نادر فقیه زاده ،طراح معروف شرکت خودروسازی BMW +مصاحبه

14

در ابتدا باید بگویم که بسیار تأسف برانگیز است که وقتی مجلات معتبر ایرانی از bmw سری ۶ جدید و سری ۷ مطلب مینویسند, هیچ اشاره ای به طراح ایرانی آن نمیکنند. این در حالی است که مجله ای معتبر مثل motortrend از نادر فقیه زاده بعنوان یک طراح مبتکر ایرانی یاد میکند! به هر حال امیدواریم نام ایران و ایرانی همیشه بدرخشد…

نادر فقیه زاده طراح ماشین طراح خودرو طراح bmw سوابق نادر فقیه زاده رشته نادر فقیه زاده بیوگرافی نادر فقیه زاده ایرانیان در آلمان motortrend BMW سری 7 BMW X5

آقای نادر فقیه زاده در سال ۱۳۵۵ در تهران بدنیا آمد . او در سال ۱۹۸۶ به خاطر شغل پدرشان که در کنسولگری ایران در فرانکفورت و هامبورگ بود به اتفاق خانواده به آلمان مهاجرت کردند و دوران مدرسه را در آنجا گذراندند.

نادر به طراحی علاقه ی زیادی داشت و از اینرو با انتخاب رشته ” طراحی وسایل نقلیه ” در دانشگاه فورزهایم آلمان اولین قدم را برداشت و با اینکه این دانشگاه ۳-۴ نفر را در هر ترم میپذیرفت ولی او با سربلندی قبول شد و در ۱۹۹۶ با مدرک فوق لیسانس طراحی خودرو فارق التحصیل شد . لازم به ذکر است که موضوع پایان نامه ایشان در باره ی خودروی قابل پرواز توربینی با نام visoonair بود که بعدها در سال ۲۰۰۱ بازهم به آن پرداخت.

نادر فقیه زاده طراح ماشین طراح خودرو طراح bmw سوابق نادر فقیه زاده رشته نادر فقیه زاده بیوگرافی نادر فقیه زاده ایرانیان در آلمان motortrend BMW سری 7 BMW X5

او در سال ۱۹۹۶ اولین دوره ی اینترشیپ خود را در مرسدس بنز گذراند . بعد از ۲ سال کمپانی  BMW و Porsche از او دعوت به همکاری کردند ولی از آنجا که نادر علاقه ی بیشتری به BMW داشت دعوتش را پذیرفت و پس از گذراندن دوره های اینترشیپ در سال ۲۰۰۱ به دعوت کریس بنگل وارد دپارتمان طراحی پیشرفته  BMW شد.

نادر فقیه زاده طراح ماشین طراح خودرو طراح bmw سوابق نادر فقیه زاده رشته نادر فقیه زاده بیوگرافی نادر فقیه زاده ایرانیان در آلمان motortrend BMW سری 7 BMW X5

یکی از مهمترین اثرهای خلق شده توسط آقای فقیه زاده , طراحی داخلی BMW سری ۷ بود که بسیار خوب از کار درامد.

بعد از آن بود که نادر به بخش طراحی خارجی خودرو در BMW رفتو شروع به خلق BMW  سری ۶ جدید کرد. او در یکی از مصاحبه هایش گفت که این کار را با این هدف اغاز کرد :”سری ۶ جدید باید عضلانی, زیبا و مدرن باشد .” طراحی این مدل ۳ سال به طول انجامید و نتیجه ی کار همان شد که همه نیز از کمپانی ای همچون BMW انتظار داشتند؛ به گونه ای که در نگاه اول به بیننده حس مجلل و لوکس بودن و در عین حال ظریف و زیبا بودن را القا می کند .

نادر فقیه زاده طراح ماشین طراح خودرو طراح bmw سوابق نادر فقیه زاده رشته نادر فقیه زاده بیوگرافی نادر فقیه زاده ایرانیان در آلمان motortrend BMW سری 7 BMW X5

ایشان همچنین درباره صنعت خودروی ایران اینچنین گفته اند که دانشجویان ایرانی در این بحث بسیار خلاق و مبتکرند ولی متأسفانه خودروسازان ایرانی به طراحی کم اهمیت میدهند و همچنین میگوید که اگر دعوتی از سوی خودروسازان ایرانی شود با کمال میل موافقت میکند.

در آخر نیز جالب است بدانید که وی در یکی از مصاحبه هایش گفته که bmw ی مورد علاقه اش مدل ۳٫۰ csl و مدل بیادماندنی ۲۰۰۰tii است و خودروهای مورد علاقه وی ( بغیر از bmw ) لامبورگینی رونتون و آستون مارتین dbs است و ماشین شخصی وی bmw 330  میباشد .

 

از چه زمانی وارد کمپانی BMW شدید؟

 

– بلافاصله بعد از تحصیل و فارغ التحصیل شدنم با دعوت آقای بنگل مدیر طراحی گروه BMW در این کمپانی مشغول به کار شدم. ابتدا در قسمت advanced design و بعد طراحی داخل اتومبیل و بعد هم در قسمت طراحی بدنه.

 

کار کردن در شرکتی مانند BMW چه مزایا و چه سختی هایی دارد؟

 

– اینجا همه چیز منظم و حرفه ای است. هر کسی دقیقا کاری را انجام می دهد که در آن تخصص دارد و این باعث حرفه ای بودن کار و بالا رفتن کیفیت محصول می شود اما در عین حال یکی از سختی های کار برای طراح، این است که باید با مسوولان این همه قسمت مختلف به خوبی کار کند و آنها را برای پیاده کردن ایده هایش قانع کند و در عین حال سعی کند همواره طرح به ایده اصلی اش نزدیک بماند و یاد دستخوش تغییرات نشود که این کارها همیشه به سادگی امکانپذیر نیست. از دیگر سختی هایی که می توانم به آن اشاره کنم رقابت تنگاتنگ بین طراح ها است.

 

آیا طراحی خودرو شغلی بود که در کودکی آرزوی آن را داشتید؟

 

– خیر، حتی نمی دانستم که چنین شغلی وجود دارد! ولی همیشه از بچگی وقتی ماشین ها را می دیدم یک احساس فانتزی خاصی داشتم. مثلا یک بنز اس ۲۸۰ همیشه در کوچه ما پارک بود که برای من یک روح یا حس خاصی داشت. برایم جالب بود که چطور یک ماشین اینقدر شخصیت و روح دارد. آن زمان نمی دانستم که قبل از تولید این ماشین، یک طراح این طرح را با عشق کشیده و این روح را به وجود آورده و کلی آدم برای به وجود آوردن این ماشین زحمت کشیده اند.

 

چطور شد که وارد شرکت BMW شدید؟

 

– در دانشگاهی که در آن تحصیل می کردم در آخر هرترم نمایشگاه کارهای طراحی داشتیم و مهمانانی که می آمدند طراحان و مسوولان شرکت های خودروسازی مشهور دنیا بودند که اکثرشان از شرکت های خودروسازی آلمان از قبیل بنز، بی ام دبلیو، پورشه و … آنجا بودند. آنجا بود که رابطه بین دانشجویان و صنعت ایجاد می شد و همین طور برای من. ترم ۴ بود که پورشه و بی ام دبلیو برایم امکاناتی برای بورسیه دادند و چون من به بی ام دبلیو احساس خوبی پیدا کرده بودم انتخابم بی ام دبلیو شد.

کدام خودروها را برای این شرکت طراحی کرده اید؟

 

– BMW7 Series طراحی داخلی

BMW6 Series Coupe طراحی خارجی

BMW6 Series Convertible طراحی خارجی

BMW6 Series Grang Coupe طراحی خارجی

 

قبلا در یکی از مصاحبه ها گفته بودید که شما برای طراحی خودرو از جریان آب الهام گرفته اید. در این باره بیشتر برایمان بگویید.

 

– اواخر سال ۲۰۰۷ بود که این ایده به ذهنم رسید، آن زمان من به دنبال فلسفه جدیدی بودم که موج آب مرا تحت تاثیر قرار داد، مثل تصویر لحشه نخست شکافته شدن سطح آب توسط کشتی یا قایق و به وجود آمدن فرم های هندسی جالب و زیبا در سطح آب.

 

در حال حاضر روی چه پروژه ای کار می کنید؟

 

– طرح بدنه سری ۷ آینده.

 

خیلی از خواننده های ما دوست دارند درباره عواملی که در موفقیت شما تاثیرگذار بوده بدانند و اینکه چطور آنها می توانند وارد این رشته بشوند.

 

– علاقه و عشق به کار، گوش دادن و دنبال کردن حس درونی، نترسیدن از رقابت سخت، ایمان و امید و در آخر پشتکار، اگر کسی از من بپرسد که چطور باید وارد این حوزه شد می گویم که باید از راه شوارد شد. باید سعی کنند وارد دانشگاه های معتبری بشوند که با صنایع خودروسازی همکاری می کنند.

 

آیا به جز شما ایرانی دیگری هم در کمپانی BMW مشغول کار هست؟

 

– بله، چند مهندس ایرانی در قسمت تکنیک و همینطور در قسمت فروش.

 

خودتان چه ماشینی سوار می شوید؟

 

BMW X5.

 

تا به حال تصادف کرده اید؟

 

– وقتی که تازه گواهینامه گرفته بودم یک بار ماشین نو پدرم را سوار شده بودم. با سرعت دنده عقب رفتم که یک ماشین پیچید و جلو تا عقب ماشین پدرم به کلی داغان شد، خیلی ناراحت شدم چون آن ماشین را خیلی دوست داشتم.

 

در فیلم های آلمانی می بینیم که خیلی از مردم خودروی بی ام دبلیو دارند، در آلمان همه اقشار مردم می توانند این خودروی گرانقیمت را داشته باشند؟

 

– بستگی دارد. یک بی ام دبلیو قدیمی و دست دوم را می توان با قیمت مناسب تهیه کرد ولی ماشین های جدید قیمت های بسیار بالاتری دارند و همینطور قیمت کلاس های مختلف هم متفاوت است. مثلا قیمت کلاس سری ۱ با سری ۷ خیلی فرق دارد.

 

برای طراحی خودروها چقدر زمان می گذارید؟

 

– برای طرح ها بین ۲ تا ۳ سال وقت می گذارم. از ایده تا زمانی که ماشین تولید می شود. مرحله اول این است که یک ایده را در ذهن شکل می دهید و به ماشین شخصیت خاصی می بخشید. در این مرحله باید بتوانید ایده را واضح و شفاف روی کاغذ پیاده کنید و رئیس بخش طراحی را متقاعد کنید که طرح خوبی است، درست مثل یک بازاری که جنسش را می خواهد بفروشد.

 

 

مرحله دوم، بعد از انتخاب طرح است که باید از روی آن مدل ساخت. در این مرحله باید طرح دو بعدی را به صورت سه بعدی پیاده کنید. مدل سازی تقریبا یک سال طول می کشد که در آخر باید یک مدل بی نقص از نظر هنری، استاتیک، اقتصادی تکنیکی و … آماده شده باشد که به آن دیزاین فریز می گویند.

 

 

 

مرحله سوم، مرحله تولید است که با استفاده از تمام امکانات شرکت و کار با تمام شبکه ها، طرح پیاده شده و ماشین آماده تولید راهی باند کارخانه می شود. البته در مراحل تولید شرکت آزمایش های زیادی از جمله تست صداهای مختلف، از صدای موتور، کابین تا صدای بستن در و … تست ایرودینامیک، کراش … آزمایش سرعت در پیچ، شتاب … آزمایش های امنیتی و صدها تست دیگر انجام می دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات شما ( 14 )
  1. مهران سعادتي می گوید

    سلام خیلی عالی بود.بنده تحصیلاتم مهندسی مکانیک.مکانیکی هم کار کردم اندازه ای بلدم و خیلی دوست دارم دارم در کمپانی بی.ام.و شاغل باشم.چطوری میتونم؟لطفا راهنمایی کنید

    1. ناصر می گوید

      سلام در اینترنت می توانید سایت رسمی‌بی ام و را پیدا کنید بعد به آدرس ایمیلی‌که در اختیار همگان گذاشتند چندین بار به صورت انگلیسی پیغام دهید.شاید پیغام شما خوانده شود.من هم برای بنز همین کار را کردم

  2. فرخ می گوید

    با سلام
    من در زمینه طراحی فوق العاده حرفه ای هستم
    تا کنون چندین طرح اتومبیل را در مقیاس کوچکتر به مرحله اجرا در آورده ام
    مدلهای چوبی با فرز cnc 4محور
    برنامه نویس حرفه ای cnc نیز هستم
    چگونه میتوانم طرح هایم را با شما به اشتراک بگدارم؟

  3. اکبر می گوید

    با سلام میخوام از ارزویی که از کودکی داشتم بگم همیشه ارزو داشتم یه بی ام و داشته باشم ولی وضعیت مالیم اجازه نمیده حتی بهش فکر کنم امیدوارم لااقل تو اون دنیا یه بی ام و داشته باشم

  4. KIARASH می گوید

    من ۱۳ سال دارم و خیلی بهرامی خودرو علاقه دارم میخواستم بدونم چند سال میشه تا یک ماشین رو درست بکشم (از خودم طرح بدم) و چطوری سه بعدی یا دو بعدی بکشم من فقط بلدم از زاویه بغل بکشم کمک کنید

  5. هادی بنا می گوید

    با عرض تبریک سال نو و آرزوی موفقیت روز افزوون برای شما که باعث افتخار ما هستید میخواستم بگم منم یک طراح هستم و میخواهم برای شما طراحی کنم میتوانید دست من را بگیرید

  6. faraz می گوید

    با سلام من ۱۷ سال دارم به خودرو و طراحی ان بسیار علاقه مند هستم و طراحیم بد نیست ولی متاسفانه در ایران به این حرفه اهمیت چندانی داده نمیشود برای اینکه بتونم تو این کار به جای خوبی برسم و موفق بشم چه کارایی بکنم لطفا راهنمایی کنید ممنون

  7. سیروس احمدی آذر می گوید

    کسی نیست منو کمک کنه از زندگیم نا اومیدشدم.طرح متور مغناطیس مو دوزدیدن.من کمی لازمه فکر کنم دوثانیه ایده میدم .حرفی چرت میزنم ولی من می تونم شرکت تولیدی بنز به آخر سطع بهترین ماشین ها برسانم بنز درسته تو همه کلاس خودرو تولید می کنه ولی بهترین نیست.طراحی بدنشم.چرت .شرمنده

  8. رمضان علی نصیری می گوید

    باسلام به اقای فقیه زاده.چگونه میشود با شما در ارتباط مستقیم باشم برا ی پیشنهاد چند ایدی چپجدید شایدبرایتان جالب وموثر باشد

  9. رمضان علی نصیری می گوید

    درضمن چند ایده برا ی سیستم هواپیما نیز دارم که درنجات مسافران هنگام سقوط بکارمیاید.چون درایران این چیزهاخریدار ندارد.وکسی اهمیت نمیدهد پس بهتر دیدم باشما درمیان بگذارم .شاید بتوانم در کنارتان باشم.

  10. Mr.nobody می گوید

    قابل توجه طراحان عزیز ایرانی
    اقای فقیه زاده تو این سایت نیست که به شما جواب بده
    این فقط یه متن از مصاحبه با ایشونه.
    جواب همه سوالاتتون تو همین مصاحبه هست.
    تاسف اوره سوالات بعضی ها.
    معلومه دیگه واسه موفقیت تو این کار باید اینارو انجام بدین؛ آموزش مدرک دانشگاه معتبر خارجی و یا شرکت در مسابقات بین المللی خودرو ها که هرساله برگزار میشه.
    نمیدونم یکی که ذهن خلاق واسه طراحی خودرو داره چجوری این سوالات ساده و پیش پا افتاده رو میپرسه.
    آرزو بر جوانان عیب نیست.
    اول هدفتونو مشخص کنین بعد مراحشو پیشبینی و برنامه ریزی کنید. بعد پله پله جلو برید.
    مطمئن باشین مقصدتون فرار نمیکنه.
    با تشکر.
    از مدیر سایت تقاضا دارم مطالب مربوط به مسابقات و اخبار بروز پیرامون خودرو بیشتر بزارن. با تشکر
    S8 CARs

  11. سپهر می گوید

    من به اتومبیل خیلی علاقا دارم نه به طراحیش به مسابقه پیخواستم بدونم چطوری در آینده میتونم مسابقه دهنده یک صرکت بشم

  12. محمد می گوید

    سلام من یک دانش آموز سال اول دبیرستان هستم از بچگی عاشق BMW بودم و دوست دارم طراح بشم طراحی سه بعدی روی کاغذم خوبه و طرح های مختلف میتونم طرح کنم من عاشق بی ام و هستم اگه این پیام رو میخونید کمکم کنید بتونم طراح بشم تخیل خوبی دارم و ایده های خوب میتونم بدم ولی نمیدونم چ جوری باید برسم بهش کمکم کنید تورو خدا من عشق بی ام و هستم از بچگی

  13. رضا می گوید

    سلام مهندس فقیه زاده من از ایران پیام میدم خدمتتون ….
    من طرحی در مورده باز دارنده گی خودرو در حالت چپ کردن دارم که نزدیک به چندین سال هست روش کار وفکر میکنم وهیچ جا بیانش نکرده ام ودوست دارم با شرکت شما درمیان بگذارم وپنجره ی صعوده من باشد که هست ودارای مدرک مهندسی ای تی هم میباشم وایملتون هم نداشتم خواهشا در مورده نحوه ارایه دادن طرحم به شرکتتان راهناییم کنید مرسی رضا هستم