پیامکی از شاخص بورس امروز به سهامداران

0

شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری با رشد بیش از ۲۲۶ واحدی همچنان در مدار ۷۵ هزار واحدی ماند تا کار را برای عبور از مقاومت قابل توجه ۷۶ هزار واحدی به اما و اگر برساند، البته شاخص کل امروز در ابتدای معاملات افزایش واحد بیشتری را تجربه کرد اما در نهایت نمایندگان سه گروه سنگ آهنی، بانکی و خودرویی ترمز رشد شاخص را کشیدند و این نماگر را وادار به عقب نشینی کردند.

از سویی دیگر نماد چهار شرکت هلدینگ خلیج فارس، مخابرات، همراه اول و مپنا در معاملات روز جاری به حمایت از شاخص پرداختند و در نهایت توانستند بر تأثیرگذاران منفی بر شاخص پیروز شده و رشد ۲۲۶ واحدی دماسنج اقتصاد را رقم بزنند.

اهالی تالار همچنان بر این باورند که با یک گل بهار نمی شود و رشد یک نماد در یک گروه را نمی توان به حساب روندی صعودی گذاشت هرچند که این شرکت تأثیر قابل توجهی بر شاخص بورس داشته باشد.

چند نکته صرفاً جهت اطلاع

گروه پتروشیمی: معاون اول رییس جمهور امروز خبر از افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی به دو برابر در کشور داد اما انگار گروه پتروشیمی امروز حواسش بیشتر معطوف به ساز مخالف لیدر گروه یعنی “فارس” بود و صحبت های جهانگیری را نشنید البته حق هم داشت چون امروز “فارس” در ابتدای معاملات حرکتی کرد که کلاً بازار سرمایه را انگشت به دهان گذاشت.

در نماد این شرکت امروز تقابل جانانه ای بین دوستداران شاخص کل و مخالفین سهام این شرکت در گرفت که نهایتاً پیروز قیمت پایانی دوستداران شاخص بودند و پیروز قیمت آخرین معامله مخالفین و فروشندگان این شرکت شدند. جالب است بدانید که این شرکت امروز حجم معامله به میزان اندکی بیش از شش میلیون و ۹۱۳ هزار سهم را پشت سرگذ اشت که آمار جالب توجهی را در پی داشت، بطوریکه تعداد ۴ خریدار حقوقی بیش از شش میلیون و ۳۵۰ هزار سهم این شرکت را خریدند و از سویی دیگر تعداد ۷ فروشنده حقوقی تعداد بیش از پنج میلیون و ۹۴۶ هزار سهم این شرکت را فروختند حقیقی ها هم که بیشتر فروشنده بودند تا خریدار دست آخر هم که تأثیر ۱۴۴.۵ درصدی مثبت بر شاخص بورس گذاشت. آخ باز فراموش کردیم تو موضوعاتی که به ما مربوط نمیشه دخالت نکینم. آقا ببخیشید حواسمان پرت “فارس” شد فراموش کردیم.

شسپا“: لقب بدشانس ترین عرضه اولیه بورس را از آن خود کرد، میگن آه جا ماندگان از خرید سهام در روز اول که آنلاین ها بودند گریبان این شرکت را گرفته است. باخبر شدیم شرکت بیمه ای که “شسپا” را تحت پوشش داشته زیان وارده از آتش سوزی را بنا به دلایلی قبول نکرده، فعلاً حقوقی اجازه تشکیل صف فروش و افت بیش از حد قیمت را نداد. اما امروز قیمت سهام با روز عرضه تنها اختلافی ۱۰۰ تومانی دارد، از حق نگذریم و اقعاً آخر بدشانسیه دیگه.

مپنا: باید با صدای بلند به حقوقی خریدار این شرکت گفت که خسته نباشی دلاور، واقعاً این حقوق آخر جرأت و جسارته، آقا خیلی جرأت می خواد شما سهام شرکتی رو با این حجم قابل توجه در قیمتی بخری که یکی از سهامداران عمده شرکت که اتفاقاً شرکت سرمایه گذاری کارکنان همین شرکت هم هست در حال فروش سهمیه، حقیقی ها هم که امروز غوغا به پا کردند، از ۱۵ میلیون سهم معامله شده فقط ۱۰ میلیون آن از سوی حقیقی ها عرضه شده، ناگفته نماند که شایعه پرداخت مطالبات برقی ها نیز خیلی به موقع و بجا توی بازار پیچید. حقوقی هم که بیش از ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم توسط ۱۱ کد معاملاتی اقدام به خرید نموده، حالا به چه دلیل به ما اصلاً هیچ ربطی ندار، آقا تو چه کار داری که امروز مپنا تأثیر ۵۹.۵ واحدی روی مثبت شدن شاخص داشته، والا.

خودرویی ها: فعلاً که تولیدکنندگان این صنعت تو جاده افزایش نرخ چپ کردن. جالبه که قطعه سازا اکثراً یا صف خرید دارن یا توی نوسانات مثبت معامله می شدند، دوباره امروز خبر اومد که این هفته شورای رقابت قراره تکلیف افزایش نرخ این صنعت را مشخص کند. ما که میگیم بازهم شوخیه یه وقت هم دیدید شوخی شوخی جدی شد. فعلاً که این گروه جزو قرمز پوشان بورس هستند.

گروه بانکی: آقا بگذریم، چیه اینقدر گیر به روندشون میدین بزارین راحت باشن.

در پایان جا دارد تا یادآوری کنیم از فردا هشتمین نمایشگاه بازار سرمایه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز می شود و شاید بتوان برخی از مدیران شرکت های بورسی را در آنجا پیدا کرد هرچند که گفته مدیران با عملشان زمین تا آسمان فرق دارد.

راستی شاخص همین الان برامون پیامک فرستاده که به اهالی تالار خبربدید اینقدر از رنگ و رخ سبزم تعریف نکنن، اینقدر هرجا می شینند نگن شاخص سبز شد، آقاجون اینقدر به رنگ و رخم نگاه نکنید از تو داغونم، چرا کسی باورش نمیشه؟!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ