جزئیات پرداخت وام ۵ میلیون تومانی برق به مردم

0

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به اضافه شدن بند جدید عوارض به قبوض برق با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها از تخصیص وام ۵ میلیون تومانی به مشترکان خانگی برای نصب نیروگاه‌های برق خورشیدی خانگی با ظرفیت یک کیلووات خبر داد.

در شرایط فعلی هزینه سرمایه گذاری ساخت و راه اندازی یک نیروگاه هزار مگاواتی حدود ۷۰۰ تا یک میلیارد دلار برآورد می شود، ضمن آنکه در کنار هزینه های بالای سرمایه گذاری میزان اتلاف انرژی نیروگاه های حرارتی در مقایسه با نیروگاه های برق بادی و خورشیدی بالا است.

هم اکنون در نیروگاه های حرارتی ۲۵ درصد برق تولیدی در زنجیره تولید، انتقال و توزیع اتلاف می شود که پیش بینی می شود با ساخت و راه اندازی نیروگاه های برق خورشیدی خانگی نرخ این اتلاف انرژی به صفر برسد.

از این رو یکی از اهداف کلان صنعت برق افزایش ظرفیت تولید برق پاک راه اندازی نیروگاه های برق خورشیدی با اولویت مشترکان خانگی و تجاری است به طوری که علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، میزان اتلاف انرژی هم به صفر می رسد.

به منظور اجرای این سیاست کلان با موافقت مجلس و دولت، با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها بند جدیدی به نام اخذ عوارض فروش به قبوض برق مشترکان اضافه شده است که قرار است از محل منابع اخذ عوارض، دولت وام و تسهیلات بلاعوض در اختیار نیروگاه های برق خورشیدی منازل قرار دهد.

۵۰ درصد تسهیلات بلاعوض برای نصب پنل های خورشیدی بر روی پشت بام

حمید چیت چیان وزیر نیرو هفته گذشته درباره تشویق و ترغیب مردم در استفاده از انرژی های نو، اعلام کرد: به کسانی که به استفاده از انرژی های نو برای تولید برق روی آورند، ۵۰ درصد تسهیلات بلاعوض برای نصب پنل های خورشیدی بر روی بام ها درنظر گرفته شده است و چنانچه مردم برق تولیدی را افزون بر مصارف خود در اختیار شبکه بگذارند، به ازای هر کیلووات ساعت ۴۴۳ تومان دریافت خواهند کرد.

مسعود خانی در تشریح جزئیات اعطای تسهیلات و وام های بلاعوض به مشترکان برق خانگی، گفت: امسال از محل دریافت عوارض برق مصرفی مشترکان، تسهیلات استفاده از انرژی خورشیدی به ۱۲ هزار مشترک خانگی پرداخت می شود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام اینکه سال گذشته از محل دریافت عوارض برق در مجموع یکهزار مشترک از طریق نصب پنل های خورشیدی برقدار شدند، افزود: براساس دستورالعمل تدوین شده ظرفیت پنل های خورشیدی برای مشترکان از یک کیلووات تا ۲۰ و ۵۰ کیلووات می تواند متغیر باشد.

مجری طرح های عوارض برق توانیر با یادآوری اینکه سال گذشته در راستای ترویج استفاده از انرژی های نو، پنل های خورشیدی برای مساجد و مدارس به صورت رایگان نصب شد، افزود: در این راستا ۱۰۰ درصد هزینه نصب سیستم خورشیدی برای مساجد و مدارس از محل عوارض برق تامین شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته از همین محل برای تعدادی از دستگاه های اجرایی، نیروگاه های خورشیدی فتوولتاییک نصب شد، گفت: سال ۹۲ در مجموع ۷.۱ مگاوات نیروگاه خورشیدی در مجموع برای یک هزار مشترک که عمدتا مشترکان مربوط به مساجد، مدارس و دستگاه های اجرایی و اداره ها بودند، نصب شد.

مجری طرح های عوارض برق توانیر در تشریح برنامه های سال جاری اجرای این طرح، گفت: براساس برنامه تدوین شده در سال جاری، تصمیم برآن است که تا حد امکان نیروگاه های خورشیدی برای مشترکان خانگی نصب شود که درهمین راستا نیز نصب نیروگاه خورشیدی برای ۱۲ هزار مشترک هدفگذاری شده است.

وی افزود: براساس این برنامه، نیروگاه ها تا ظرفیت یک کیلووات برای مشترکان خانگی نصب خواهد شد و ۵۰ درصد از هزینه آن نیز تا سقف ۵.۵ میلیون تومان از محل عوارض برق پرداخت می شود.

در حال حاضر به طور متوسط سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر در کشور تولید می شود که باید این ظرفیت تا پایان برنامه پنجم به بیش از دو برابر افزایش یابد و ۵ درصد سهم تولید برق کشور از محل انرژی های نو تامین شود.(مهر)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ