واقعیتی تکان‌دهنده از یک حمله پلاستیکی!

0

آخرین بار که از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کرده‌اید چه زمانی بوده؟ شاید همین امروز … کیسه‌های پلاستیکی امروزه همه جا پیدا می‌شوند. در فروشگاه‌ها، ارائه کالا علاوه بر بسته‌بندی معمول، درون کیسه‌های پلاستیکی نوعی احترام به مشتری تلقی می‌شود اما استفاده زیاد و گاه بی‌مورد از این کیسه‌ها در حال تبدیل شدن به یک بحران جدی زیست‌محیطی است.

به گزارش ایسنا، حامد حاتمی، بلاگر، در آستانه روز بدون کیسه پلاستیکی با انتشار این پست ادامه داده است: «بد نیست با هم نگاهی به آمار این بحران بیندازیم:

سالانه حدود ۵ میلیون کیلوگرم کیسه‌های پلاستیکی، راه خود را از زباله‌دانی‌ها به آب‌های جاری و در نهایت به اقیانوس‌ها باز می‌کنند. نشریه تلگراف برآورد می‌کند که در هر کیلومتر مربع از آب اقیانوس‌ها حدود ۴۶ هزار قطعه پلاستیک شناور هستند که هر سال باعث مرگ حدود ۱ میلیون پرنده دریایی و حدود ۱۰۰ هزار پستاندار آبزی (نظیر دلفین‌ها و …) و حیوانات مختلف از ۲۰۰ گونه متنوع می‌شوند.

موسسات تحقیقات قطبی نیز اظهار می‌کنند که زباله‌های پلاستیکی خود را تا اقیانوس‌های منجمد شمالی و جنوبی رسانده‌اند یا به عبارتی دیگر زباله‌های پلاستیکی اقصی‌نقاط دنیا را فتح کرده‌اند. مشکل اینجاست که هنوز راه موثر و مقرون به صرفه‌ای هم برای جمع‌آوری و کنترل این مقدار زباله پلاستیکی پیدا نشده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در نشنال جئوگرافیک هر سال حدود ۵۰۰ میلیارد تا ۱ تریلیارد کیسه پلاستیکی در سراسر جهان تولید و مصرف می‌شود اما تنها ۱ درصد از این مقدار پلاستیک، بازیافت می‌شوند.

علت این است که بازیابی کیسه‌های پلاستیکی بسیار گران و هزینه‌بر است. کریستین ساینس مانیتور هزینه تقریبی بازیافت هر تن کیسه پلاستیکی را حدود ۴۰۰۰ دلار برآورد می‌کند در حالی که همین مقدار پلاستیک بعد از بازیافت تنها ۳۲ دلار ارزش خواهد داشت.

تا دلتان بخواهد باز هم از این آمارهای تکان‌دهنده هست اما ما چه باید بکنیم؟ همانطور که دیدید بازیابی و اصلا جمع‌آوری این حجم از زباله‌ها تقریبا کاری غیرممکن است و حتی در صورت امکان هم بسیار هزینه‌بر خواهد بود. پس گزینه جمع‌آوری و بازیافت فعلا راه حل اصلی ما نیست اما پزشکان همیشه می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است… این راهکار در اینجا هم صدق می‌کند. استفاده نکردن از کیسه‌های پلاستیکی و جایگزینی آنها با انواع پارچه‌ای و کاغذی می‌تواند روش مناسبی باشد.

در حال حاضر تعدادی از کشورها به این نتیجه رسیده‌اند و هر سال تعداد شهرها، ایالتها یا کشورهایی که قوانینی علیه کیسه‌های پلاستیکی وضع می‌کنند، بیشتر می‌شود اما در کشور ما هنوز قانونی برای محدود کردن استفاده از کیسه‌های پلاستیکی وجود ندارد؛ لذا ما می‌توانیم با کم کردن مصرف کیسه‌های پلاستیکی به حفظ مرمر آبی زیبایمان کمک کنیم. مثلا اگر برای حمل وسیله‌ای که خریده‌ایم نیاز به کیسه پلاستیکی نداریم، از فروشنده کیسه پلاستیکی قبول نکنیم. داشتن یک سبد کوچک یا کیف پارچه‌ای برای خرید هم راهکار مناسب دیگری است که نیاز ما به کیسه پلاستیکی را کمتر می‌کند.

با یک حساب سرانگشتی اگر هر ایرانی هر روز یک کیسه پلاستیکی کمتر استفاده کند، هر روز ۷۰ میلیون و هر ماه حدود دو میلیارد قطعه زباله پلاستیکی کمتر در کشور ما تولید خواهد شد.

پی‌نوشت: ۲۱ تیرماه جاری، روز خرید بدون نایلکس و بدون ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی در فروشگاه‌های شهروند و میادین تره‌بار شهرداری تهران است. این روز که «روز بدون نایلکس» نامگذاری شده با شعار «امروز یک کیسه پلاستیکی کمتر» در دستور کار قرار گرفته است.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ