تحلیل و بررسی وضعیت شرکت ساختمانی “آ س پ”

0

 مدیر عامل شرکت آ س پ در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بورس نیوز به تشریح وضعیت پروژه های در دست اجرای این مجموعه و برنامه های آتی آن پرداخت و درخصوص برنامه های آتی این مجموعه توضیحاتی را ارایه کرد.

 سعید محمود کلایه در این مصاحبه پیرامون وضعیت برخی پروژه های مهم شرکت به خبرنگار ما گفت: یکی از مهمترین موارد در خصوص پروژه های در حال اجرا، نکات مربوط به پروژه مسکن مهر شهریار است که حدود ۴۳ درصد از کل مبلغ فروش برآوردی در بودجه سال مالی ۹۳ را شامل می شود و مبلغی بیش از ۱۹۱ میلیارد ریال از سرفصل فروش سال مالی جاری در حالی به این پروژه اختصاص دارد که مبلغ آن طی بودجه اعلامی در تاریخ ۹۲.۸.۵ حدود ۱۵۲ میلیارد ریال عنوان شده بود.

مدیر عامل “آ س پ” در بیان دلایل تغییرات مذکور در مبلغ فروش حاصل از این پروژه اظهار داشت: این پروژه شامل سه فاز و در ۱۵۴۰ واحد مسکونی طراحی شده و اداره مسکن و شهرسازی شهریار در حالی از مجموعه درخواست تکمیل واحدها را طی سال جاری دارد که به دلیل عدم تأمین نقدینگی ناشی از تأخیر در وصول مطالبات شرکت از اداره مذکور، اجرای این پروژه اندکی به طول انجامیده است.

وی افزود: یکی از مسایل مرتبط با پروژه مذکور این است که اداره مسکن و شهرسازی شهریار در حالی بابت سایر پروژه های در دست اجرا زیر نظر این اداره مجوز افزایش نرخ داده است که این اداره برای پروژه های بخش خصوصی همانند “آ س پ” اجازه افزایش نرخ نمی دهد. حال آنکه درخواست ما نیز در این است که توجیهات در نظر گرفته شده برای ارایه افزایش نرخ به پروژه های اجرایی در اداره مذکور برای پروژه های “آ س پ” نیز در نظر گرفته شود.

کلایه از عدم امکان تکمیل پروژه مسکن مهر شهریار به دلیل نبود نقدینگی و وصول نشدن نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان از مطالبات شرکت سخن گفت و افزود: تاکنون سه فاز این پروژه در مجموع حدود ۸۷ درصد پیشرفت داشته و با توجه به عدم دریافت مطالبات از اداره مسکن و شهرسازی، اجرای آن به کندی صورت می گیرد. با توجه به جلسه ای که در دفتر فرماندار محترم شهریار جهت بررسی مشکلات پروژه برگزار گردید مقرر گردید جلسه­ای در هفته آتی به منظور حل مسائل باقی مانده با فرماندار محترم شهریار و با حضور معاون محترم عمرانی استاندار و مدیران ذیربط تشکیل گردد .

مدیر عامل شرکت آ س پ در خصوص وضعیت پروژه شمشک و پاسارگاد و تأثیر آن بر بودجه سال مالی ۹۳ اظهار داشت: آثار درآمدی هیچ یک از دو پروژه مذکور در بودجه سال مالی جاری لحاظ نشده، اما آثار سودآوری پروژه پاسارگاد در اولین پیش بینی بودجه سال مالی ۹۴ اعمال خواهد شد. در خصوص پروژه شمشک نیز بایستی به این نکته اشاره داشت که این پروژه اثر چندانی بر سودآوری سال مالی جاری و آتی شرکت “آ س پ” ندارد، از این رو محتمل است پس از دریافت مجوز نهایی جهت اجرا، بخشی از این پروژه را واگذار کنیم.

همچنین، طی این جلسه معاونت مالی و اقتصادی و عضو هیأت مدیره شرکت آ س پ پیرامون وضعیت پروژه تجاری سعدی شیراز اظهار داشت: پروژه سعدی شیراز با حدود ۶۲ درصد پیشرفت کاری به کندی در حال اجرا می باشد که علت سرعت پایین اجرای آن نوع پروژه است. چراکه این پروژه تجاری بوده و پس از پیش فروش شدن بخش قابل توجهی از واحدها مجموعه تکمیل و آماده بهره برداری می شود. تاکنون نیز ۷۰ تا ۸۰ درصد واحدهای پروژه مذکور پیش فروش شده است.

وی در بیان دلایل کاهش مبلغ فروش پروژه الهیه از حدود ۱۱۵ میلیارد به ۷۶میلیارد ریال در بودجه برآوردی سال مالی جاری نیز گفت: علت این تغییرات نوسانات قیمت ها طی نیمه نخست سال مالی جاری در بازار مسکن بوده و به همین سبب، شرکت از فروش واحدهای این پروژه در مقطع زمانی مذکور خودداری کرد. اما با توجه به رونقی که بازار مسکن به خود گرفته، طی چهار ماه پایانی همین سال مالی امیدواریم این پروژه با قیمتی مناسب به فروش برسد. چراکه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی رونقی گذرا را به این بازار اعمال خواهد کرد.

در خاتمه این جلسه، مرکب ساز با اشاره به اینکه پیش بینی می شود نماد معاملاتی “آ س پ” فردا با حمایت سهامدار عمده مورد بازگشایی قرار گیرد، پیرامون علت تحقق پایین سود هر سهم طی عملکرد شش ماهه اول امسال به میزان ۳۳ درصد نسبت به دوره مشابه سال مالی گذشته اظهار داشت: جلوگیری از فروش بخشی از واحدهای پروژه های در دست اجرا به دلیل نوسان قیمت ها در بازار بوده، اما سود برآوردی ۹۳۳ ریالی هر سهم برای پایان سال مالی جاری به طور کامل محقق خواهد شد. از این رو ارایه تعدیل مثبت و یا منفی در سود سهام “آ س پ” چندان مورد انتظار نیست. البته به سهامداران نوید انتشار اخباری خوش را می دهیم که به زودی پیرامون جزییات آن اطلاع رسانی خواهد شد .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ