قیمت مطلوب “اوراق تسهیلات مسکن” از نظر کارشناسی

0

برای گرفتن تسهیلات مسکن به مبلغ سیصد و پنجاه میلیون ریال از بانک مسکن ۷۰ برگ اوراق وام(تسه) مورد نیاز است که باقیمت این روز های این اوراق در بازار فرابورس حدود ۹۰۰۰۰۰ ریال برای خرید هر برگ نیاز است برآن شدیم که محاسبه کنیم ایا خرید این اوراق برای گرفتن تسهیلات مقرون به صرفه است ؟

درواقع برای اخذ این وام باید مبلغ شصت و سه میلیون ریال بابت خرید این اوراق هزینه کرد(۷۰*۹۰.۰۰۰۰=۶۳.۰۰۰.۰۰۰) با استعلامی که از بانک مسکن گرفتیم حداقل ۱.۷۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال هزینه های جانبی این وام از قبیل کارشناس بانک مبایعنامه و دفترخانه و…. که مجموعا مبلغ ۸۰میلیون ریال برای شخصی که وام را دریافت می کند هزینه دارد .

در واقع، وام گیرنده مبلغ ۲۷۰ میلیون ریال وجه نقد از بانک دریافت می کند که در مقابل باید به مدت ۱۲ سال یعنی ۱۴۴ ماه هر ما ۵۵۰۰هزار ریال اقساط را به بانک پرداخت نماید جمع کل پرداختی وام گیرنده طی ۱۲ سال ۷۹۲ میلیون ریال می باشد در واقع شخص وام گیرنده ۵۲۲ میلیون ریال بهره پول را پرداخت می کند.

از طرفی چون اقساط هر ماه پرداخت می شود پس وام گیرنده کل مبلغ را در ۶ سال پرداخت می کند یعنی هر ساله ۸۷ میلیون ریال بهره وام پرداخت می کند که با تقسیم کردن ۸۷ میلیون ریال بر ۲۷۰ میلیون ریال نرخی معادل ۳۲.۲درصد بدست می آید در صورتیکه شاید افراد بتوانند تسهیلاتی با نرخ های کمتر و مراحل اداری آسان تر از سایر بانک ها دولتی و خصوصی دریافت کنند به نظر بنده این قیمت برای این اوراق کاذب می باشد و به صورت حباب افزایش یافته اند و به طور قطع در آینده نزدیک کاهش خواهند یافت نرخ مدنظر بنده برای این اوراق حدود ۵۰۰هزار ریال برای هربرگه می باشد که هم نرخ تسهیلات برای دریافت کننده وام مطلوب باشد و هم سرمایه گذار در بانک مسکن نرخ سودی حدود ۲۵ درصد را کسب نماید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ