جزئیات تازه از حادثه پالایشگاه شازند

0

توربین گازی ۲۰ مگاواتی پالایشگاه شازند اراک علیرغم وجود ترک در پره‌های آن در سرویس قرار گرفته که باعث تخریب همه پره‌های توریبن و تهدید ادامه تولید بخشی از بنزین این پالایشگاه شده است.

در روزهای گذشته در پالایشگاه شازند اراک یک واحد GTG توربین گازی از مدار خارج و باعث افت تولید برق شده است. به همین دلیل واحدهای بنزین‌سازی و شکست مولکولی پالایشگاه اراک برای مدتی از سرویس خارج و shut down شده‌ا‌ند.

بر اساس اطلاعات جدیدی که درباره این حادثه در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته است، قریب به دو ماه پیش طی بازرسی به عمل آمده بوسیله بورسکوپ از پره های توربین گازی۲۰ مگاواتی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند مشخص شد سه عدد از پره‌های این توربین شکسته یا ترک بر داشته اند .

این گزارش حاکی است متخصصین ماشینری پالایشگاه اعلام کرده‌اند که توربین باید باز تعمیر و رفع عیب گردد. با این وجود، این توربین بدون تعمیر پره‌ها در سرویس قرار گرفته است که در نتیجه پره شکسته با پره های ثابت و متحرک برخورد کرده و آنها را تخریب کرده است. همچنین در اثر این اتفاق آسیب شدیدی نیز به استاتور توربین وارد شده است.

کارشناسان این شرکت پالایشی معتقدند در صورتی که شرکت معتبری برای تعمیر این توربین پیدا شود، زمان تعمیرات اساسی  و در سرویس گذاری مجدد آن  حداقل ۲ سال طول خواهد کشید. با این حال از توان متخصصان داخلی از جمله کارشناسان همین پالایشگاه نیز نباید در تعمیر چنین توربین‌هایی غافل شد کما اینکه کارشناسان نفت مناطق مرکزی دو سال پیش یکی از ماشین‌های دوار پیچیده و جدید شرکت زیمنس را به صروت اساسی تعمیر کردند.

بر اساس این گزارش پالایشگاه شازند در حال حاضر و پس از آسیب دیدن توربین یاد شده مولد یدکی در اختیار ندارد و در صورتی که هریک از سه مولد موجود در پالایشگاه دچار مشکل شوند واحد های فاز دو از سرویس خارج شده و تولید بنزین این پالایشگاه حداقل  ۸ میلیون لیتر در روز کاهش خواهد یافت.

پالایشگاه شازند از جمله پالایشگاه‌هایی است که بنزین و گازوئیل را با کیفیت بالا و استانداردهای اروپایی یورو ۴ و یورو ۵ تولید می‌کند و محصولات آن در کلانشهرهایی مانند تهران و اراک توزیع می‌شود. این پالایشگاه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بنزین در کشور محسوب می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ