افزایش قیمت کود اوره از اول تیرماه / افزایش قیمت پتروشیمی‌ها فقط در یک محصول

1
احمد مهدوی اظهارداشت: بحث افزایش قیمت محصولات پتروشیمی بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی‌ فقط در مورد محصول اوره کشاورزان اتفاق خواهد افتاد، چراکه بقیه محصولات پتروشیمی را به قیمت فوب خلیج فارس و براساس ارز بودجه می‌فروشیم.
وی افزود: ممکن است افزایش اندکی در سایر محصولات به دلیل افزایش قیمت ارز بودجه به ۲۶۵۰ تومان اتفاق بیفتد چرا که ما در ماه‌های اول سال براساس قیمت ارز سال گذشته محصولاتمان را می‌فروختیم.
دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه درباره اوره به ما فشار آوردند که قیمت را مشابه سال گذشته نگه داریم، گفت: قیمت خوراک گاز ما افزایش یافته و حقوق و دستمزد هم افزایش یافته است. چگونه می‌توان قیمت را ثابت نگه داشت.
وی ادامه داد: به ما قول دادند که از ابتدای تیرماه بتوانیم قیمت اوره کشاورزی را افزایش دهیم و ما در این خصوص گزارشی برای آقای شریعتمداری معاون رئیس جمهور آماده و ارسال کرده‌ایم.
مهدوی با تاکید بر اینکه نباید به صورت تبعیض‌آمیز با پتروشیمی‌ها برخورد شود، گفت: کسی که گاز می‌گیرد و متانول تولید می‌کند محصول خود را یا صادر کرده و ارز می‌گیرد یا در داخل به قیمت فوب می‌فروشد اما کسی که با استفاده از گاز، اوره تولید می‌کند مجبور است با قیمت پایین، محصول خود را به بخش کشاورزی بفروشد.
وی با بیان اینکه کشاورزان حتماً باید مورد حمایت قرار بگیرند و سوبسید دریافت کنند اما نه از جیب دیگران، گفت: هند در حال حاضر اوره را هر تن ۳۰۰ دلار از ما می‌خرد و ۸۰ دلار به کشاورز خود می‌فروشد.
وی تصریح کرد: براساس قانون اگر دولت قیمتی را به صورت تکلیفی تعیین کرد باید مابه‌التفاوت آن را خود دولت تأمین کند.
دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: پیشنهاد کرده‌ایم قیمت اوره مانند بقیه محصولات پتروشیمی تعیین شود یعنی قیمت فوب در قیمت ارز بودجه ضرب شود که خود این ارز ۲۰ درصد ارزان‌تر از ارز بازار است.
وی اضافه کرد: در عین حال، برای کمک به بخش کشاورزی گفته‌ایم ۵ تا ۱۰ درصد نیز نسبت به قیمت فوب در محصول اوره تخفیف می‌دهیم.
مهدوی اظهارداشت: آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از ما خواست در اجرای فاز دوم هدفمندی کمک کنیم و افزایش قیمت در محصول اوره نداشته باشیم، ما هم به دولت کمک کردیم و انتظار داریم دولت نیز شرایط ما را در نظر بگیرد و قیمت اوره را به درستی اصلاح کند.
به گزارش فارس با اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها، توقف افزایش قیمت کالاها به ۸ انجمن صنعتی شامل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی، انجمن صنفی کارفرمایان صنایع چوب ایران، انجمن صنفی خودروسازان ایران، انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، انجمن صنفی صنعت تایر ایران، انجمن صنفی شوینده بهداشتی و آرایشی، انجمن صنفی تولیدکنندگان باتری و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از سوی معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. حسین می گوید

    گندم نرخ جهانی کیلویی پنجاه سنت که میشه حدودا ۶ هزار تومن هست ولی دولت برای کنترل قیمت نان ۱۷۵۰ میخرد. اونوقت چه جور باید کد رو به قیمت جهانی بخرد؟ البته که همه هیچ کاره اند ولی کشاورزی بسیار کار سخت و پر زحمتی هست حالا اگر درامدش هم همه صرف کاشت و داشت و برداشت بشه کشاورز باید بره دنبال شغل دیگه… امیدوارم فقط فکری به حال ما کشاورزای گندم کار بکنن