خانه / بورس و سهام / بورس تهران در مرحله خسته سازی

بورس تهران در مرحله خسته سازی

با توجه به کم رمق بودن روند معاملات در بازار سرمایه طی چند روز اخیر به نظر می رسد بی رقبتی نسبت به این بازار فزونی یافته است چراکه بازار در مرحله خسته سازی به سر می برد.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: علت کم تحرکی در بازار سرمایه عمدتاً به مسایل سیاسی و مذاکرات در حال جریان برمی گردد و لذا از آنجایی که دستیابی به یک توافق نهایی زمانبر است بنابراین سرمایه گذاران محرک لازم برای ایجاد انگیزه برای حضور را ندارند و بسیار محتاطانه در این بازار گام بر می دارند و خود را برای واکنش نسبت به هر نوع تغییر شرایط آماده نگه می دارند.

کمری ادامه داد: شرایط فعلی صنایع به لحاظ اقتصادی و بنیادی از وضعیت مناسبی برخوردار است و فقط مسئله ابهامات قیمت گذاری است که بزودی رفع خواهد شد بنابراین به نظر بنده بازار ریزش بیشتری نباید داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه در مرحله خسته سازی قرار دارد و لذا بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل طولانی شدن این روند به لحاظ روانی خسته شده و انگیزه لازم برای ورود سرمایه جدید به این بازار را از دست داده اند بنابراین پیش بینی می شود تا زمان ایجاد یک محرک جدی این رویه ادامه پیدا کند و باید بازار به نقطه ای برسد که جذابیت لازم برای تزریق نقدینگی تازه به وجود آید.

کمری در مورد محرک های لازم برای رشد بازار سرمایه ابراز داشت: حل و فصل شدن مسئله هسته ای و مذاکرات بین المللی می تواند مهمترین محرک برای رشد بازار سرمایه باشد به علاوه اصلاح قیمتی که در سهام بسیاری از شرکت های بزرگ و بنیادی در چند ماه اخیر رخ داده به همراه سیاست تقسیم سود حداکثری بسیاری از شرکت ها در مجامع می توانند تأثیرگذار باشند.

وی افزود: با اجرای سیاست تقسیم سود حداکثری غالب شرکت ها در فصل مجامع این انتظار به وجود می آید که بعد از فصل مجامع شرکت ها میزان بیشتری اصلاح قیمتی را تجربه کنند و لذا رسیدن قیمت ها به سطوح جذاب می تواند خود محرکی برای ورود سرمایه های جدید گردد.

این کارشناس با اشاره به سیاست های اقتصادی دولت اظهار داشت: دولت جدید در پی کنترل تورم است بنابراین در بحث مسئله قیمت گذاری صنایعی همچون خودرو و سیمان و صنایع غذایی به صورت محتاطانه عمل می کند ولی به نظر می رسد با توجه به رشد هزینه های صنایع، دولت با افزایش نرخ آنها موافقت کند ولی درصد این افزایش نرخ و زمان اعلام به بازار است که سبب شده رفتار بازار سرمایه در حالت خنثی و نزولی قرار گیرد.

همچنین در خصوص نرخ سود بانکی نیز به نظر می رسد بانک ها بزودی در جهت کاهش آن اقداماتی را صورت دهند چراکه ادامه روند فعلی برای بانک ها هزینه بر خواهد بود.

کمری افزود: دلیلی که وضعیت بازار سرمایه رفتاری این چنینی از خود نشان می دهد این است که ابهامات بازار سبب شده سرمایه گذار نتواند چشم انداز صحیحی از آینده برای خود ترسیم کند بنابراین به سودهای کم در بازار سرمایه قانع شده است و حتی برخی ترجیح می دهند به جای سرمایه گذاری در یک بازار پر ابهام سرمایه خود را در بانک سرمایه گذاری کند.

این کارشناس پیرامون وزن مسایل سیاسی در کشور ابراز داشت: متأسفانه در کشور ما سیاست پایه و اساس اقتصاد شده است در حالیکه این اقتصاد است که می بایست مرکز توجه باشد چراکه برخورداری از یک اقتصاد قوی و داشتن چندین شریک تجاری بزرگ در حوزه بین المللی می تواند آثار منفی هر نوع تحریمی را خنثی کند.

کمری با اظهار خوشبینی نسبت به روند مذاکرات 1+5 اظهار داشت: روابط سیاسی فعلی از یک دامنه تاریخی برخوردار است که در طول سالیان طولانی حاصل شده بنابراین نمی توان انتظار داشت که ظرف چند روز و چند ماه به نتیجه مشخص برسد البته من نسبت به نتیجه این مذاکرات خوشبین هستم و فکر می کنیم در 6 ماهه دوم سال جاری اتفاقات خوبی در حوزه روابط بین الملل رخ دهد چراکه دولت جدید از ابتدای شروع کار خود با شعار امید و تدبیر پا به عرصه گذاشته است و به هیچ عنوان علاقه ای به طولانی تر شدن مذاکرات نخواهد داشت.

این کارشناس بازار با انتقاد از سیاست شرکت داری حقوقی های بزرگ در بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به سیستم های شرکت داری در کشورها در واقع می توان گفت حقوقی ها خیلی بر مبنای اصول شرکت داری و تصمیمات بلندمدتی عمل نمی کنند چراکه در شرکت های حقوقی نیز در انتها یک فرد حقیقی، تصمیم گیر می باشد و لذا رفتار حقوقی های بازار سرمایه در واقع متأثر از رفتار یک فرد حقیقی است که این مسئله به روند حرکت بازار سرمایه نیز صدمه وارد کرده است.

در خاتمه این کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد: در تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه حتماً مسئله ریسک به بازده سرمایه گذاری را مدنظر قرار دهید و با تشکیل یک پرتفوی منطقی با دید حداقل یکساله در بازار وارد شوید.

بنابراین صنایعی همچون صنعت حمل و نقل و بانکداری به همراه صنایع وابسته و زیر مجموعه صنعت خودرو همچون صنعت لیزینگ و قطعه سازی می توانند مورد توجه قرار گیرند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*