی آن کسب کرد، البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که تمام درآمدهای حاصل از فروش پروژه مذکور در بودجه سال مالی جاری لحاظ شده است.

پروژه ارومیه

وی افزود: اجرای پروژه ارومیه به صورت مباشرتی نیز یکی دیگر از برنامه های “ثغرب” به شمار می رود، به گونه ای که ماهانه ۱۵ درصد از هزینه های صرف شده جهت اجرای هر مرحله از پروژه به عنوان سود عاید شرکت می شود.

سال ۹۳ پایان ساخت پروژه های در حال اجرا

این مقام مسئول در خاتمه زمان اجرای بسیاری از پروژه های “ثغرب” را پایان سال ۹۳ اعلام کرد و افزود: این شرکت با توجه به بروز مشکل نقدینگی در نظر دارد تا پروژه های جدید خود را به صورت مشارکتی اجرا کند، به گونه ای که زمین تحت تملک این شرکت در اختیار سایر شرکت های ساختمانی قرار می گیرد تا پروژه ها با مشارکت آنها به اجرا درآید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ