تحلیل بنیادی شرکت “ایران خودرو” با استفاده از ۷۰ درصد ظرفیت

0

کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال (ایران خودرو) که بزرگترین کارخانه اتومبیل سازی در ایران است در ۱۲ مهر ماه ۱۳۴۱ جهت تولید انواع خودرو تاسیس و یکسال بعد در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۴۲ مورد بهره برداری قرار گرفت.در اردیبهشت ماه ۱۳۴۶ بهره برداری از تاسیسات ساخت اتومبیل پیکان و در سالهای بعد بهره برداری از خط تولید مینی بوس بنز و خط تولید وانت آغاز گردید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام شرکت ایران ناسیونال به شرکت ایران خودرو تغییر یافت و سپس در سال ۱۳۷۱ با تغییر از سهامی خاص به سهامی عام پا به بورس گذاشت.

ترکیب سهامداران

مجمع ایران خودرو سود سهام ایران خودرو سهامداران ایران خودرو تحلیل بنیادی ایران خودرو تحلیل ایران خودرو پیش بینی ایران خودرو

زیرمجموعه های شرکت

مجمع ایران خودرو سود سهام ایران خودرو سهامداران ایران خودرو تحلیل بنیادی ایران خودرو تحلیل ایران خودرو پیش بینی ایران خودرو

* شرکت ایران خودرو در حالی ۶۵ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری سمند را داراست که این زیرمجموعه غیربورسی نیز سهامدار حدود ۵۰ درصد از سهام ایران خودرو دیزل می باشد بنابراین شرکت ایران خودرو در مجموع بیش از ۵۵ درصد از سهام “خاور” را در اختیار دارد.

* مالکیت بلوک ۳۳ درصدی سهام بانک پارسیان نیز در اختیار گروه ایران خودرو است و از سال ۸۸ تا کنون بحث واگذاری آن توسط ایران خودرو مطرح میباشد. بنابراین در صورت فروش این بلوک میتوان شاهد ورود نقدینگی و جبران بخشی از هزینه های مالی گروه ایران خودرو بود.

ظرفیت های تولید

 مجمع ایران خودرو سود سهام ایران خودرو سهامداران ایران خودرو تحلیل بنیادی ایران خودرو تحلیل ایران خودرو پیش بینی ایران خودرو

 

*ظرفیت اسمی تولیدات ایران خودرو رقمی معادل ۸۸۰ هزار دستگاه در سال می باشد که تنها حدود ۴۵ درصد آن برای تولید سال جاری توسط شرکت برآورد شده است.

وضعیت تولید و فروش

مجمع ایران خودرو سود سهام ایران خودرو سهامداران ایران خودرو تحلیل بنیادی ایران خودرو تحلیل ایران خودرو پیش بینی ایران خودرو

*مقدار تولید شرکت ایران خودرو به تدریج از سال ۹۲ تا کنون به دلیل فشار تحریم ها رو به کاهش گذاشته است. البته نکته حائز اهمیت در خصوص وضعیت فعلی این است که برآورد تولید برای سال ۹۳ با افزایش نسبت به سال ۹۲ لحاظ شده است.

نرخ فروش

مجمع ایران خودرو سود سهام ایران خودرو سهامداران ایران خودرو تحلیل بنیادی ایران خودرو تحلیل ایران خودرو پیش بینی ایران خودرو

ستون آخر کارشناسی بودجه ۹۳ است

*همان طور که از جدول فوق نیز پیداست شرکت ایران خودرو قیمت فروش محصولات خود را با اندکی رشد نسبت به سال ۹۲ لحاظ کرده است.

وضعیت سودآوری

مجمع ایران خودرو سود سهام ایران خودرو سهامداران ایران خودرو تحلیل بنیادی ایران خودرو تحلیل ایران خودرو پیش بینی ایران خودرو

مفروضات تولید

*میزان تولید شرکت در کلیه محصولات به جز پیکان و دنا برابر با ۷۰ درصد ظرفیت اسمی آنها در نظر گرفته شده است و در خصوص دو محصول پیکان و دنا برابر با بودجه ۹۳ شرکت لحاظ شده است.

مفروضات فروش

*فروش محصولات در کلیه برآوردها برابر با میزان تولید در نظر گرفته شده است.

*نرخ فروش کلیه محصولات نیز برابر با بودجه سال ۹۳ شرکت لحاظ شده است.

مفروضات بهای تمام شده

*در برآورد بهای تمام شده محصولات ، بهای مواد مصرفی با توجه به روند آن در سنوات گذشته ، درصدی از تولید و به تبع آن فروش محصولات در هر سال در نظر گرفته شده است.

مفروضات صورت سود و زیان

* سرمایه شرکت در برآوردها برابر با سرمایه جدید یعنی ۱۲۰۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

* درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها برای سال ۹۳ برابر با بودجه ۹۲ شرکت در نظر گرفته شده است ، اما به طور طبیعی با تغییر سودآوری زیرمجموعه های “خودرو” میتوان شاهد رشد این پارامتر صورت سود و زیان بود.

نکات حائز اهمیت

* ایران خودرو در حال حاضر رقمی حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان بدهی ناشی از تسهیلات مالی دارد که در صورت فروش بلوک “وپارس” رقمی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان به نقدینگی شرکت افزوده خواهد شد که با این مبلغ بیش از نیمی از تسهیلات مذکور کاسته خواهد شد.

* در تحلیل حساسیت سهم نیز گفتنی است به ازای هر یک درصد تغییر در نرخ فروش محصولات ، سود هر سهم “خودرو” ۱۳ تومان نوسان خواهد کرد.

نتیجه گیری:

در تحلیل پیش رو سعی برآن شد تا با ثابت در نظر گرفتن شرایط گوناگون همچون نرخ های فروش ، اثر افزایش تیراژ تولید بر سودآوری شرکت ایران خودرو مورد بررسی قرار گیرد. چرا که با توجه به شرایط کنونی ثبات نسبی قیمت خودرو محتمل ترین گزینه پیش رو بوده و تنها متغیری که میتواند با رفع تحریم ها اثر قابل اهمیتی بر روند سودآوری “خودرو” داشته باشد ، افزایش تیراژ تولید محصولات می باشد.

همانطور که از تحلیل فوق پیداست دستیابی به تولید حدود ۷۰ درصد ظرفیت اسمی، به دلیل رشد قابل توجه درآمد فروش و از سوی دیگر کاهش هزینه های جذب نشده تولید می تواند موجب جبران زیان هر سهم شرکت شود و در حالت منطقی شرایط تحقق سود ۵۱ تومانی به ازای هر سهم را فراهم نماید.

شایان ذکر است که جهش سود شرکت در سال ۹۴ است که تحلیل آن در فرصتهای بعدی ارایه خواهد شد .

واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ