سهامداران واقع‌ نگر و تیزبین باشنـد

0

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، سهامداران را به واقع‌بینی دعوت کرد.

 محمود رضا خواجه نصیری ضمن تشریح اوضاع فعلی بازار، سهامداران را به واقع‌نگری دعوت کرد.

خواجه‌نصیری در ابتدا درخصوص وضعیت بازار اشاره داشت: رشد همه جانبه در تمام صنایع در بازار دیده می شود و تغییراتی که ظرف چند هفته اخیر در بازار سهام ایجاد شده نشان از این است که انتظارات آتی از برخی صنایع که تا قبل از این امیدی به بهبود آنها وجود نداشت افزایش یافته است.

وی ادامه داد:حرکت مثبت و همه جانبه صنایع در مرحله اول، موجب رشد گروه صنعت‌های اساسی در بازار شده است و در مرحله دوم و در حال حاضر این حرکت به سمت شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌های سهامی دیده شده که موجب افزایش قیمت این گروه از شرکت‌ها شده است.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس درخصوص عوامل رشد اخیر بازار عنوان کرد: در شرایط فعلی دو فاکتور اصلی در بازار تأثیر بسزایی داشته اند که نخستین دلیل این افزایش را می توان بهبود انتظارات بازار عنوان کرد که باعث شده برخی از صنعت‌های کم رونق، پرطرفدار شده و سرمایه گذاران نسبت به بهبود فضای کسب و کار امیدوار شوند.

خواجه نصیری دومین عامل افزایش بازار را تضعیف بازارهای رقیب اعلام کرد و بیان داشت: تضعیف بازارهای رقیب و تغییر مسیر قابل توجهی از جریان نقدی به بازار سرمایه، عطش سهامداران را برای خرید زیاد کرده و رونقی قابل توجه را برای بازار سهام پدید آورده است که در کنار این ها، رکوردشکنی‌های مستمر بورس و تبلیغات این حوزه در رسانه‌ها باعث شده تمایل مردم به بورس تشدید شده و بازار سهام با ورود نقدینگی‌ها جدید رو به رو شود.

خواجه‌نصیری با اشاره به لزوم تیزبینی سهامداران در این برهه زمانی تصریح کرد: اساسا روندهای افزایشی پشت سر هم و بعضا نگرانی های موجود در خصوص امکان ادامه‌دار شدن یا نشدن این روند بازار، موجب بروز برخی کم توجهی‌ها به وضعیت‌های پایه‌ای شرکت ها خواهد شد.

وی ادامه داد: اما سهامداران باید واقع‌نگر باشند و با نگاه بلندمدت به سرمایه‌گذاری‌های خود از سرمایه‌گذاری در تک سهم‌ها پرهیز کنند و دراین بین، حتما به وضعیت شرکت، فارغ از وضعیت کلی بازار توجه داشته باشند.

مدیر نظارت بر بورس ها با دعوت سهامداران به واقع بینی، ریسک بازار را یکی از پررنگ‌ترین عواملی دانست که باید مورد توجه سهامداران باشد و اظهار داشت: سهامداران باید دقت کنند که پس از رشد نزدیک به بیش از ۱۵ درصدی شاخص در همین چند روز اخیر به هر حال ریسک بازار نسبت به ۱۵ روز گذشته نیز بیشتر شده است در نتیجه باید زمانی که اقدام به خرید سهم می کنند، به ریسک بازار نیز توجه داشته باشند.

وی در پایان اشاره داشت: در شرایطی که بازار سهام وضعیت پر رونقی دارد اخبار مثبت بیشتر دیده می شوند و اخبار منفی کمتر دیده می‌شوند به همین دلیل توصیه من به سهامداران این است که نسبت به تحلیل های خود واقع‌نگر بوده و با دقت بیشتری اخبار مثبت را ارزیابی کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ