محمدعلی شاه و همسرش ملکه جهان در تبعید + عکس

0

ملکه جهان همسر محمدعلی شاه و ملکه ایران بود. وی فرزند کامران میرزا و نوه ناصرالدین شاه بود.

او در ۲۳ رجب ۱۳۱۰ به عقد محمدعلی میرزا فرزند مظفرالدین میرزا ولیعهد درآمد. وی در سال ۱۹۴۷ م (۱۳۲۶ ش) هفده سال پس از مرگ پسرش احمدشاه درگذشت.

همسر محمدعلی‌شاه محمدعلی‌شاه محمدعلی میرزا فرزندان شاه عکس قدیمی زیباترین همسر شاه

ملکه جهان خانم فرزند کامران میرزا نایب‌السلطنه و سرورالدوله در سال ۱۲۹۲ق/ ۱۸۷۵م متولد شد.  از تحصیل و نوع زندگی ملکه جهان در دوره‌ای که در منزل  پدر خود بود اطلاعی در دست نیست.

همسر محمدعلی‌شاه محمدعلی‌شاه محمدعلی میرزا فرزندان شاه عکس قدیمی زیباترین همسر شاه

او در ۲ شعبان ۱۳۱۰  به عقد محمدعلی میرزا اعتضادالسلطنه، فرزند مظفرالدین میرزای ولیعهد درآمد. یکی از شرایط این ازدواج که از سوی ملکه جهان و پدرش کامران میرزا تعیین شد طلاق همسر صیغه‌ای اعتضادالسلطنه بود که این شرط پذیرفته شد.

حاصل ازدواج وی با محمدعلی میرزا اعتضادالسلطنه (محمدعلی شاه آینده) پنج فرزند بود که به ترتیب عبارت بودند از احمد میرزا، محمدحسن میرزا، محمود میرزا، عبدالمجید میرزا و فاطمه خانم. احمد میرزا در سن ۳۲ سالگی و محمد حسن میرزا در ۴۲ سالگی درگذشتند.

همسر محمدعلی‌شاه محمدعلی‌شاه محمدعلی میرزا فرزندان شاه عکس قدیمی زیباترین همسر شاهملکه جهان به همراه سه فرزند خود

و محمدعلی میرزا از آن پس دیگر همسری برنگزید. یک سال بعد در ۴ رجب ۱۳۱۱ ملکه جهان برای حرکت به سمت تبریز، مقر ولیعهد، آماده شد. محمدعلی میرزا حال به مقام ریاست کل قشون آذربایجان منصوب شده بود. مراسم عزیمت با شکوه بسیار صورت گرفت: « افواج رکاب با شاگردهای دو مدرسه بی معنی از دم سر در الماسیه تا باغ امیریه صف بسته بودند. تمام شاهزادگان و وزراء و صاحب‌منصبان نظامی و قلمی حاضر بودند. جمعیت تماشاچی زن و مرد بی حساب بود. خیلی تماشا داشت. فیلبان‌باشی هم با فیل جلو جلو حرکت می‌رفت… تهیه جهیز برای این عروس بیش از حد و اندازه دیده‌اند. هیچ عروسی با این همه جهیزیه دیده نشده است».

همسر محمدعلی‌شاه محمدعلی‌شاه محمدعلی میرزا فرزندان شاه عکس قدیمی زیباترین همسر شاه

محمدعلی‌شاه قاجار (۱۲۵۱ – ۱۳۰۴ ش) ششمین پادشاه از دودمان قاجار بود. او در ۱۲۸۵ خورشیدی به سلطنت رسید و به مخالفت با مشروطه پرداخت. مجلس شورای ملی را به توپ بست و آزادیخواهان را به قتل رساند. این رویدادها به استبداد صغیر معروف است. او پس از فتح تهران توسط مشروطه‌خواهان، به سفارت روس پناهنده شد و با فشارهای داخلی و خارجی مجبور به ترک ایران شد. مشروطه‌خواهان پس از وی پسر خردسالش احمدشاه را به سلطنت انتخاب کردند.

همسر محمدعلی‌شاه محمدعلی‌شاه محمدعلی میرزا فرزندان شاه عکس قدیمی زیباترین همسر شاهمحمدعلی شاه قاجار و همسرش

ملکه جهان پس از مرگ پسرش احمدشاه سال ها در فرانسه به همراه خاندانش زندگی کرد. او به جز فرزندان ذکرشده فرزندی ناخوانده به نام خانم، فرزند خواهر شوهرش (خواهر محمدعلی شاه و یکی از دختران مظفرالدین شاه) داشت که پس از قضیه‌ او و پدرش توسط خواهرشوهرش در سفارت روسیه به هنگام فرار محمدعلی شاه به او سپرده شد.

همسر محمدعلی‌شاه محمدعلی‌شاه محمدعلی میرزا فرزندان شاه عکس قدیمی زیباترین همسر شاه

مرگ ملکه جهان

ملکه جهان خانم در آبان ۱۳۲۶ در سن کلوی فرانسه درگذشت و در کنار فرزند و همسر و دیگر اعضای خاندان قاجار در کربلا دفن شد. کتاب برهان‌الایمان که مجموعه‌ای از ادعیه و اذکار است تالیف اوست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ