سهامداران فروشنده پشیمان می شوند

0

ثبت دومین رکورد افت شدید شاخص کل در سال جاری طی معاملات روز گذشته و حرکت دسته جمعی سهام و صنایع در دامنه نوسان منفی حداکثری قیمت ها، تابلوی معاملات را فرا گرفت.

 مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند ضمن بیان این به بررسی دلایل این روند منفی پرداخت و اظهار داشت: گرچه قیمت اکثر سهام به زیر ارزش ذاتی رسیده، اما وجود برخی ابهامات در تعدادی از صنایع و عدم حمایت لازم از سوی دولت موجب گردیده سهامداران و سرمایه گذاران از وضعیت کنونی بازار احساس نارضایتی داشته و معاملات را خسته کننده می دانند.
علی دهدشتی نژاد افزود: اما مهمترین عامل در ریزش بیش از ۱۱۴۰ واحدی شاخص کل و معامله اکثر سهام در کف قیمت های مجاز روزانه، فضای روانی و صرف هیجانات و احساسات بود که مؤثرتر از هر عامل دیگری کنترل بازار را در دست داشت. البته همواره در ریزش قیمت ها مشاهده شده که عوامل روانی قوی تر از فضای ناشی از تحلیل، بازار را تحت تأثیر خود قرار می دهد.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی بازار منتظر رفع ابهامات و اعمال حمایت از سوی دولت است و با توجه به تبلیغ و تشویق مردم به سرمایه گذاری در بورس در حاکمیت روند مثبت بر بازار طی سال گذشته، این انتظار وجود دارد که در زمان کنونی و هنگام ریزش قیمت ها نیز این حمایت از بازار صورت گیرد. گرچه به نظر می رسد به چند دلیل چنین حمایتی از جانب دولت اعمال نمی شود.
این کارشناس بازار سرمایه در بیان دلایل گفته خود اظهار داشت: به نظر می رسد همچنان دولت تمرکز لازم را بر بورس و پتانسیل های موجود در آن ندارد. در وهله دوم می توان چنین برداشت کرد که دولت قصد دارد با تداوم همین شرایط در معاملات، بخشی از نقدینگی را در بورس ذوب کرده و تورم را کاهش دهد. حال آنکه بورس ایران همانند کودک نوپایی است که برای بلند شدن از زمین و راه افتادن نیازمند یاری و مساعدت است.
وی از گمراهی و سردرگمی نقدینگی به دلیل ابهامات به وجود آمده در برخی صنایع و گروه ها سخن گفت و تأکید کرد: در شرایطی که بازار به روند منفی بیشتر گرایش دارد، با ناامیدی از تحقق اتفاقات مثبت، قیمت ها به یکباره ریزش بیشتری را طی یک روز معاملاتی تجربه می کند و در این مقاطع حقیقی ها حجم عمده فروش را برعهده دارند؛ حال آنکه فروشندگان در این قیمت ها که اکثراً حقیقی هستند، بزودی از اقدام خود پشیمان می شوند.
به اعتقاد دهدشتی نژاد فرصت کنونی بهترین زمان برای خرید و اصلاح پرتفوی است و می توان نقاط بهینه خرید سهام بنیادین را با تحلیل تکنیکال به دست آورد. بگونه ای که ترکیب دو علم فاندامنتال و تکنیکال می تواند نتیجه مطلوب را برای سرمایه گذار در برداشته باشد. چراکه بسیاری از سهام بنیادین بورس هم اکنون زیر ارزش ذاتی خود قرار گرفته اند.
وی در تأیید این گفته خود به تاریخچه نحوه حرکت شاخص داو جونز آمریکا اشاره کرد و گفت: در سال ۱۹۵۰ میلادی و زمانی که در اوج جنگ جهانی دوم خلیج مکزیک بمباران می شد، شاخص داوجونز حرکتی صعودی را در پیش گرفت؛ چراکه پیش از آن قیمت سهام زیر ارزش ذاتی خود قرار گرفته بودند و در چنین شرایطی می توان با قطعیت گفت روندها قطعاً تغییر جهت خواهند داد.
وی علل خسته کننده بودن روند معاملات این روزها برای سهامداران و سرمایه گذاران را در طرز فکر اشتباه آنها دانست و افزود: نکته مهم در این است که در زمان حاکمیت فضای مثبت بر بازار، همه فعالان بازار سرمایه مدیریت تحلیل و بهینه سازی پرتفوی خود را به صورت روزانه انجام می دهند، اما در زمان ریزش قیمت ها متأسفانه دچار ناامیدی شده و رصد بازار را کنار می گذارند. حال آنکه این اقدام اشتباه بوده و ناشی از نگرش غلط افراد است؛ چراکه چنین مقاطعی بررسی و تحلیل بیشتری را می طلبد، همانطور که در زمان بیماری مراقبت و رسیدگی از بیمار بیشتر لازم است.
  مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند در خاتمه، ارزیابی خود را از وضعیت بورس و روند قیمت ها در بازار سهام در اوج برگزاری مجامع عادی سالیانه شرکت ها و تقسیم سود بین سهامداران چنین عنوان کرد: با توجه به عملکرد مطلوب شرکت ها طی سال مالی ۹۲، به نظر می رسد میزان سود تقسیمی در مجامع صاحبان سهام مناسب باشد. اما به دلیل اعلام تعدیل منفی سود سال ۹۳ توسط بسیاری از شرکت ها می توان گفت قیمت سهام در زمان بازگشایی نماد پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه روند مثبتی را همانند تابستان داغ سال های گذشته تجربه نخواهد کرد. گرچه انتظار می رود در گزارش های میان دوره ای سال مالی ۹۳، شرکت ها سود برآوردی خود را تعدیل کنند. چراکه این پیش بینی ها در بسیاری از موارد محافظه کارانه اعلام شده و احتمال تعدیل مثبت برای آنها وجود دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ