روند سودآوری “تایرا” همچنان ادامه دارد

0
شرکت تراکتورسازی ایران طی روزهای گذشته اقدام به انتشار اطلاعات سال مالی ۹۲ خود و همچنین پیش بینی درآمد سال ۹۳ کرده است.

 شرکت در گزارش ۹ ماهه سال مالی ۹۲، برآورد سود هر سهم خود را نسبت به آخرین پیش بینی ها ۴۷ درصد افزایش و از ۲۸ تومان به ۴۱ تومان ارتقاء داده است. این در حالی است که “تایرا” برای سال ۹۳ خود سودی معادل ۳۲ تومان به ازای هر سهم برآورد کرده که به نظر می رسد بسیار محتاطانه باشد.

از همین رو به بررسی جزیی تر وضعیت این شرکت می پردازیم.

وضعیت تولید

مجمع تراکتورسازی ایران (تایرا) سود سهام تراکتورسازی ایران (تایرا) تحلیل تراکتورسازی ایران (تایرا) پیش بینی تراکتورسازی ایران

همانطور که از جدول فوق پیداست ترکیب تولیدات شرکت تراکتورسازی ایران در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ با تغییراتی همراه شده است به گونه ای که به نظر می رسد تمرکز اصلی شرکت بیش از همه در جهت تولید سه محصول تراکتور ۴۷۵، ۴۸۵ و ۱۵۰ قرار گرفته است. حال آنکه باید دید این سه محصول از نظر قیمت های فروش و همچنین تقاضا چه مزیتی نسبت به سایر محصولات دارند چراکه به طور قطع تغییر ترکیب تولیدات توسط شرکت بدون دلیل صورت نگرفته است.

وضعیت نرخ های فروش

مجمع تراکتورسازی ایران (تایرا) سود سهام تراکتورسازی ایران (تایرا) تحلیل تراکتورسازی ایران (تایرا) پیش بینی تراکتورسازی ایران

همانگونه که در جدول فوق نیز قابل مشاهده است قیمت تراکتور ۱۵۰ تولیدی “تایرا” در زمره گران ترین محصولات این مجموعه می باشد و یکی از دلایل عمده تمرکز شرکت برای تولید این محصول در سال ۹۳ حاشیه سود بالای این محصول می باشد.

نکته دیگری که در جدول به طور کامل قابل درک است برآوردهای محتاطانه شرکت برای نرخ های فروش در سال ۹۳ می باشد چراکه براساس عملکرد سه ماهه چهارم ۹۲، نرخ های فروش محقق شده در این دوره بسیار بالاتر از قیمت هایی است که شرکت برای سال ۹۳ برآورد کرده است. این در حالی است که روند قیمت تراکتور با عنایت به تقاضای این محصول صعودی است.

وضعیت بهای تمام شده محصولات

مجمع تراکتورسازی ایران (تایرا) سود سهام تراکتورسازی ایران (تایرا) تحلیل تراکتورسازی ایران (تایرا) پیش بینی تراکتورسازی ایران

با عنایت به جدول فوق شرکت تراکتورسازی ایران نرخ خرید مواد اولیه مورد نیاز خود را در سال ۹۳ حدود ۱۵ درصد کمتر از نرخ های محقق شده در سه ماهه چهارم ۹۲ برآورد کرده است. البته به نظر می رسد به طور کلی روند قیمتی مواد اولیه شرکت نزولی باشد چراکه میانگین قیمت های محقق شده در سه ماهه چهارم سال ۹۳ کمتر از میانگین قیمت های کل سال ۹۲ نیز است.

نتیجه گیری

با توجه به بررسی های انجام شده از یک سو میزان تولید افزایش یافته و ترکیب تولید شرکت برای سال ۹۳ تغییر کرده و به سمت محصولات با حاشیه سود بالاتر رفته و از سوی دیگر نرخ های فروش محصولات با رعایت جوانب احتیاط در نظر گرفته شده و در اغلب محصولات کمتر از واقع لحاظ شده است.

بنابراین به نظر می رسد دو پارامتر میزان تولید و همچنین نرخ های فروش از جمله مواردی باشند که به راحتی می توانند سود ۳۲ تومانی هر سهم شرکت در سال ۹۳ را با رشد قابل ملاحظه ای همراه نمایند.

واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ