آخرین آمار شرکتهایی که قصد افزایش سرمایه دارند

1
مدیر نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس با اشاره به آخرین وضعیت افزایش سرمایه شرکت‌ها و میزان صدور مجوز نهادهای مالی جدید برای طریق فروش اوراق بهادار گفت: مبالغ پذیره‌نویسی بانک آریا در بانک مرکزی بلوکه شده بود که بخشی از آن آزاد شد. غلامرضا ابوترابی در گفت‌وگو با فارس ضمن اشاره به روند افزایش سرمایه شرکت‌ها و میزان درخواست‌ ارایه شده از سوی هیات مدیره اظهار داشت: بعضا درخواست‌هایی به سازمان بورس برای افزایش سرمایه شرکت‌ها ارسال می‌شود که با توجه به اسناد و مدارک مورد موافقت قرار نمی‌گیرد.

 وی اظهار داشت: مرجع اصلی اطلاع‌رسانی از میزان و جزییات افزایش سرمایه به محض صدور مجوز سازمان بورس و سایت اطلاع‌رسانی بازار سرمایه خواهد بود و هیات مدیره شرکت‌ها یا مدیران پیش از ارسال درخواست به سازمان بورس یا پس از آن نباید در مورد افزایش سرمایه با سایت‌ها مصاحبه کنند‌ چرا‌که امکان رد درخواست وجود دارد. مدیر نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس با اشاره به اینکه اگر مدیران شرکت‌ها پیش از افزایش سرمایه مصاحبه‌ای داشته باشند به آنان تذکر می‌دهیم، گفت: امکان دارد با درخواست افزایش سرمایه موافقت نشود و در همین زمان نیز سهام شرکت اثراتی از این اخبار دریافت کرده باشد که پس از عدم موافقت سهامداران متضرر خواهند شد. وی با اشاره به اینکه موافقت با افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل‌های مختلف طبق قوانین و مقررات و دستورالعمل سازمان بورس اوراق بهادار انجام می‌پذیرد، گفت: بعضا بازرسان شرکت‌ها در مورد افزایش سرمایه اعلام نظر می‌کنند‌ اما برخی نکات را مدنظر قرار نمی‌دهند که منجر به رد درخواست شرکت در افزایش سرمایه می‌شود.

ابوترابی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ مجوز تاسیس شرکت سهامی عام موسسه اعتباری نور با سرمایه ۳۰۰ میلیاردی صادر شد، گفت: ۱۵۰ میلیارد تومان آورده سهامداران و مابقی از طریق بازار سرمایه با موفقیت پذیره‌نویسی شد.

صدور ۱۵۹ مجوز از ۱۷۰ در خواست

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ از مجموعه ۱۷۰ درخواست، ۱۵۹ مجوز افزایش سرمایه صادر کردیم، گفت: این میزان به لحاظ ارزش بالغ بر ۲۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود که بعضا از طریق مطالبات و آورده نقدی، سود انباشته، اندوخته‌ها و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به تفکیک با افزایش سرمایه آنان موافقت شده است. این مدیر سازمان بورس با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۷۲ نهاد مالی جدید نزد سازمان بورس با هدف خرید و فروش اوراق بهادار ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: این نهادهای مالی شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دیگر شرکت‌ها هستند که نهادهای مالی تشخیص داده شدند. وی ابراز داشت: ۲۷ شرکت نیز ثبت و مشمول دستورالعمل و مقررات سازمان بورس اوراق بهادار شدند که پس از بررسی میزان درخواست‌ها در سال ۹۲ با حجم بالایی از متقاضیان مواجه می‌شویم که بیش از ۹۰ درصد آنان به نتیجه رسیده است. ابوترابی با بیان اینکه در سال ۹۲ حدود ۱۹۸ گزارش مکتوب ارایه و به شرکت‌ها ارسال شد، گفت: از مجموع ۱۷۰ درخواست آمده به سازمان بورس به ۱۵۹ مورد مجوز داریم و مابقی شرکت‌ها که مجوز نگرفتند‌ به دلیل عدم کفایت سود انباشته یا دلایل اینچنینی بود.

مدیر نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس در پاسخ به اینکه در حال حاضر چند پرونده افزایش سرمایه در دست پیگیری دارید، گفت: حدود ۳۰ پرونده درخواست مجوز افزایش سرمایه داریم که برخی از آنان در مراحل نهایی قرار دارند.

۱۴ درخواست در سال‌جاری
ابوترابی افزود: در ماه‌های ابتدای سال ۹۳، ۱۴ درخواست جدید افزایش سرمایه به سازمان بورس ارسال شده است که به مرور در حال بررسی آنها هستیم؛ در ماه اول سال جدید که بخش عمده‌ای از آن در تعطیلی بود ۹ مجوز افزایش سرمایه به ارزش ۵۳۴۲ میلیارد ریال صادر شد که در این میان برای داروسازی تهران دارو، فولاد آلیاژی یزد، پتروشیمی فارابی، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، الکتریک خودروی شرق، تولید محور خودرو، سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اوراق بهادار، کارخانجات تولیدی صنعتی خراسان مجوز صادر شده و در ۱۵ روز ابتدایی اردیبهشت‌ماه نیز پارس سوئیچ، سیمان شرق و البرز دارو مجوز افزایش سرمایه دریافت کردند.

ابوترابی با اشاره به آخرین وضعیت افزایش سرمایه پتروشیمی شازند و پست بانک ایران گفت: پتروشیمی شازند مجوز افزایش سرمایه دریافت کرد و پست بانک نیز با توجه به دریافت موافقت از سوی بانک مرکزی حدودا تا ۱۰ روز آینده اعلام خواهد شد.

وی اذعان داشت: پس از نهایی شدن افزایش سرمایه این شرکت‌ها و صدور مجوزهای لازم بلافاصله از طریق سامانه اطلاع‌رسانی ناشران منتشر خواهد شد و اگر مجوز در ساعات پایانی اداره صادر شود، تا قبل از آغاز روز معاملاتی جدید به اطلاع سهامداران خواهد رسید. ابوترابی با اشاره به الزام ماده «۹۲» قانون برنامه پنجم پنج ساله کشور گفت: با توجه به این قانون سه شرکت سهامی عام نیز در سازمان بورس ثبت شده است که پتروشیمی نوری (برزویه، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس و خدمات دریایی مهندسی کشتیرانی قشم) از جمله آنان است. مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس ‌اوراق بهادار درباره آخرین وضعیت سهامداران پذیره‌نویسی بانک آریا گفت: این سهامداران که پول‌های بلوکه شده‌ آنان در بانک مرکزی بود طبق مجوز دادستانی کل کشور مبالغ خود را از روزهای گذشته دریافت می‌کنند. وی در پاسخ به اینکه آیا پس از گذشت سه سال امکان پرداخت سود به سرمایه‌گذاران بانک آریا وجود دارد یا خیر، گفت: در صورت دستور دادستانی و پیگیری‌های بانک مرکزی امکان پرداخت سود نیز وجود دارد اما سازمان بورس هم طبق مقررات به وظیفه خود در قبال این افراد عمل خواهد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. رضایی می گوید

    با سلام و عرض ادببنده سهامدار شرکت پلی اکریل اصفهان هستم که این شرکت نتنها بزرگترین کارخانه نساجی در ایران بلکه خاورمیانه است.این شرکت طی چند سال اخیر بعلت تحریم ها و بالا رفتن نرخ مواد اولیه مورد نیاز و همینطور استهلاک دستگاه ها دچار زیان دهی شده بود. شرکت برای بیرون آمدن از ضرر و گرفتن وام های خارجی و باز شدن ال سی برای صادرات نیازمند به ۱۱۸۵% افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی به مقدار داریی ها شد و ابته کمی هم از آورده که مجموع این دوتا افزایش شرکت را از قانون ۱۴۱ خارج میکند.مسئولین سازمان بورس و اوراق بهادار بعد از کش و قوس های فراوان بمدت بیش از ۱٫۵ سال در انتها تمامی مدارک را از شرکت خواستار شده (حالا هم کارشناس دادگستری تمامی موارد را تایید کرده و هم حسابرس قانونی خوده سازمان که امین سازمان است موارد را تک به تک تایید کرده) که این دلایل باعث شد سهامدارن بیشماری وارد سهم بشوند و آنهایی که سهم را داشتند نفروشند و خارج نشود.از تاریخ ۱۵ فروردین ۹۵ سهم را بستند تا ۲۸فرودین ۹۵ که در همین روز سهم را بمدت ۱۵دقیقه و با ۲۰% کاهش بیکباره باز کرده و دوباره بستند برای مجمع ۳۰ فروردین ۹۵ و از آن زمان تا بحال سهم را بسته نگه داشتند به یکسری دلایل خیلی خیلی پیش پا افتاده که سهامدار نتونه از سهم خروج پیدا کنه تا که دیروز بیکباره در عرض یک جلسه مزحک بمدت کمتر از نیم ساعت در کار گروه آقایان ابوترابی ریاست واحد انتشارات سازمان بورس و اوراق بهادار و معاون سازمان آقای امیری از ۱۱۸۵% درخواست شرکت ۲۹۰% را در قبول کردند در صورتی که سهمی چون پلاسک هم به همین صورت مشکل داشته و آن را قبول کردند یا شرکت سایپا در اسفند ماه سال ۹۴ در عرض ۲۴ ساعت تمامی کار های ثبت و موافقت با افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی انها صورت گرفته است یا اینکه خیلی جالبه