تحلیل بنیادی شرکت سیمان خزر به نماد “سخزر”

0

شرکت دریک نگاه

 سهامداران شرکت سیمان خزر (سخزر)

 روند قیمت

روند قیمتی سهم در یک سال گذشته به شرح زیر است.

 سهامداران شرکت سیمان خزر (سخزر)

 تاریخچه شرکت

شرکت سیمان خزر در سال ۱۳۶۶ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است و در سال ۱۳۷۳ به شرکت سهامی عام تبدیل و در سال ۱۳۷۴ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است. در حال حاضر شرکت سیمان خزر جزء واحد های تجاری فرعی شرکت سیمان فارس و خوزستان می باشد.

موضوع فعالیت شرکت عبارت است از احداث کارخانه و تولید سیمان و صنایع وابسته به آن ، واردات ماشین آلات و اوازم اولیه هر نوع کالای مجاز و صادرات انواع تولیدات آنها و به طور کلی هر گونه فعالیت بازرگانی و غیر بازرگانی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با موضوع شرکت ارتباط و یا پیوستگی داشته باشد.

میزان سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۳،۵۰۰ میلیون ریال بوده که طی چند مرحله افزایش به مبلغ ۲۳۰ میلیارد ریال افزایش یلفته است.آخرین افزایش سرمایه شرکت در سال ۱۳۸۷ و از مبلغ ۹۰ میلیارد ریال به ۲۳۰ میلیارد ریال بوده که از اندوخته طرح توسعه انجام شده است.

آخرین ترکیب سهامداران شرکت به تاریخ ۹۳/۰۲/۰۷ به شرح ذیل است

 سهامداران شرکت سیمان خزر (سخزر)

 ظرفیت تولید

 سهامداران شرکت سیمان خزر (سخزر)

ریسک شرکت

 نرخ ارز سود وزیان شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد.همچنین با توجه به تسعیر این بدهی ها با نرخ مبادله ای و امکان تک نرخی شدن نرخ تسعیر سود و زیان شرکت به میزان عمده ای کاهش خواهد یافت.

ریسک قیمت نهاده های تولیدی : با توجه به اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی و همچنین تاثیر تحریم های اقتصادی تاثیر بسیار بالایی در افزایش بهای تمام شده تولید در صنعت سیمان دارد.

ریسک کاهش قیمت محصولات: در حال حاضر با توجه به فزونی ظرفیت تولید سیمان بر تقاضای آن و رقابت بین تولید کنندگان کاهش قیمت فروش به دلیل اعطای تخفیفات به مشتریان می تواند سودآوری شرکت را کاهش دهد .

برآورد کارشناسی

 سهامداران شرکت سیمان خزر (سخزر)

میزان تولید در برآورد کارشناسی همانند میزان تولید در بودجه در نظر گرفته شده است .قابل توجه این که این میزان برابر ۹۵ درصد ظرفیت شرکت می باشد که در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ تولید سیمان و کلینکر به ترتیب با ۱۷ و ۱۰ درصد رشد همراه بوده است.

 سهامداران شرکت سیمان خزر (سخزر)

 در خصوص فروش شرکت در این زمینه مشکلی از بابت فروش ندارد و به میزان تولید سیمان آن را میفروشد

 سهامداران شرکت سیمان خزر (سخزر)

در مورد نرخ فروش شرکت در گزارش خود افزایش ۲۰ درصدی را برای فروش محصولات خود در سال ۹۳ در نظر گرفته است که از خرداد ماه اعمال و بر درآمد های آنها تاثیر گذار است که نرخ تعدیل شده آن برای کل سال چیزی حدود ۱۶ درصد افزایش نرخ می باشد.

 سهامداران شرکت سیمان خزر (سخزر)

بهای تمام شده کالا فروش رفته

 سهامداران شرکت سیمان خزر (سخزر)

عمده ترکیب بهای تمام شده سربار ساخت می باشد که به بررسی آن میپردازیم:

 سهامداران شرکت سیمان خزر (سخزر)

سهم انرژی در سربار قابل توجه بوده و با توجه به فاز دوم هدفمندی تاثیر بیشتری بر سود و زیان شرکت میگذارد.

 سهامداران شرکت سیمان خزر (سخزر)

همانطور که در جدول بالا مشاهده میشود نرخ گاز ۱،۰۴۰ ریال در نظر گرفته شده است که با توجه به عوارض ۱۳۰ ریالی ، در برآورد کارشناسی نرخ گاز ۱،۱۳۰ ریال در نظر گرفته شده است.همچنین با توجه به قطعی گاز در فصل زمستان شرکت مصرف مازت را در برنامه کاری خود قرارداده است که با توجه به توافقات قبلی با دولت قرار شده است مازوت با نرخ گاز به شرکت های سیمانی به فروش رود که در برآورد

کارشناسی نرخ مازت برابر گاز در نظر گرفته شده است.

صورت سود و زیان

 سهامداران شرکت سیمان خزر (سخزر)

سلب مسئولیت : با عنایت به اینکه مطالب فوق بر پایه اطلاعات ارائه شده توسط شرکت سیمان خزر و کار تحلیلی کارشناسان این شرکت بوده است، مسئولیت خرید و فروش بر عهده سرمایه گذار بوده و این شرکت در ارتباط با خرید و

فروش اشخاص هیچگونه مسئولیتی نمی پذیرد.

 مرجع : کارگزاری تدبیرگران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ