در نماد “کچینی” چه اتفاقاتی رخ می دهد؟

0
صادرات ۲۹ درصدی محصولات شرکت کارخانجات چینی ایران به ارزشی بالغ بر ۳۲۶ میلیارد ریال برای سال مالی ۹۳ در حالی برآورد شده که این میزان فروش خارجی از نظر ریالی در مقایسه با سال مالی گذشته نزدیک به ۲۲ درصد افزایش داشته است. بطوریکه “کچینی” در این گزارش که در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه جاری با تأخیر زمانی منتشر شده، سود هر سهم سال مالی جاری را با رشد ۱۳۹ درصدی مبلغ ۱۲۸۷ ریال برآورد کرده است.

به گزارش بورس نیوز، با بررسی اطلاعات مالی مندرج در این گزارش، به وضوح مشخص است که افزایش نرخ و مبلغ فروش محصولات به میزان ۶۹ درصد اصلی ترین دلیل رشد قابل توجه سود هر سهم سال مالی جاری “کچینی” نسبت به سال مالی قبل بوده است. علاوه بر این رشد ۹۲ درصدی درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها به مبلغ ۱۰۲ هزار و ۵۳۵ میلیارد ریال نیز از دیگر تغییرات مهم در این شرکت تولیدی است.

در جدول تفکیکی تغییرات تولید و فروش نیز می توان موارد زیر را مشاهده کرد:

مجمع شرکت چینی ایران شرکت چینی ایران سود سهام شرکت چینی ایران تحلیل شرکت چینی ایران

اما به نظر می رسد پیش بینی افزایش مقداری و نیز نرخ فروش برای محصول فریت، در این تغییرات بیشترین نقش را ایفا کرده باشد؛ چراکه مقدار و مبلغ فروش محصول مذکور به ترتیب بیش از ۱۵۲۳ و ۱۴۱۷ درصد با رشد برآورد شده است.

فروش صادراتی و یک نکته پیرامون نرخ تسعیر ارز

اما مهمترین نکته ای که در این پیش بینی قابل تأمل به نظر می رسد، مباحث مربوط به فروش خارجی و نرخ تسعیر ارز حاصل از صادرات “کچینی” است. بطوریکه “کچینی” در سال مالی ۹۳ بیش از ۱۳ میلیون دلار درآمد از محل فروش صادراتی برآورد کرده و نرخ تسعیر ارز دلار را ۲۵۰۰ تومان در نظر گرفته است.

حال آنکه بهای ارز در بازار آزاد طی چهار ماه گذشته همواره بالای ۲۸۹۰ تومان بوده و طی یک ماه اخیر نیز دلار همواره در کانال سه هزار تومان به بالا معامله شده است.

نکته ای که در برآوردهای سال مالی ۹۲ این شرکت مشاهده شد و حتی حسابرس مستقل نیز در اطلاعات مالی پیش بینی تعدیل شده سال مالی گذشته که ۹۲.۱۱.۷ همزمان با گزارش حسابرسی شده عملکرد ۶ ماهه همان سال مالی منتشر شد، به آن اشاره کرده بود. بطوریکه طبق گزارش مذکور فروش صادراتی سال مالی ۹۲ نیز در حالی به مبلغ ۳۴۸.۶ میلیارد ریال معادل ۱۷.۱ میلیون دلار آمریکا با نرخ هر دلار ۲۰۴۱۷ ریال پیش بینی شده بود که طبق صورت حساب فروش، خریدار مکلف به پرداخت ارزی (دلار آمریکا) بوده و حدود مبلغ ۲۱۴.۶ هزار دلار در ۶ ماهه ابتدایی سال مالی مورد گزارش، به صورت ارزی از مشتریان دریافت گردید، اما در نهایت با نرخ مبادله ای هر دلار ۲۴۷۳۰ ریال در دفاتر ثبت شد.آنچنان که مبنای تعیین نرخ تسعیر ارز ۲۰۴۱۷ ریالی پیش بینی شده به ازای هر دلار و علت عدم دریافت مبلغ فروش صادراتی به ارز بر مبنای صورت حساب های صادره برای سازمان حسابرسی نیز مشخص نیست.

در بررسی این موضوع به وضوح قابل مشاهده است که شرکت در اولین پیش بینی حسابرسی نشده سال مالی ۹۳، بیش از۱۱ میلیون و ۳۸۵ هزار دلار درآمد حاصل از فروش صادراتی سال مالی ۹۲ را با دلار۲۳۵۳۹ ریالی ثبت کرده، در حالیکه این نرخ از ارز اتاق مبادلات کمتر بوده و با بازار آزاد نیز حدود هزار تومان تفاوت دارد.

۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تفاوت در فروش صادراتی”کچینی”

با توجه به اینکه شرکت برای سال مالی ۹۲ خود بیش از ۱۱ میلیون و ۳۸۵ هزار دلار فروش صادراتی برآورد کرده بود، مابه التفاوت درآمد حاصل از فروش صادراتی “کچینی”برمبنای دلار ۳۰۰۰ تومانی بازار آزاد با نرخ برآوردی ۲۳۵۰ تومانی برای نرخ تسعیر در آخرین گزارش،مبلغی در حدود هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است.

نکته قابل تأمل را اینگونه می توان عنوان کرد که این رویه در تعیین نرخ تسعیر ارز حاصل از صادرات “کچینی” برای ارایه اولین پیش بینی بودجه درآمدی سال مالی ۹۳ نیز تکرار شده است.

حال آنکه با حسابی ساده می توان به تفاوت های موجود در سود هر سهم سال مالی جاری “کچینی” از بابت نرخ تسعیر ارز نیز پی برد. چراکه نرخ مبادلاتی در حالی برای تسعیر ارز حاصل از فروش صادراتی سال مالی جاری شرکت چینی ایران در نظر گرفته شده که با اعمال نرخ حدود ۳۳۰۰ تومان برای هر دلار آمریکا، مبلغ ریالی فروش صادراتی برآوردی، حدود ۳۲ درصد افزایش یافته و به بیش از ۴۳۰ میلیارد ریال خواهد رسید.

شاهکاری دیگر در گزارش های ارسالی

جالب تر آنجاست که شرکت چینی ایران در بخش مصارف ارزی مربوط به خرید مواد اولیه و قطعات مورد نیاز، نرخ ارز را بالاتر از منابع صادراتی و حتی بالاتر از نرخ اتاق مبادلات ارزی در نظر گرفته است. اگر پاسخ شرکت در چرایی برآورد نرخ ارز نزدیک به اتاق مبادلات، تخصیص ارز حاصل از صادرات به واردات است، پس چرا این دو نرخ یکسان نبوده و با هم تفاوت دارد؟

مجمع شرکت چینی ایران شرکت چینی ایران سود سهام شرکت چینی ایران تحلیل شرکت چینی ایران

این ابهام در حالی پیرامون عملکرد و پیش بینی های شرکت مذکور وجود دارد که مسئولین “کچینی” نیز پاسخگوی سوالات خبرنگار ما نبوده و از مصاحبه و ارایه توضیحات پیرامون این موارد امتناع می کنند.

همچنین وجود این ابهامات در کنار عدم رعایت مهلت قانونی در زمان انتشار اطلاعات عملکردی و عدم ارایه اولین پیش بینی بودجه در این شرکت طبق زمان بندی قانونی، خودگویای عدم شفافیت مجموعه مذکور و مدیران آن است. چراکه با وجود گذشت یک ماه و نیم از پایان سال مالی ۹۲، “کچینی” هنوز نه تنها گزارش عملکرد پایان سال مالی گذشته خود را منتشر نکرده، بلکه اولین پیش بینی بودجه حسابرسی نشده سال مالی ۹۳ شرکت نیز با تأخیر بیش از دو ماهه، در نهایت طی ۹ اردیبهشت ماه جاری بر روی سایت کدال قرار گرفت که این نشان از عدم برخورداری این مجموعه از رتبه شفافیت مناسب در ارایه به موقع اطلاعات دارد.

پیدا کنید دلار فروش را!

در پایان لازم به نظر می رسد که این موضوع از سوی ناظرین بازار سرمایه مورد بررسی ویژه قرار گیرد که دلارهای مربوط به فروش صادراتی”کچینی” کجا رفته و در شرایطی که شرکت بابت فروش صادراتی خود طبق قراردادها بایستی از خریدار ارز دریافت کند، چه الزامی وجود دارد که آن را با نرخ مبادلاتی در حساب های خود تسعیر کرده و ثبت نماید؟ چراکه تفاوت نرخ اعمالی در اولین پیش بینی بودجه سال مالی جاری بر مبنای مبادلاتی با نرخ بازار آزاد می تواند موجب تعدیل ۳۲ درصدی درآمدهای حاصل از فروش صادراتی شود و در نهایت با حفظ حقوق سهامداران، سود هر سهم شرکت را هرچند ناچیز افزایش دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ