پیشنهاد هایی به سهامداران ، برای کسب سود در شرایط فعلی بورس

0
در شرایط فعلی وضعیت بازار سرمایه به گونه ای است که به دلیل ابهامات مختلفی که در خصوص صنایع وجود دارد و روند با ثباتی را در آن نمی توان مشاهده کرد.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در حال حاضر بازار سرمایه تحت تأثیر نحوه تصمیم گیری دولت در قبال صنایع مختلف ازجمله پتروشیمی، سیمان و صنایع غذایی و سایر صنایع بزرگ قرار داد چراکه بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها روند سودآوری شرکت ها به دلیل افزایش هزینه ها تحت تأثیر قرار خواهد گرفت لذا شرکت ها برای حفظ روند سودآوری خود و پوشش هزینه ها به دنبال افزایش نرخ فروش محصولات خود هستند.

طباطبایی ادامه داد: با توجه به سیاست دولت برای کنترل و مهار تورم در کشور به نظر می رسد شرکت ها برای افزایش نرخ فروش خود با مسایلی از طرف دولت رو به رو هستند ولی در هر حال پیش بینی می شود دولت به تدریج و به صورت مرحله ای به شرکت ها برای تغییر نرخ فروش محصولاتشان مجوز لازم را بدهد و حتی ممکن است این کسب اجازه به صورت پنهانی نیز به بعضی از صنایع داده شود.

این مدرس دانشگاه در ادامه ابراز داشت: عامل دیگری که بر رفتار بازار سرمایه تأثیرگذار بوده است بحث مسئله هسته ای و عدم توافق نهایی در مذاکرات ژنو بوده است که برای فعالان اقتصادی کشور حائز اهمیت می باشد چراکه تأثیر این مذاکرات در شرایط کلی اقتصاد کشور از اهمیت برخوردار است.

طباطبایی خاطر نشان کرد: این بازیگران اصلی بازار که در واقع شرکت های حقوقی بزرگ هستند رفتار بازار سرمایه را با حمایت یا عدم حمایت و معامله در گروه های مختلف بازار شکل می دهند و گاهاً با معامله بر روی سهم های شرکت های شاخص ساز سعی در کنترل روند بازار سرمایه دارند.

این کارشناس در مورد زمان تغییر شرایط فعلی اظهار داشت: به نظر می رسد در ۶ ماهه ابتدایی سال و حداقل تا مرداد و شهریور ماه سال جاری این رویه ادامه داشته باشد و بعد از آن با رفع ابهامات سیاسی و اقتصادی موجود بازار به سمت شفافیت بیشتر حرکت کند بنابراین می توان انتظار بهتر شدن روند معاملات را در بازار سرمایه داشت.

طباطبایی در خصوص گزارش های ۱۲ ماهه پیش بینی های اولیه سال ۹۳ شرکت ها ابراز داشت: بازار سرمایه تأثیر گزارش های ۱۲ ماهه را در قیمت ای فعلی لحاظ کرده است و پیش بینی اولیه شرکت ها برای سال ۹۳ نیز خیلی محتاطانه نبوده است و به دلیل اجرای طرح هدفمندی نتوانسته خیلی انتظارات را برآورده سازد بنابراین همانطور که ذکر شد می بایست منتظر گزارش های آتی شرکت ها و اعمال این تغییرات هزینه ای در صورت های مالی ماند.

این کارشناس پیرامون استراتژی مناسب در شرایط فعلی ابراز داشت: می بایست به دنبال سرمایه گذاری در سهام شرکت هایی بود که به لحاظ بنیادی و نقدینگی قوی باشند و از روند سودآوری مناسبی طی سال گذشته برخوردارند بود.

وی افزود: اگر بپذیریم سرمایه گذاران معمولاً ریسک گریز هستند بنابراین باید روند سودآوری شرکت و نسبت قیمت بر درآمد پایین تر از متوسط صنعت را برای مدیریت ریسک خود مد نظر قرار دهند.

طباطبایی خاطر نشان کرد: صنایع پالایشگاهی و روانکارها و برخی ساختمانی ها و سیمانی ها و همینطور صنعت دارو با پتانسیل تولید و تمرکز بر روی تولید داخلی داروها می توانند مورد توجه قرار گیرند.

این مدرس دانشگاه در مورد حجم معاملات بازار سرمایه ابراز داشت: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور این انتظار در خصوص کاهش حجم معاملات در بازار سرمایه وجود داشت بنابراین حجم معاملات فعلی در بازار خیلی نگران کننده نیست و طبیعی است.

وی افزود: البته حجم معاملات سال گذشته در بازار سرمایه با توجه به شرایط آن سال خیلی منطقی نبود بنابراین مقایسه حجم معاملات سال گذشته با امسال اساساً خیلی صحیح نمی باشد.

در ادامه طباطبایی به سرمایه گذاران توصیه کرد: اگر در سهام شرکت های بنیادی که از نسبت قیمت بر درآمد پایین تر از متوسط بازار برخوردارند سرمایه گذری کرده اید و نسبت به روند سودآوری شرکت در گذشته شناخت کافی دارید اقدام به حفظ و نگهداری سهام خود کنید و اگر براساس هیجان سهمی را در پرتفوی خود وارد کرده اید می بایست یک مهندسی مجددی در پرتفوی خود داشته باشید و سعی کنید ریسک خود را مدیریت کنید.

وی در خاتمه اظهار داشت: افراد جدیدی که تصمیم به ورود به بازار سرمایه دارند می بایست شرایط این بازار را با همه ابهامات آن بپذیرند و به سمت تشکیل یک پرتفوی بهینه گام بردارند تا بتوانند بازدهی متوسطی در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر از نرخ سود بانکی را در بازار سرمایه تجربه کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ