بررسی ارزش ۱۱ نیروگاه زیر مجموعه “مپنا”

0

مپنا به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های فعال در صنعت نیروگاهی ،مالک چندین نیروگاه گازی و سیکل ترکیبی در زمینه تولید برق می باشد.با توجه به این موضوع ،در بخش زیر قصد داریم به طور خلاصه ارزش نیروگاه های شرکت که در پرتفوی آن موجود می باشند را برآورد نماییم.برای دریافت تحلیل کامل شرکت با فرمت pdf روی لینک «دریافت فایل» در پایان صفحه مراجعه نمایید

بررسی ارزش نیروگاه های مپنا

یکی از محورهای جدید در نظر گرفته شده در سبد فعالیت های راهبردی گروه مپنا ،بخش پروژه های سرمایه گذاری می باشد.مشخصه بنیادی این بخش ،فعالیت در جذب گسترده سرمایه های داخلی و خارجی به منظور احداث نیروگاه ،طرح های صنعتی در زمینه های نفت و گاز و حمل و نقل ریلی به روش قراردادهای ساخت (Build) ،بهره برداری (Operate) و انتقال ( Transfer) یا در اختصار B.O.T و قرار دادهای ساخت (Build) ،بهره برداری (Operate) و مالکیت( Own) یا در اختصار B.O.O و دیگر روش های متداول سرمایه گذاری می باشد.

۱-      تولید برق توس مپنا

نیروگاه گازی توس مشتمل بر ۶ واحد ۱۵۹ مگاواتی از نوع V94.2 شرکت زیمنس می باشد.این نیروگاه بر مبنای قرارداد تبدیل انرژی ( ECA) به روش BOO انجام می شود.به منظور اجرای پروژه نیروگاه گازی توس شرکت های سرمایه گذار اقدام به تاسیس شرکت پروژه ای به نام شرکت تولید برق توس مپنا در دی ماه ۸۲ نمودند.۱۰۰ درصد این شرکت در اختیارمپناست.

۲-      تولید برق عسلویه مپنا

نیروگاه گازی عسلویه مشتمل بر ۶ واحد ۱۵۷ مگاواتی از نوع V94.2 توگا (تحت لیسانس زیمنس) و پست ۴۰۰ کیلو ولت مربوطه در ۲۵ کیلومتری منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی در مجاورت روستای بستانو در استان بوشهر واقع شده است.این نیروگاه بر مبنای قرارداد تبدیل انرژی ( ECA) به روش BOO انجام شده است.۱۰۰ درصد این شرکت در اختیار مپناست

۳-      تولید برق گناوه مپنا

در تاریخ ۲۸ / ۱۲ / ۸۵ پس از بر گزاری مناقصه و توافقات حاصله بین سازمان تولید برق ایران و گروه مپنا به عنوان سرمایه گذار قرارداد نیروگاه گناوه به روش ساخت، بهره برداری و تملک ( BOO ) منعقد گردید. نیروگاه سکیل ترکیبی گناوه با ظرفیت ۴۸۴ مگاوات مشتمل بر دو واحد توربین گازی ۱۶۲ مگاواتی و یک واحد توربین بخار ۱۶۰ مگاواتی از محصولات گروه مپنا می باشد.۸۸ درصد سهام این شرکت به طور مستقیم در تملک مپنا و مابقی در تملک دیگر زیر مجموعه های شرکت می باشد

۴-      تولید برق پره سر مپنا

نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر با ساختار ساخت، بهر ه برداری و انتقال( BOT ) و و ظرفیت ۹۶۸ مگاوات و متشکل از دو بلوک )هر بلوک شامل دو واحد گازی ۱۶۲ مگاواتی و یک واحد بخاری ۱۶۰ مگاواتی( در استان گیلان و در ۵ کیلومتری رضوان شهر در بخش پره سر واقع شده است.پروژه نیروگاه پره سر به عنوان اولین تجربه مشارکت بخش خصوصی در صنعت برق در سال ۲۰۰۰ میلادی از طریق مناقصه بین المللی به مشارکت شرکت های ایتالیایی و آلمانی و شرکت مپنابین الملل واگذار گردید.مالکیت ۶۹ درصد این شرکت به طور مستقیم در اختیار مپنا، ۳۰ درصد در اختیار مپنا بین الملل و ۱ درصد در اختیار تولید برق عسلویه می باشد.

۵-      تولید نیروی اذرخش

در خرداد ماه ۸۶ طی مراسمی با حضور وزیر محترم نیرو و جمعی از مسئولین استان گلستان کلنگ احداث نیروگاه گازی علی آباد به زمین زده شد. این نیروگاه با قابلیت ارتقا به سیکل ترکیبی، شامل شش واحد ۱۶۲ مگاواتی با ظرفیت اسمی کل ۹۷۲ مگاوات به صورت ( BOO ) در مجاورت شهر علی آبادکتول در استان گلستان واقع شده است.۶۰ درصد این شرکت در اختیار شرکت نیروگاهی سنا و ۴۰ درصد نیز در اختیار مپناست.۱۷.۷۵ درصد سنا نیز در تملک مپناست.

۶-      تولید آب و برق قشم مپنا

نیروگاه تولید همزمان آب و برق قشم (در ۳۵ کیلومتری غرب قشم، تأسیس ۱۳۹۲)، یکی از نیروگاه‌های ایران، از دیدگاه نزدیک بودن به محل مصرف از نوع تولید پراکنده (DG) (مصرف برق در محل تولید) و از دیدگاه فناوری به کار رفته در آن از نوع تولید هم‌زمان گرما و برق به شمار می‌رود. ظرفیت این نیروگاه، تولید ۵۰ مگاوات برق است که شامل ۲ واحد توربین گازی ۲۵ مگاواتی در زمینی به مساحت ۴ هکتار است. این نیروگاه توسط گروه مپنا سرمایه‌گذاری شده است. برق تولیدی این نیروگاه فقط برای مصرف داخل جزیره است و سوخت مصرفی آن گاز طبیعی است.این نیروگاه، اولین نیروگاه تولید همزمان آب و برق و اولین نیروگاه با راندمان ۸۰ درصد، در ایران است.۹۹.۸ درصد این نیروگاه در تملک مپناست

در این نیروگاه همزمان با تولید برق، آب شیرین نیز تولید می‌شود. میزان تولید روزانه آن، ۱۸ هزار متر مکعب آب شیرین است که در جزیره قشم مصرف می‌شود.در نیروگاه قشم، پس از استفاده از سوخت فسیلی برای چرخاندن توربین گاز، به گردش درآمدن مولد جریان الکتریسیته (ژنراتور) و تولید برق، حرارت اتلافی توربین به سامانه آب شیرین کن هدایت می‌شود. در این سامانه، آب شور دریا از طریق تبخیر به آب شیرین خالص تبدیل شده و با افزودن مواد معدنی و کلسیم، آب آشامیدنی تولید می‌شود. توربین‌های مورد استفاده در این نیروگاه از طریق انتقال فناوری ساخت، در ایران ساخته شده است. .۹۹.۸ درصد این نیروگاه در تملک مپناست.

۷-      تولید نیروی برق سنندج

نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج با توان تولیدی نامی ۹۵۶ مگاوات در زمینی به مساحت ۷۲ هکتار در هفت کیلومتری شمال شهر سنندج و در نزدیکی روستای قلیان احداث شده است. این نیروگاه در ۴ واحد گازی، هر یک به ظرفیت تولید اسمی ۱۵۹ مگاوات و در مجموع ۶۳۶  مگاوات و ۲ واحد بخار ، هر یک به ظرفیت تولید اسمی ۱۶۰ مگاوات و در مجموع ۳۲۰ مگاوات به بهره برداری رسیده است.توربین­های گازی این نیروگاه از نوع V94.2  آنسالدو بوده و توربینهای بخش بخار از نوع E30-16-1×6.3  زیمنس و بویلرهای آن دوسان می باشد.

سوخت اصلی واحدهای نیروگاه، گاز طبیعی بوده ودر فصول سرد سال که امکان استفاده از گاز طبیعی وجود ندارد از گازوئیل به عنوان سوخت دوم و جایگزین گاز طبیعی استفاده می گردد و امکان استفاده همزمان از سوخت گاز طبیعی و گازوئیل با درصدهای مختلف نیز وجود دارد. ۹۷.۸۱ درصد این نیروگاه در اختیار مپناست

۸-         نیروگاه جنوب اصفهان

در سال ۱۳۸۱ طی یادداشت تفاهمی بین سازمان توسعه برق ایران (به نمایندگی از شرکت توانیر) و شرکت مپنا بین‌‌الملل و بنا به سیاست وزارت نیرو و شرکت توانیر مبنی بر ایجاد پروژه‌های نیروگاهی خصوصی در ایران، تصمیم به احداث نیروگاه گازی جنوب اصفهان گرفته شد.

طرح احداث نیروگاه گازی جنوب اصفهان به صورت ساخت، بهره‌برداری، واگذاری (BOT) با سرمایه‌‌گذاری شرکت مپنا بین‌الملل و حداقل یک شریک خارجی در نظر گرفته شد. در همین زمینه شرکت آلمانی (IFIC Holding AG یا به اختصار IHAG) موافقت خود را برای سرمایه‌گذاری مشترک در اجرای این پروژه با شرکت مپنا بین‌الملل (ثبت شده در کشور امارات متحده عربی) اعلام کرد و موافقت‌نامه این مشارکت در تاریخ ۱۷ / ۷/ ۸۱ بین دو شریک امضاء شد.شرکت پروژه نیروگاه جنوب اصفهان، در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۰۴ میلادی برابر ۳۰ / ۱۰ / ۸۲ با موضوع اجرای پروژه، در منطقه آزاد جبل علی امارات متحده عربی ثبت شد. این شرکت، شعبه ایران خود را در تاریخ ۳۱ / ۶/ ۸۳ تاسیس کرد و مکان احداث نیروگاه در استان اصفهان و در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان در نظر گرفته شد.مذاکرات برای اخذ وام تجاری به منظور اجرای پروژه از سال ۱۳۸۱ با بانک صادرات ایران شروع شد و نهایتاً در سال ۱۳۸۳ قرارداد وام با بانک صادرات دبی و PLC لندن به امضا رسید.۸۰ درصد این نیروگاه در اختیار مپنا می باشد

۹-         نیروگاه فارس

احداث نیروگاه گازی فارس به ظرفیت ۹۷۲ مگاوات در شرایط ایزو با روش ساخت، بهره‌برداری، تملیک (BOT) در آذرماه ۱۳۸۳ به  گروه مپنا ابلاغ شد.هم اکنون هر ۶ واحد این نیروگاه در مدار است و برق تولدی خود را از طریق پست ۴۰۰Kv  نیروگاه به شبکه سراسری برق تحویل می‌دهد.نیروگاه گازی فارس شامل ۶ واحد گازی هریک به ظرفیت ۱۶۲ مگاوات در شرایط ایزو ( در مجموع ۹۷۲ مگاوات) از نوع V94.2 ساخت شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا است.

۱۰-       نیروگاه خوزستان (بهبهان)

این نیروگاه در راستای تولید برق در جنوب کشور و پاسخ گویی به رشد مصرف در منطقه، با ۶ واحد اعم از ۴ واحد گازی ۱۶۶ مگاواتی و ۲ واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی جمعا به میزان ۹۸۴ مگاوات ( درشرایط ایزو) به روش B.B.O (ساخت، مالکیت و بهره برداری) به بهره برداری رسیده است.۲۰ درصد این نیروگاه در اختیار مپنا می باشد.

۱۱- نیروگاه گازی پرند

نیروگاه گازی پرند (در جنوب غرب استان تهران در شهر جدید پرند، کیلومتر ۳۰ اتوبان تهران – ساوه، تأسیس ۱۳۸۵)، یکی از نیروگاه‌های ایران با ظرفیت تولید ۹۵۴ مگاوات است که شامل ۶ واحد گازی ۱۵۹ مگاواتی از نوع V94.2 ساخت شرکت آنسالدو (آنسالدو انرژیا ایتالیا) است.

سوخت اصلی این نیروگاه گاز طبیعی و سوخت جایگزین گازوئیل است. مصرف گاز هر واحد نیروگاه حدود ۳۵ هزار مترمکعب در ساعت است.

احداث این نیروگاه از فروردین ۱۳۸۳ آغاز شد و واحد نخست آن در فروردین ۱۳۸۵ و واحد آخر آن در اسفند همان سال به بهره‌برداری رسید که در مجموع ۶ ماه زودتر از موعد مقرر وارد مدار شد و راه‌اندازی هر ۶ واحد نیروگاه در کمتر از یکسال انجام شد.

نام نیروگاه

نوع

مکان

درصد مالکبت مپنا

(مستقیم و

غیر مستقیم)

نوع

سرمایه گذاری

ظرفیت

(مگاوات)

ارزش

 (میلیون یورو)

ارزش ( میلیون ریال)

توس

گازی

خراسان-توس

۱۰۰

BOO

۹۵۴

۳۵۴

۱۴,۱۶۰,۰۰۰

عسلویه

گازی

بوشهر

۱۰۰

BOO

۹۴۲

۳۵۰

۱۴,۰۰۰,۰۰۰

پره سر مپنا

سیکل ترکیبی

رضوانشهر

۱۰۰

BOT

۹۶۸

۴۵۴

۱۸,۱۶۰,۰۰۰

گناوه

سیکل ترکیبی

بوشهر

۱۰۰

BOO

۴۸۴

۲۲۷

۹,۰۸۰,۰۰۰

تولید نیروی آذرخش

سیکل ترکیبی

علی آباد

۶۰

BOO

۹۷۲

۴۵۶

۱۰,۹۴۴,۰۰۰

تولید آب و برق قشم

نیروگاه برق-آب

قشم

۹۹.۸

BOO

۵۰

۷۰

۲,۸۰۰,۰۰۰

پرند

گازی

شهر جدید پرند

۱۰۰

BOT

۹۵۴

۳۵۴

۱۴,۱۶۰,۰۰۰

فارس

گازی

فسا

۱۰۰

BOT

۹۷۲

۳۶۱

۱۴,۴۴۰,۰۰۰

جنوب اصفهان

گازی

شهر مجلسی

۸۰

BOT

۹۵۴

۳۵۴

۱۱,۳۲۸,۰۰۰

بهبهان

سیکل ترکیبی

بهبهان

۲۰

BOO

۹۶۸

۴۵۴

۳,۶۳۲,۰۰۰

نیروگاه سنندج

سیکل ترکیبی

روستای قلیان

۹۷.۸۱

BOO

۹۵۶

۴۴۸.۳

۱۷,۵۳۹,۲۸۹

جمع

۹۱۷۴

۳۸۸۲.۳

۱۳۰,۲۴۳,۲۸۹

طبق جدول بالا مپنا ۱۱ نیروگاه تحت تملک با ظرفیت کل بیش از ۹۱۰۰ مگاوات دارد.طبق گفته ی مدیر عامل برق عسلویه ارزش جایگزینی برق عسلویه که ۹۴۲ مگاواتی ست حدودا ۳۵۰ میلیون یورو است که با یورو ۴۰۰۰ تومانی معادل ۱۴۰۰ میلیارد تومان خواهد شد.چندی پیش نیز بانک صادرات  نیروگاه ۱۶۰۰ مگاواتی خود را برای فروش به قیمت ۲۵۸۰ میلیارد تومان آگهی کرد که فعلا از فروش آن منصرف شده است.قیمت پایه این نیروگاه ( سیکل ترکیبی) نیز با توجه به قیمت ۲۵۸۰ میلیارد تومان با یورو ۳۴۱۰ تومان حدودا ۷۵۰ میلیون یورو برآورد می شود.ارزش نیروگاه های سیکل ترکیبی از نیروگاه های گازی بیشتر می باشد

روز ۷ اسفند ماه سال جاری نیز قرار است نیروگاه ۸۱۳ مگاواتی گازی-بخاری برق آبادان به قیمت کل ۱۰۱.۶ میلیارد تومان به فروش برسد که متناسب با قیمت پایه نیروگاه برق عسلویه می باشد.

بر اساس قیمت پایه نیروگاه آبادان که اطلاعیه عرضه آن در فرابورس منتشر شده و ارزش نیروگاه سیکل ترکیبی نیروگاه منتظر قائم که قبلا اطلاعیه عرضه آن منتشر شده بود می توان نیروگاه های گازی و سیکل ترکیبی مپنا را به شرح بالا ارزش گذاری کرد.ارزش ریالی این نیروگاه ها بر اساس یورو ۴۰۰۰ تومانی برآورد شده است.

با این فرضیات ارزش کل نیروگاه های مپنا بالغ بر ۱۳۰۲۴  میلیارد تومان خواهد شد که به ازای هر سهم ۱۳۰۲ تومان خواهد شد.

ذکر این نکته ضرروی ست که نیروگاه آب و برق قشم علاوه بر تولید برق روزانه ۱۸ هزار مترمکعب آب شیرین نیز تولید می کند.طبق گفته مدیرعامل مپنا تا دی ماه سال جاری حدود ۷۰ میلیون یورو در این نیروگاه سرمایه گذاری شده است.

شایان ذکر است مذاکرات ساخت ۳ نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی (جمعا۳۰۰۰ مگاوات) نیز توسط مپنا در بصره عراق نهایی شده است.

علاوه بر تملک مپنا در نیروگاه های فوق ، در شرکت سرمایه گذاری نیروگاهی ایران-سنا نیز تملک ۱۷.۵۷ درصدی دارد.

نام نیروگاه

نوع

درصد مالکبت

ظرفیت

(مگاوات)

ارزش

 (میلیون یورو)

ارزش ( میلیون ریال)

نیروگاه خرم آباد

سیکل ترکیبی

۷۲.۱۶

۱۹۳۶

۹۰۸

۲۶,۲۰۸,۵۱۲

تولید نیروی آذرخش

سیکل ترکیبی

۶۰

۹۷۲

۳۶۱

۸,۶۶۴,۰۰۰

توسعه نیرو گاهها وانرژی برق

سیکل ترکیبی

۲۰

۴۸۴

۱۸۰

۱,۴۴۰,۰۰۰

تولید نیروی زاگرس(پرند،ارومیه،اردبیل،قائن)

سیکل ترکیبی

۶۰

۲۸۲۶

۱۰۵۰

۲۵,۲۰۰,۰۰۰

مولد نیروی زنجان

سیکل ترکیبی

۱۰۰

۵۰۰

۱۸۵

۷,۴۰۰,۰۰۰

جمع

۶۷۱۸

۲۶۸۴

۶۸,۹۱۲,۵۱۲

ارزش کل نیروگاه های سرمایه گذاری نیروگاهی ایران سنا ۶۸۹۱ میلیارد تومان برآورد می شود .مپنا مالک ۱۷.۵۷ درصدی ایرن شرکت می باشد. ۱۷.۵۷ درصد ارزش نیروگاه های سنا ۱۲۱۱ میلیارد تومان برآورد می شود.

با این رقم کل ارزش نیروگاه های مپنا به ۱۴۲۳۵ میلیارد تومان خواهد رسید که به ازای هر سهم ۱۴۲۳ تومان خواهد شد.این ارزش فقط ارزش نیروگاه ها می باشد . شرکت ،توربین سازی ،واگن سازی و ساخت انواع تجهیزاتاز قبیل بویلر،پره های کمپرسور و ژنراتور را دارد که اگر ارزش شرکت های سازنده این تجهیزات نیز محاسبه شود ارزش جایگزینی شرکت بیش از این مبالغ خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ