ابهام در قیمت جدید سیمان/ فردا جلسه سیمانی‌ها در وزارت صنعت برگزار می‌شود

0

در حالی پیشتر اعلام شده بود که قیمت جدید سیمان بعد از تعطیلات می‌شود که به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان هنوز نمی‌توان زمان مشخصی را برای اعلام قیمت جدید سیمان تعیین کرد.

 کش و قوس بر سر افزایش قیمت سیمان از اواخر سال گذشته آغاز شده و تاکنون نیز ادامه یافته است. اواخر سال قبل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از افزایش ۱۴ تا ۲۲ درصدی قیمت سیمان خبر داد. افزایشی که توسط کارخانه‌های سیمان در تعطیلات سال جدید اعمال شد.

در ادامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در مقابل افزایش قیمت اعلام شده از سوی انجمن سیمان موضع‌گیری کرده و رسما این افزایش قیمت را غیرقانونی اعلام کرد. اگرچه انجمن سیمان به استناد تفاهم نامه امضا شده بین این انجمن و وزارت صنعت افزایش قیمت را قانونی دانست.

در همین حال در اواسط اردیبهشت ماه سال جاری براساس توافق انجام شده بین انجمن سیمان و وزارت صنعت قرار شد قیمت کارخانه‌های سیمانی به قیمتهای سال قبل بازگشته و در همان زمان اواخر خرداد و اوایل تیر ماه به عنوان زمان اعلام قیمت جدید سیمان تعیین شد.

با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی انجمن سیمان نیز پذیرفت تا همراهی لازم را با دولت انجام داده و فعلا از افزایش قیمت سیمان اجتناب کند. در همین حال توافق شد تا پرونده‌های تعزیراتی کارخانه‌های سیمانی نیز مختومه شوند. اگرچه در چند هفته اخیر برخی از کارخانه‌های سیمانی در استانهایی مانند همدان و بوشهر به دلیل آنچه تحت عنوان گرانفروشی اعلام شده جریمه‌های سنگینی را متحمل شده‌اند.

در تازه‌ترین اظهارنظر هفته گذشته مرتضی لطفی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که قیمت جدید سیمان بعد از تعطیلات اعلام خواهد شد. به گفته وی قیمت تمام شده تولید سیمان براساس تازه‌ترین حسابرسی انجام شده حدود ۲۵ درصد افزایش یافته اما نرخ پیشنهادی برای افزایش قیمت سیمان همان ۱۴ تا ۲۲ درصد سال قبل است.

در همین حال عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه هنوز قیمت جدید سیمان اعلام نشده است، اظهار کرد: فردا قرار است جلسه کارشناسی در وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته باشیم و احتمالا در این جلسه مشخص خواهد شد که قیمت سیمان چقدر افزایش خواهد یافت و این افزایش قیمت چه زمانی اعمال خواهد شد.

ابهام در اعلام قیمت جدید سیمان از یک سو باعث بلاتکلیفی سهامداران شرکتهای سیمانی در بورس شده و از سوی دیگر بازار مسکن و سازندگان مسکن را در نیز انتظار نگه داشته است. در صورت افزایش قیمت سیمان به طور طبیعی ارزش سهام شرکت‌های سیمانی رشد خواهد داشت اما از سوی دیگر قطعا بازار مسکن نیز هرچند اندک تحت تاثیر افزایش قیمت سیمان قرار خواهد گرفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ