تحلیل بنیادی “فولاد ارفع” / تولید بالاتر از ظرفیت در سال ۹۲

0

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت آهن و فولاد ارفع رأس ساعت ۹:۰۰روز شنبه مورخ ۱۳۹۳.۰۳.۱۷ درمحل سالن تلاش با حضور بیش از ۹۵ درصد سهامداران برگزار شد.

هیأت رئیسه مجمع با حضور آقای مهندس نوریان به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان علی اکبری و بهزادی پور و به دبیری آقای کرمی تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط جناب آقای دشت بزرگی عضو هیأت مدیره و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

۱- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی ۱۳۹۲.۱۲.۲۹

۲- انتخاب موسسه حسابرسی بهراد مشار به عنوان بازرس و حسابرس اصلی و موسسه حسابرسی ایران مشهود به عنوان بازرس علی البدل شرکت

۳- انتخاب روزنامه دنیای اقتصاد و اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

وضعیت فولاد ارفع مجمع فولاد ارفع سود سهام فولاد ارفع سهامداران فولاد ارفع تحلیل فولاد ارفع

  پیام هیئت مدیره:

با عرض سلام و عرض خیر مقدم ، حضور کلیه صاحبان سهام و نمایندگان ایشان ، نماینده محترم حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت و همچنین نماینده محترم سازمان بورس و اوراق بهادار را در جلسه مجمع عمومی عادی شرکت آهن و فولاد ارفع گرامی می داریم.

خداوند را شاکریم که توفیق داد با همت و تلاش مدیران ، کارکنان،پیمانکاران و کلیه سازمانهای ذیربط و با اتکاء به حمایت ها و اعتماد سهامداران ، در عرصه تولید و تلاش خدمتگذار جامعه و سهامداران خود باشیم.

ضمن تشکر و قدر دانی از که هیئت مدیره را در انجام مسئولیتهای خویش یاری نموده اند، مفتخریم گزارش یک یک سال تلاش و فعالیت هیات مدیره را تقدیم سهامداران عزیز نماییم.

  •  بیان استراتژی شرکت:

چشم انداز :

بالا بردن ظرفیت عملی تولید شمش فولادی تا رسیدن به ظرفیت اسمی و بهینه سازی مصارف مواد اولیه و حامل های انرژی به خصوص برق مصرفی در تولید شمش فولادی و حفظ تولید محقق شده در واحد آهن اسفنجی و کاهش هزینه های تولید.

مأموریت :

مأموریت اصلی شرکت تولید ۸۰۰ هزار تنی شمش فولادی با کیفیت بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی و تأمین بخشی از نیاز واحد های نورد و ایجاد ارزش پایدار برای سهامداران و افزایش بهره وری در تولید و انگیزه کارکنان در جهت پیشبرد اهداف عالیه سازمان.

  •  مرور کلی بر عملکرد شرکت و دستاورد های مهم در سال ۹۲:

* راه اندازی فولاد سازی در مرداد ماه سال ۱۳۹۲ و رسیدن به ۶۱ درصد ظرفیت اسمی تولید ماهیانه در اسفند ماه سال مورد گزارش علی رغم اینکه این مهم در واحد های مشابه حدود یکسال و نیم تا دو سال به طول می انجامد.

* راه اندازی واحد بریکت سازی

* بهره برداری از پست KV 230/400 اردکان در راستای تأمین تامین برق پایدار خطوط تولید

* تولید بالاتر از ظرفیت آهن اسفنجی در طی سال (۸۴۳ هزار تن)عای رغم کمبود گندله در برهه ای از سال و افت فشار و قطع گاز در زمستان سال مورد گزارش به طوری که به عنوان مثال در تیر ماه و اسفند ماه سال ۹۲ تولید آهن اسفنجی به ترتیب به میزان ۱۷ و ۱۹ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی ماهیانه شرکت بوده است.

* دریافت معافیت مالیاتی عملکر ۲۰ ساله از سازمان امور مالیاتی استان یزد از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۱۱

* شروع برنامه های مطالعاتی در راستای دریافت گواهینامه های ایزو

* تبدیل شرکت از سهامی خاص به سهامی عام

* پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت های پذیرفته شده در فرابورس

* عرضه اولیه اوراق سهام شرکت در اسفند ماه ۱۳۹۲ در بازار دوم فرابورس

  •  برنامه ها و چشم انداز وضعیت شرکت برای سال مالی آتی:

* تأمین و تدارک بهینه خرید و سفارشات

– تأمین گندله مصرفی به میزان حدود ۱.۲۰۰ هزار تن از گندله سازی چادر ملو

– تأمین قراضه آهن از منطقه و فراوری حدود ۱۴۰ هزار تن

– برنامه ریزی خرید و سفارش به هنگام الکترود، فرو منگنز و فرو سیلیس از منابع داخلی و خارجی

– بازیابی سرباره و خرسک های حاصل از عملیات تولید

* افزایش توان تولید عملی کارخانه

– حفظ تولید میزان ۸۴۰ هزار تن آهن اسفنجی (۵ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی)

– افزایش ظرفیت تولید واحد فولاد سازی تا میزان ۶۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۳

* ارتقای سیاست های فروش و بازاریابی

– فروش ۱۹۰ هزار تن آهن اسفنجی مازاد

– فروش ۶۰۰ هزار تن شمش فولادی

– بررسی بازار خارجی جهت راهیابی به بازار فروش با ثبات

* تکمیل و راه اندازی بخشهای تکمیلی خطوط تولیدی

– بهره برداری کامل از کارگاه اکسیژن واحد فولاد سازی به منظور تأمین اکسیژن، نیتروژن و آرگون مورد نیاز

– بهره برداری از چاه های حفر شده در دشت سیاه کوه، خط انتقال و تصفیه خانه آب جهت تأمین آب مورد نیاز واحد فولاد سازی

– تکمیل زنجیره انتقال مواد اولیه و محصول از طریق نوار نقاله

  •  کلیاتی درباره شرکت:

تاریخچه

شرکت آهن و فولاد ارفع (سهامی عام) در تاریخ ۱۳۸۳.۱۲.۰۶ بصورت شرکت سهامی خاص تأسیس و طی شماره ۲۴۲۲۹۵ مورخ ۱۳۸۳.۱۲.۱۶ در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است، مرکز اصلی شرکت در تهران، خیابان ولیعصر، بلوار اسفندیار، شماره ۳، طبقه چهارم و محل کارخانه استان یزد، اردکان، کیلومتر ۲۵ جاده اردکان به نائین می باشد.

موضوع فعالیت اصلی شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه، ایجاد کارخانجات آهن و فولادسازی و واحد های مربوطه در راستای پیشبرد و گسترش معادن و صنایع معدنی ایران در نقاط تعیین شده با روش احیای مستقیم، انجام عملیات فولاد سازی با روش های مختلف ذوب و ریخته گری و نورد فلزات آهنی و تولید انواع قطعات هندسی استاندارد، احداث واحدهای مربوطه و صنایع وابسته جنبی و پایین دستی و تکمیلی در راستای توسعه هرچه بیشتر و بهینه صنعت فولاد می باشد. به موجب پروانه بهره برداری به شمار ۶۹/۹۱ به تاریخ ۱۲/۰۴/۱۳۹۱ که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد صادر شده، بهره برداری از واحد احیاء مستقیم کارخانه شرکت با ظرفیت سالیانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در این تاریخ آغاز شده است همچنین به موجب پروانه بهره برداری شماره ۳۴۵۸۹ به تاریخ ۰۹/۰۷/۱۳۹۲ که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد صادر شده بهره برداری از واحد فولادسازی با ظرفیت سالیانه ۸۰۰ هزار تن شمش فولادی در سال ۱۳۹۲ آغاز شده است.

  •  سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ ۵ میلیارد ریال (شامل تعداد ۵.۰۰۰.۰۰۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم هزار ریال) بوده که طی چند مرحله به شرح زیر به مبلغ ۸/۱.۹۴۴ میلیارد ریال (شامل تعداد ۱.۹۴۴.۸۶۵.۰۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم هزار ریال) در پایان سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۹۵ افزایش یافته است.

وضعیت فولاد ارفع مجمع فولاد ارفع سود سهام فولاد ارفع سهامداران فولاد ارفع تحلیل فولاد ارفع

همچنین اطلاعات ۲۰ سهامدار دارای بیشترین میزان مالکیت سهام شرکت در پایان سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۹۲ و تاریخ تأیید گزارش به شرح جدول زیر است:

وضعیت فولاد ارفع مجمع فولاد ارفع سود سهام فولاد ارفع سهامداران فولاد ارفع تحلیل فولاد ارفع

  •  شرکت از منظر بورس اوراق بهادار

وضعیت معاملات و قیمت سهام

شرکت در تاریخ ۲۱/۱۲/۱۳۹۲ در بورس اوراق بهادار تهران در گروه فلزات اساسی با نماد ارفع درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۲ مورد معامله قرار گرفته است.

وضعیت سهام شرکت طی سال مورد گزارش به شرح زیر بوه است:

وضعیت فولاد ارفع مجمع فولاد ارفع سود سهام فولاد ارفع سهامداران فولاد ارفع تحلیل فولاد ارفع

رتبه کیفیت افشاء اطلاعات و نقدشوندگی سهام

با توجه به اینکه شرکت در مورخ ۲۸/۱۲/۱۳۹۲ در بازار فرابورس عرضه گردیده و تنها به مدت یک روز در سال مورد گزارش مورد معامله قرار گرفته است، لذا ارایه اطلاعات این بخش مورد ندارد.

  •  جایگاه شرکت در صنعت

آهن اسنفجی:

براساس آمار، هندوستان بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در دنیا می باشد. در سال ۲۰۱۳ کل تولید آهن اسفنجی در دنیا ۷۴ میلیون تن بوده است که هندوستان با تولید ۱۸.۶۷۹ هزار تن (حدود ۲۹.۵ درصد) از تولید این محصول را در اختیار داشته است، پس از هندوستان ایران با تولید ۱۴.۵۲۸ هزار تن (حدود ۲۲.۹ درصد) در رتبه دوم قرار دارد.

تولید آهن اسفنجی در ایران در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال ۲۰۱۲ حدود ۲۵.۴% رشد داشته است و شرکت آهن و فولاد ارفع با تولید ۸۴۰ هزار تن حدود ۶ درصد آهن اسفنجی تولید شده در کشور را به خود اختصاص داده است. دلیل اصلی آمار بالای تولید آهن اسنفجی در چند کشور محدود به ذخائر گاز و ذغالسنگ حرارتی به عنوان عواصل اصلی جهت تولید انرژی مورد نیاز فرآیند احیای مستقیم مربوط می شود. در کشور ایران به دلیل وجود ذخایر عظیم گاز تولید آهن اسفنجی با استفاده از گاز طبیعی انجام می گردد. آهن اسفنجی در این شرکت نیز با استفاده از گاز طبیعی و به روش میدرکس تولید می گردد.

شمش فولادی:

تولید فولاد خام جهان در سال ۲۰۱۳ حدود ۱.۶۰۷ میلیون تن می باشد که از این میزان تولید ۴۸.۵% آن متعلق به کشور چین بوده است. در حال حاضر چین بزرگترین تولیدکننده و بزرگترین مصرف کننده فولاد در جهان می باشد و روند بازار جهانی فولاد به رشد اقتصاد چین و حجم صادرات این کشور بستگی دارد. ایران در سال ۲۰۱۳ با تولید ۱۵.۴۲۲ میلیون تن فولاد خام در رتبه پانزدهم جهان قرار گرفت که نسبت به سال قبل از ان ارتقاء رتبه نداشته است اما رشد تولید ۶.۶ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد (از نظر رشد تولید در رتبه شش قرار گرفته است).

ظرفیت تولید فولاد خام در این شرکت حدود ۸۰۰ هزار تن معادل ۵ درصد کل تولید داخلی می باشد که با توجه به پیش بینی تولید ۶۰۰ هزار تنی شمش فولادی در سال مالی آتی حدود ۴ درصد کل تولید داخلی خواهد بود همچنین روش شرکت جهت تولید شمش فولادی با استفاده از کروه قوس الکترونیکی می باشد.

وضعیت فولاد ارفع مجمع فولاد ارفع سود سهام فولاد ارفع سهامداران فولاد ارفع تحلیل فولاد ارفع

دلایل تغییرات عمده اقلام سود و زیان نسبت به سال قبل به شرح زیر است:

۱- افزایش فروش و به تبع آن افزایش بهای تمام شده کالای فروش رفته بابت تولید ۱۲ ماهه آهن اسنفجی نسبت به تولید ۸ ماهه آن در سال قبل و همچنین به بهره برداری رسیدن واحد تولید شمش فولادی طی سال ۱۳۹۲ می باشد

۲- افزایش هزینه های عملیاتی عمدتاً ناشی از احتساب ذخیره کاهش ارزش موجودی شمش در پایان سال ۱۳۹۲ می باشد.

۳- افزایش هزینه های مالی عمدتا مربوط به عدم احتساب هزینه های مالی به بهای تمام شده دارایی های در جریان تکمیل با توجه به راه اندازی واحد فولادسازی طی سال ۱۳۹۲ می باشد.

۴- افزایش هزینه های غیر عملیاتی مربوط به افزایش زیان ناشی از تسعیر ارز می باشد.

  •  آمار تولید و فروش

وضعیت فولاد ارفع مجمع فولاد ارفع سود سهام فولاد ارفع سهامداران فولاد ارفع تحلیل فولاد ارفع

تغییرات عمده بابت افزایش تولید و فروش بابت تولید ۱۲ ماهه آهن اسفنجی نسبت به تولید ۸ ماهه آن در سال قبل و همچنین به بهره برداری رسیدن واحد تولید شمش فولادی طی سال ۱۳۹۲ می باشد.

  •  برنامه های آینده شرکت

* بهبود مستمر و اخد ایزوها در زمینه های فنی و محیط زیست

* اهتمام به تولید پاک و حفظ محیط زیست

* راه اندازی بخش های در دست تکمیل از جمله خط انتقال آب سیاهکوه، سیستم تصفیه آب

* راه اندازی کامل واحد اکسیژن

* افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها در قسمت های مختلف از جمله بهبود مصرف آب، برق و گاز

* افزایش ظرفیت عملی تولید

* پیش بینی بازارهای خارجی جهت فروش محصولات به سبب جستجوی بازارهای با ثبات

* اصلاح ساختار مالی

* حفظ نیروی انسابی ماهر و آموزش دیده و استفاده از نیروهای موجود

* ارتقای دانش فنی و حرفه ای کارکنان

  •  صورت سود و زیان:
وضعیت فولاد ارفع مجمع فولاد ارفع سود سهام فولاد ارفع سهامداران فولاد ارفع تحلیل فولاد ارفع

  •  آدرس وب سایت شرکت:

www.arfa-co.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ