جزئیات دستگیری سهامدار عمده پتروشیمی اصفهان

0

مدیرعامل پتروشیمی اصفهان جزییات چگونگی دستگیری سهامدار عمده این شرکت را تشریح کرد و از بازگشت دوباره این شرکت به بورس خبر داد.

 نماد شرکت پتروشیمی اصفهان تیرماه سال ۹۲ برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه سال ۹۱ بسته شد. در مجمع یادشده مبلغ ۵۰۰۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم مصوب شد که به دلیل عدم برگشت مبالغ قابل توجهی از فروش و ریسکهای مترتب بر آن و از طرفی اختلاف حساب قابل توجه میان شرکت و پالایش نفت اصفهان درباره خوراک دریافتی و باتوجه به وجود مشکلات یادشده در سال مالی ۹۰، با تذکر نماینده سازمان در مجمع همراه می شود. نتیجه این اتفاق، ثبت نشدن صورتجلسه مجمع و بسته شدن نماد شرکت از ۲۱ تیرماه سال گذشته تاکنون است!

حال سهامدارانی که منتظر باز شدن نماد شرکت و معامله آن در بورس هستند، در تماس تلفنی با خبرنگار هفته نامه بورس از پیگیری برای دریافت مطالبه های خود از شرکت پتروشیمی اصفهان می گویند. سهامداران از مشکلات مالی در این شرکت خبر می دهند که به زعم آنان، مسبب آن سهامدار عمده بوده است. آنان ادامه می دهند که مسئولان شرکت در پاسخ به سهامداران گفته اند شرکت در وضعیت مناسبی از نظر نقدینگی قرار ندارد به نحوی که قادر به پرداخت سود سهامداران خود نیست. اگرچه پیگیری این موضوع ابعاد وسیع تری از موضوع را نمایان می کند؛ از دستگیری سهامدار عمده و در جریان بودن پرونده در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی، توقف هشت ماهه تولید در شرکت پتروشیمی اصفهان تا قولهای مدیرعامل شرکت برای پرداخت مطالبه های سهامداران و برگشت شرکت به تابلو معامله های بورس.

سهامدار عمده گل کاشت!

مدیرعامل شرکت پتروشیمی اصفهان درباره مشکلات مالی به وجود آمده در شرکت و اقدامهای انجام شده در این ارتباط، به هفته نامه بورس گفت: مدیریت وقت شرکت گروه توسعه صنعتی فولاد ماهان که حدود ۵۴ درصد سهام شرکت پتروشیمی اصفهان را به طور غیرمستقیم در اختیار دارد. از سال ۹۰ تا ۹۲ به دلیل سوءمدیریت، مشکلات مالی بزرگی برای این شرکت به وجود آورد و این در حالی است که مردادماه سال ۹۲ این فرد دستگیر و اموال توقیف و حسابهای شرکت بسته شد. گروه توسعه صنعتی ماهان یک شرکت هلدینگ است که به طور غیرمستقیم و از طریق شرکتهای زیرمجموعه اش یعنی شرکتهای خودروسازی ماهور اسپادانا، فولاد ماهان و ۲ شخص حقیقی در مجموع ۵۴ درصد از سهام پتروشیمی اصفهان را در اختیار دارد. به گفته وی پتروشیمی اصفهان اکنون در انتظار رأی دادگاه برای تعیین تکلیف مشکلات پیش آمده برای این شرکت است.

«حمید ستوده فر» با بیان اینکه شرکت پتروشیمی اصفهان ازطریق شرکتی به نام فونیکس (متعلق به شرکت گروه توسعه صنعتی فولاد ماهان) که در دوبی تاسیس شده بود،  انتقال وجوه فروش محصولهای خود را به دلیل مشکلات تحریم، به وسیله این شرکت انجام می داد، افزود: این پولها باید به شرکت پتروشیمی اصفهان برگشت داده می شد. ابتدا این کار صورت گرفت اما به تدریج واریز وجوه حاصل از فروش کمتر و درنهایت قطع شد. شرکت پتروشیمی اصفهان در زمان حاضر رقم قابل توجهی از شرکت فونیکس طلبکار است. او در عین حال اشاره ای به اینکه این رقم چقدر است نکرد. او ادامه داد: شکایت ما از سهامدار عمده هم اکنون در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی شعبه سه مطرح است و در مرحله بازپرسی بوده و هنوز به دادگاه نرفته است. با تعیین تکلیف هرچه سریعتر این پرونده و استرداد اموال و وجوه، پرداخت سود سهامداران در اولویت نخست قرار خواهد داشت. در غیر اینصورت، پرداخت سود سهامداران مستلزم آن است که وضعیت شرکت به ثبات نسبی رسیده و پالایشگاه اصفهان با ظرفیت کامل خوراک به ما تحویل دهد.

توقف هشت ماهه تولید

این مقام مسئول با بیان اینکه این اتفاق موجب شد نقدینگی شرکت به پایین ترین میزان رسیده و بخشی از سود سال  ۹۰ به سهامداران حقوقی و سود کل سال ۹۱ به سهامداران پرداخت نشود، گفت: شرکت پتروشیمی اصفهان بدهی سنگینی به پالایشگاه اصفهان که خوراک ما را تامین میکند، دارد. این پالایشگاه خردادماه سال گذشته خوراک پتروشیمی اصفهان را قطع کرد که این موضوع به تعطیلی هشت ماهه شرکت منجر شد. با تمهیدهایی که با مقامهای استان و وزارت نفت ترتیب دادیم و همچنین با همکاری پالایشگاه موفق شدیم در بهمن ماه خوراک پتروشیمی اصفهان با ۶۰ درصد ظرفیت برقرار شود. ستوده فر به درخواست به حق سهامداران برای دریافت سود سهام و  پیگیری مطالبه های آنان اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر، وضعیت شرکت به گونهای است که حتی برای هزینه های جاری و خوراک پالایشگاه نیز با مشکل مواجهیم و این درحالی است که امکان گرفتن وام برای پرداخت سود سهامداران نیز وجود ندارد چراکه شرکت پتروشیمی اصفهان بدهیهای سنگینی به بانکها، دارایی، بیمه، سازمان بازنشستگی نفت، پالایشگاه اصفهان و … دارد. بنابراین به هیچ وجه با این شرایط نمیتواند سود سهام را که چیزی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان است، بپردازد.

سهامداران صبوری کنند

مدیرعامل شرکت پتروشیمی اصفهان با تاکید بر اینکه برای پشت سر گذاشتن بحران به وجود آمده به زمان نیاز داریم، گفت: پس از تعطیلی هشت ماهه، شرکت به تازگی فعالیت دوباره خود را آغاز کرده است. چیزی حدود ۷۰ درصد محصولهای ما صادراتی است که بازپرداخت فروش این محصولها نیز کمتر از دو ماه نیست. او در پاسخ به پرسش ما مبنی بر اینکه امیدی وجود دارد که سهامداران به ویژه سهامداران حقیقی در سال جاری سود سال ۹۱ خود را دریافت کنند، گفت: باید اجازه داده شود بحران را پشت سر بگذاریم تا وضعیت شرکت به حالت عادی بازگردد. سپس طبق یک برنامه زمان بندی که در حال تهیه است، سود سهامداران را پرداخت خواهیم کرد.

ستوده فر در پاسخ به پرسش دیگر ما مبنی بر اینکه دلیل تعلل در اطلاعات پیش بینی بودجه و عملکرد دورهای شرکت در سال مالی ۹۲ و ۹۳ چه بوده است، اظهار داشت: به دلیل مشکلاتی که در مورد نرخ خوراک پتروشیمی با پالایشگاه اصفهان داشتیم، ارایه این اطلاعات امکان پذیر نبود و به زمان بیشتری برای جمع بندی پیش بینی سود و ارایه بودجه سال ۹۳ نیاز داشتیم. با این حال، پیش بینی ای که مدنظرمان است را به زودی اعلام خواهیم کرد. البته سازمان بورس در این مدت اخطارهایی را به صورت مکتوب اعلام کرده و خواستار ارایه آنها شده است.

برگشت شرکت به تابلوی معامله ها

ستوده فر درباره اقدامهای انجام شده در ارتباط با برگشت شرکت به تابلوی معامله های بورس، گفت: در زمان حاضر صورتهای مالی شش، ۹ و ۱۲ ماهه سال ۹۲ تهیه شده است و به شرطی که به صورتهای مالی شرکت ایرادی گرفته نشود، امیدواریم حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه شاهد باز شدن نماد شرکت پتروشیمی اصفهان در بورس باشیم.

او از برگزاری مجمع سال ۹۲ شرکت در تیرماه امسال خبر داد و گفت: پیشنهاد عده ای از سهامداران شرکت افزایش سرمایه از محل سود سهامداران بوده که تصمیمگیری در این باره  از اختیارهای مجمع است که به مجمع سال ۹۲ شرکت بستگی دارد و انتظار می رود که پایان خردادماه یا اوایل تیرماه برگزار شود.

بی توجهی به تذکرهای نماینده سازمان

معاون ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار نیز در گفت و گو با هفته نامه بورس درباره عدم ثبت صورتجلسه مجمع سال ۹۱ شرکت پتروشیمی اصفهان، گفت: باتوجه به عدم برگشت مبالغ قابل توجهی از فروش و ریسکهای مترتب بر آن و از طرفی اختلاف حساب قابل توجه میان شرکت یادشده و شرکت پالایش نفت اصفهان درباره خوراک دریافتی و باتوجه به وجود مشکلات یادشده در سال مالی ۹۰، نماینده سازمان در مجمع تذکرهای لازم را درباره میزان سود تقسیمی به شرکت داده بود اما برخلاف تذکر نماینده سازمان، مجمع مبلغ ۵۰۰۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم مصوب کرد.

پس از مجمع، اقدامهای لازم درباره عدم ثبت صورتجلسه مجمع صورت پذیرفت. «امیرحمزه مالمیر» درباره ناتوانی در پرداخت سود سهام شرکت پتروشیمی اصفهان، گفت: همانطور که اشاره کردم، نماینده سازمان در مجمع با پرداخت سود سهام بالا مخالفت داشت و ای کاش سهامداران به مطالبی که در ذیل اطلاعات مالی شرکت درباره فروش محصول توسط شرکت به خارج از کشور و عدم ورود منابع آن به داخل کشور و همچنین خروج نقدینگی برای اهدافی غیر از فعالیت اصلی شرکت و از طرفی عدم پرداخت طلب پالایش نفت اصفهان وجود داشت، توجه ویژه ای میکردند.

قول ها عملی نشد

وی در ادامه با بیان اینکه عدم بازگشایی نماد معاملاتی شرکت پس از مجمع به دلیل ارایه نشدن اطلاعات و همچنین تقسیم سود بدون درنظر گرفتن محدودیتهای مندرج در گزارش حسابرسی شده بود، گفت: شرکت موظف بود پیش بینی عملکرد سال مالی ۹۲ خود و اطلاعات پیش بینی و عملکرد را در مقاطع سه، شش و ۹ ماهه ازطریق سامانه کدال ارایه کند ضمن آنکه شرکت باید پیش بینی عملکرد سال ۹۳ را نیز تا پایان بهمن ماه سال گذشته ارایه می کرد که تاکنون این اطلاعات ارایه نکرده است.

مالمیر با بیان اینکه مدیران شرکت چندین بار به کمیته تخلفات دعوت شده اند و با وجود قولهای مساعد برای بهبود وضعیت اطلاع رسانی و پرداخت سودهای معوقه، تاکنون اقدام عملی مناسبی مشاهده نشده است، خاطرنشان کرد: باتوجه به مذاکره انجام شده با مدیرعامل سابق شرکت و از طرفی مدیران پالایشگاه اصفهان، بدهی سنواتی تا پایان تیرماه سال ۹۲ همچنان پرداخت نشده است و از اواخر بهمن ماه سال ۹۲، خوراک توسط پالایشگاه اصفهان به شرکت پتروشیمی اصفهان در حد روزانه شش هزار و ۵۰۰ بشکه در روز تحویل شده و شرکت پتروشیمی اصفهان نیز تولید خود را از اوایل اسفندماه آغاز کرده است.

معاون ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار درباره برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی ۹۲ شرکت پتروشیمی اصفهان، گفت: براساس قوانین و مقررات، شرکت باید حداکثر تا ۲۰ تیرماه صورتهای مالی حسابرسی شده را ارایه و تا پایان تیرماه سال ۹۳، مجمع سال مالی ۹۲ را برگزار کند.

منبع : صبحانه آنلاین

***

ساتین: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ