مروری بر مجامع مهم بورسی / آژیر رکود بازار سرمایه به صدا در می‌آید؟

0
برگزاری هشتمین نمایشگاه بورس و بیمه هم نتوانست از رکود سنگین حاکم بر فضای بورس تهران کم کند و کماکان قیمت اکثر سهام بر طبل افت ممتد اما آهسته می‌کوبد.
 به این ترتیب، شاخص بورس در هفته جاری ۸/۰ درصد دیگر کاهش یافت تا با ورود دوباره به کانال ۷۴ هزار واحدی (که پیشتر در اواخر فروردین ماه نیز تجربه شده بود) فاصله خود از نقطه اوج نیمه دی‌ماه گذشته را به ۱۷ درصد برساند. به این ترتیب بورس تهران تا تجربه ورود به رکود رسمی (که مطابق تعریف مرسوم در بازارهای مالی معادل ۲۰ درصد از نقطه اوج اخیر خود است) حدود سه درصد فاصله دارد. در صورت تجربه این افت، بورس تهران نخستین بازار در سطح بین المللی خواهد بود که وارد رکود رسمی در سال ۲۰۱۴ میلادی می‌شود؛ هر چند به‌زعم بیشتر کارشناسان این اتفاق به دلیل در کف قرار داشتن قیمت اکثر سهام و ارزش‌گذاری منصفانه کل بازار از احتمال کمی برخوردار است. از گروه‌های صنایع چه خبر؟

به گزارش دنیای اقتصاد، شاید یکی از اصلی ترین دلایل رکود این روزهای بازار سهام نبود خبری موثر و قابل اتکا در جهت ترسیم چشم‌انداز رشد سودآوری برای اکثر صنایع باشد. در صنعت پتروشیمی، ثبات نرخ ارز، اصلی ترین محرک رونق این گروه در دو سال اخیر را مهار کرده است؛ ضمن آنکه قیمت برخی از مهم‌ترین محصولات صادراتی شرکت‌های بورسی در این بخش شامل اوره و متانول در کف قیمتی چند ساله قرار دارد.

در بخش معادن و فلزات اساسی هم دو عامل مهم افت تقاضای چین و عدم رشد دلار، افزایش درآمد از محل رشد قیمت‌های فروش را تسهیل نمی‌کند. در یکی از مهم‌ترین‌ نشانه‌ها در این باره، نرخ سنگ‌آهن در این بخش افت تقریبا ۳۰ درصدی را تجربه کرده و در بازار چین به ۹۵ دلار (برای عیار ۶۲ درصد) رسیده است. در این قسمت، همچنین، با وجود تعریف طرح‌های توسعه جالب در شرکت‌های مختلف معدنی و فلزی، به علت افزایش سه برابری نرخ ارز (که سرمایه ثابت مورد نیاز برای اجرای طرح‌ها را به شدت افزایش داده است) و نیز فشار تحریمها و تقسیم سود حداکثری، چشم‌انداز توسعه ظرفیت تولید با کندی رو به روست.در صنعت سیمان، قرارهای چند‌باره برای افزایش نرخ سیمان هر بار به تعویق افتاده و نمی‌توان روی امکان تحقق سناریو مد نظر سیمانی‌ها در‌خصوص افزایش قیمت فروش داخلی اطمینان داشت.

در صنعت دارو هم درباره افزایش نرخ، دولت به صراحت آب پاکی را روی دست داروسازان در سال ۹۳ ریخته؛ هر چند امکان بهبود مختصر پیش‌بینی سود شرکت‌های این گروه ناشی از تسهیل مبادلات خارجی و کاهش خواب سرمایه وجود دارد.
در صنعت بانکداری با کاهش تورم و بالا ماندن نرخ سود سپرده یک ساله، مشکل اعطای تسهیلات با نرخ‌های بالا به مشتریان مطمئن خودنمایی می‌کند که منجر به رقابت بانک‌ها در کاهش حاشیه خالص بهره (تفاوت بین سود پرداختی به سپرده‌ها و تسهیلات) خواهد شد.
در صنعت خودرو شاید بیشترین امیدواری برای بهبود شرایط وجود دارد اما بدهی‌های سنگین خودروسازان به شبکه بانکی و مقاومت دولت در برابر افزایش نرخ خودرو، تبدیل این امیدها به پتانسیل سودآوری واقعی را تهدید می‌کند. به این ترتیب با درگیری اکثر صنایع مهم در افق ثبات (و نه رشد) انگیزه سرمایه‌گذاران برای خرید سهام با ارزش‌گذاری بالاتر (P/E بیشتر) کاهش یافته است و این چشم‌انداز، احتمالا در ادامه سال ۹۳ در صورت تداوم پیشرفت کند گشایش سیاست خارجی کمابیش ادامه خواهد یافت. مروری بر مجامع مهم

ترافیک برگزاری مجامع سالانه شرکت‌های بورسی کماکان سنگین است و اغلب مجامع با تقسیم سودهای سنگین، سهامداران خود را بدرقه می‌کنند. در مجمع بزرگ‌ترین سنگ‌آهنی کشور یعنی چادرملو که با تقسیم سود ۱۰۵ تومانی به ازای هر سهم همراه بود بر تمرکز شرکت بر فروش داخلی و عدم آسیب پذیری از افت سنگین قیمت جهانی سنگ‌آهن تاکید شد. همچنین، در‌خصوص بهره مالکانه نیز مطرح شد که مشارکت فولادسازان در پرداخت این هزینه در سال گذشته و امسال قطعی است و بابت آن شرکت‌های سنگ‌آهنی ابلاغیه دولت (ایمیدرو) را در دست دارند؛ هر چند در این میان با توجه به تفاوت دیدگاه و عدم شناسایی هزینه در حساب‌های برخی فولادسازان، نماینده سازمان بورس خواستار شفاف‌سازی مساله و افشای اسناد مربوطه به صورت عمومی شد.

همچنین در‌خصوص صدور برگ تشخیص مالیاتی ۲۴۳ میلیارد تومانی برای سال ۹۱ مطرح شد که شرکت با توجه به اعتقاد بر شمول معافیت به آن اعتراض دارد و بابت آن ذخیره‌ای در حساب‌ها منظور نکرده؛ هر‌چند در تقسیم سود، احتیاط لازم در این باره لحاظ شد. علاوه‌بر این، «کچاد» برنامه‌ای برای افزایش سرمایه در افق یک ساله ندارد. در مجمع پتروشیمی مارون، نرخ جدید گاز اتان برای سال جاری ۲۴۰ دلار و تسویه با قیمت ارز مبادله‌ای عنوان شد. در مجمع نفت ایرانول هم که تقسیم سود بالای ۹۴ درصدی را برای سهامداران در بر داشت بر ریسک تک نرخی شدن ارز تاکید شد که منجر به افزایش بهای تمام شده و عدم رشد متناسب قیمت‌های فروش (که بیشتر بر مبنای ارز آزاد است) تاکید شد. برای مدیریت این شرایط، «شرانل» قصد دارد با تمرکز بر داخل کشور، سهم بازار و کیفیت محصولات خود را افزایش دهد تا در صورت مواجهه با ارز تک نرخی، آسیب‌ جدی متوجه سودآوری شرکت نشود.

 پایان یک گردهمایی «نمادین» دیگر …

هشتمین نمایشگاه سالانه بورس، بانک و بیمه این بار بر خلاف سنت سال‌های گذشته بدون تقارن با ایام تعطیلات پایان هفته برگزار شد تا فضای آن در ایام کاری وسط هفته خلوت تر از قبل به نظر برسد. گشت و ‌گذاری در میان انبوه غرفه‌های این نمایشگاه نشان می‌دهد که این نمایشگاه بیشتر فضایی برای تعامل بین فعالان بورس فراهم کرده و تبدیل به مراسمی برای تجدید دیدار و ارتباط نزدیک‌تر بین بازیگران بازار سرمایه شده است. به این ترتیب، فقدان یک محوریت و هدف مشترک برای نمایشگاه و نیز در دسترس بودن خدمات پیشنهادی شرکت‌ها در فضای خارج از نمایشگاه، برخی ابهامات از سوی مشارکت‌کنندگان درباره انگیزه حضور در این گردهمایی نمادین را ایجاد کرده است. بنابراین، هر چند برگزاری این نمایشگاه (که در نوع خود در خاورمیانه بی نظیر است) را می‌توان به فال نیک گرفت اما به نظر می‌رسد متولیان آن باید برای عرضه خدمات جدید و متفاوت در فضای نمایشگاه و نیز یافتن روش‌هایی برای جذب قوی‌تر مخاطب عام در‌صدد راهکارهای نوین باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ