خانه / بورس و سهام / تحلیل و بررسی وضعیت شرکت “حپترو”

تحلیل و بررسی وضعیت شرکت “حپترو”

تکمیل زنجیره خدمات لجستیک و ضرورت ورود به عرصه حمل و نقل دریایی یکی از مهمترین الویت های شرکت حمل و نقل پتروشیمی است که در این راستا 16.66 درصد از سهام شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی در قالب یک کنسرسیوم خریداری شد.

عمده دلیل رشد 54 درصدی سود حسابرسی شده هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 93 “حپترو” در مقایسه با سال مالی 92 پیش بینی افزایش درآمدها، برنامه ریزی به منظور انجام عملیات حمل و نقل کانتینر توسط شناورهای اجاره ای در خلیج فارس و دریای عمان به مبلغ پنج هزار و 184 میلیون ریال برآورد گردیده، حال آنکه چنین درآمدی در سال گذشته پیش بینی نشده بود.

همچنین افزایش نرخ خدمات بابت قرارداد حمل خوراک پتروشیمی تبریز و همچنین افزایش حجم قرارداد حمل با سایر مجتمع های پتروشیمی و افزایش نرخ خدمات و نیز درآمد ناشی از افزایش حجم و نرخ حمل مایعات سایر مشتریان از دیگر موارد اثرگذار بر رشد سودآوری در بودجه سال مالی جاری اعلام شده است. تکمیل زنجیره خدمات لجستیک در حالی برای “حپترو” برنامه ریزی شده تا هر خدماتی که تولیدکنندگان انواع محصولات پتروشیمی، نفت و گاز نیاز دارند، از قبیل عملیات انبارداری، ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی، اپراتوری عملیات ترمینال کانتینری و در آخر مخزن داری اجرایی گردد.

این فرآیند با کاهش هزینه تمام شده تولیدات پتروشیمی ها و در نتیجه افزایش حاشیه سود آنها، برای مجموعه “حپترو” نیز سودآوری معقولی در پی دارد. گرچه این روند به دلیل شرایط ناشی از تحریم ها با سرعتی پایین در حال انجام است.

درآمدهای ناشی از حمل بنزین صادراتی، MEG صادراتی و استایرن طی بودجه حسابرسی شده سال مالی 93 بیشترین میزان افزایش را در قراردادهای خدماتی “حپترو” شامل می شود که در این خصوص گشایش روابط بین المللی و بهبود روابط تجاری می تواند تأثیر مطلوبی بر رشد سودآوری شرکت از محل حمل و نقل محصولات صادراتی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی اعمال کند. علاوه بر اینکه بابت خدمات کارمزدی ترخیص فرآورده های صادراتی “حپترو” برای سال مالی جاری نیز قراردادی به ارزشی بیش از 46 هزار و 756 میلیون ریال منعقد گردیده، حال آنکه در سال گذشته چنین درآمدی نیز در مجموعه قابل پیش بینی نبود.

با خرید حدود 16 درصد از سهام شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی، “حپترو” برای سال مالی 93 موفق به برآورد 44 هزار و 197 میلیون ریال درآمد شده و در کل ارزش قراردادهای مربوط به این شرکت زیر مجموعه، رقمی بیش از 248 میلیارد ریال می باشد و طبق اعلام “حپترو” مدت زمان اجرای این قرارداد تا مهر ماه سال 1394 می باشد.

ورود به عرصه حمل و نقل دریایی نیز این مزیت را برای مجموعه مذکور ایجاد کرده تا حمل حجم قابل توجهی محصول و فرآورده در یک مرحله و به یکباره انجام پذیرفته و با کاهش هزینه حمل و نقل، شرکت بتواند سودآوری بالاتری را محقق سازد.

ضمن آنکه ریسک ناشی از حمل و نقل دریایی نسبت به مشکلات و ریسک های ناشی از تصادفات جاده ای کمتر است. گرچه با پایدار بودن سایه سنگین تحریم ها، پوشش ریسک های مربوط به بیمه های حوزه کشتیرانی همچنان با قدری مشکل مواجه است و می توان گفت یکی از نکات مهم و ریسک های موجود در عرصه حمل و نقل دریایی همین عامل باشد.

گرچه با نزدیک شدن به زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی می توان گفت هزینه های “حپترو” نیز با رشد مواجه خواهد شد که میزان تعدیل این هزینه ها طی سه ماه ابتدایی هر سال از سوی پایانه وزارت راه و نیز شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام می شود.

در پایان گفتنی است جدا از نکات مطرح شده، درآمدهای صنعت حمل و نقل پتروشیمی در جهان تابعی از ارزش کالایی است که حمل می شود و از آنجایی که محصولات پتروشیمی در داخل و خارج کشور توسط مجموعه هایی همچون “حپترو” حمل می شوند، می توان رشد بهای دلار به محدوده 3300 تومان را نیز عاملی مثبت بر درآمدها و سودآوری شرکت برشمرد. افزون بر اینکه بهای جهانی نفت نیز در این رابطه عاملی مهم و اثرگذار است.

بورس نیوز

چگونه یک رینگ اسپرت مناسب برای خودرو انتخاب کنیم؟

مقایسه پژو پارس LX TU5 با سورن ELX EF7

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*